کد خبر: 8770
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
ایران ال ان جی

برای شتاب بخشی به ساخت ردیف نخست طرح ایران ال‌ان‌جی، ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای افزایش سرمایه شرکت مایع سازی گاز ایران تخصیص داده شد.

بیست و هفتمین نشست شورای عالی پروژه‌های گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، روز چهارشنبه (۲۳ شهریورماه)، با حضور رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها در محل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف برگزار شد؛ هدف از برگزاری این نشست، ارزیابی روند پیشرفت پروژه‌های حوزه (هاب) سرمایه‌گذاری جنوب بود.

عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها، در خلال گزارش‌های مدیران پروژه گفت: حفظ و تقویت فضای رقابتی در میان شرکت‌های گروه ضروری است اما این موضوع منوط به رعایت دو اصل کیفیت و زمان در انجام کار است.

وی رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی را مغایر مفاهیم اقتصاد مردمی دانست و گفت: بخش دولتی نباید با بخش خصوصی رقابت کند بلکه بهتر است برای حضور مؤثر بخش خصوصی، بسترسازی کند و دولت نیز باید به مباحث ابزارهای حکمرانی و نظارتی و اخذ درآمد از محل مالیات بپردازد.

بیات در این نشست تصریح کرد: یکی از سیاست‌های مؤثر دولت سیزدهم، تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام و راکد است؛ چون این طرح‌ها منابع را بدون تولید ارزش‌افزوده معطل نگه می‌دارند.

وی ادامه داد: هیچ‌کدام از طرح‌های در حال اجرای صندوق‌ها واگذار نخواهد شد چون هرگونه واگذاری پیش از تکمیل طرح از منظر اصول بنگاه اقتصادی صرفه ندارد؛ لذا همه طرح‌ها با تمام نیرو و طبق برنامه‌ای که در یکسال گذشته برای آن‌ها تدوین شده است پیش خواهند رفت و به چرخه اقتصادی گروه یاری خواهند رساند.

بیات گفت: در بنگاه اقتصادی پویا، طرح‌ها به‌موقع به سرانجام می‌رسند و منابع حاصل از آن، دوباره برای طرح‌های جدید و نو به کار گرفته می‌شود؛ بنابراین سود حاصل از هر طرحی، پشتوانهٔ طرح بعدی است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها با اشاره به حضور مدیرعامل «شرکت دانش بنیان توس پیوند» به‌عنوان نماینده «شرکت تجهیزات صنعت نفت» گفت: ظرفیت‌های شرکت‌های گروه در نظام اقتصادی پویا، در کنار هم قرار گرفته است تا گردش اقتصادی درون‌گروهی صورت گیرد؛ بدین ترتیب سود حاصل از طرح‌ها در داخل گروه حفظ می‌شود.

بیات، بعد از گزارش مدیرعامل شرکت دانش بنیان توس پیوند، با بیان این‌که اقدامات دانش بنیان ستودنی است، گفت: نشان تجاری (برند) «شرکت توس پیوند» و «تجهیزات صنعت نفت» و اعتبار و جایگاه این شرکت، ظرفیتی برای توسعه کار در بازارهای بین‌المللی، ارتقای دانش، تنوع‌بخشی به محصولات و دست‌یابی به مرجع سازی برای انواع گواهینامه‌های اقتصادی و آزمایشگاهی است.

در همین چارچوب وضعیت پیشرفت شرکت مایع سازی گاز ایران نیز ارزیابی و تصریح شد راهبرد تکمیل این طرح ملی تعیین شده است؛ از این رو در مرحله اول یک ردیف (ترن) از بخش شیرین‌سازی و مایع‌سازی به ظرفیت ۵.۴ MTPA تکمیل خواهد شد به همین سبب بخش‌های مشترک نیز به‌تناسب راه‌اندازی یک ردیف ساخته خواهند شد. مخازن، اسکله، بخش‌های یوتیلیتی نیز به‌طور کامل ساخته می‌شوند. ۸۱۰ مگاوات برق تولیدی واحدهای یک تا پنج نیروگاه برق این شرکت است بخشی از برق تولیدی آن، برای ردیف یک طرح مایع سازی و مابقیه آن به پتروپالایش کنگان و شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی تخصیص داده خواهد شد.

۱۶۰۰ میلیارد تومان به‌منظور افزایش سرمایه شرکت، جهت تکمیل این طرح تخصیص داده شد.

«طرح پتروشیمی آلای مهستان» دارای دو واحد برای تولید پلی پروپلین (PDH) با ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن پروپیلن، و «طرح تولید پلی‌پروپیلن (PP)» با ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن است. طرح «الفین توسعه پتروشیمی کنگان» با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون تن اتیلن، «طرح تولید پی‌اتلین سنگین (HDPE) سروش مهستان» با ظرفیت تولید سالانه سیصد هزار تن و طرح «تولید پلی‌اتیلن سنگین (HDPE)/ پلی‌اتیلن سبک خطی (LLDPE) نگین مهستان» با ظرفیت تولید سالانه سیصد هزار تن و واحد تولید پلی‌اتیلن پتروپالایش کنگان با ظرفیت تولید سالانه سیصد هزار تن، واحد یوتیلیتی پتروپالایش کنگان نیز مورد ارزیابی ماهانه قرار گرفتند.

عکس / آرشیو

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =