کد خبر: 8676
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
کار با تبلت

آموزش تکنولوژی به سالمندان Teaching technology to the elderly از ملزومات زندگی در عصر دیجیتال می‌باشد. بهترین راه برای کمک به سالمندان، آموزش و آشنا نمودن آنها با تکنولوژی روز و روش‌های استفاده از آنها می‌باشد. جهان در حال تکامل است و ادامه روند یادگیری برای سالمندان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

آموزش تکنولوژی به سالمندان Teaching technology to the elderly از ملزومات زندگی در عصر دیجیتال می‌باشد. شاید برای هر کسی پیش آمده باشد که در مقابل دستگاه خودپرداز با سالمندی برخورد کرده باشد که نیاز به کمک به استفاده از دستگاه دارد و خود به تنهایی قادر نیست به تنهایی از آن استفاده نماید. همچنین در مورد استفاده از کامپیوتر یا تلفن همراه نیز همواره شاهد مشکلاتی هستیم که سالمندان در استفاده و ارتباط برقرار نمودن یا این وسایل دارند.

به عنوان نسل جوان و فرزندان این قشر ارزشمند که روزی در تمام جنبه‌های زندگی از ما حمایت نموده‌اند حال زمان جبران زحمات آنها رسیده است و لازم است با حسن خلق به یاری سالمندان بپزداریم. بهترین راه برای کمک به سالمندان، آموزش و آشنا نمودن آنها با تکنولوژی روز و روش‌های استفاده از آنها می‌باشد. جهان در حال تکامل است و ادامه روند یادگیری برای سالمندان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

چرا سالمندان باید کامپیوتر یاد بگیرند؟

افراد سالمند از هر ابزار دیجیتالی ترس و اهمه دارند. در دوران گذشته تنها ابزراهایی که در اختیار مردم بود رادیو تلویزیون بود که استفاده از آنها نیاز به مهارت زیادی نداشت. احساس غریبگی و نا آشنا بودن با تکنولوژی برای سالمندان امری طبیعی است. همانطور که می‌دانید یادگیری علوم کامپیوتر از اهمیت زیادی برخوردار است. لازم است سعی کنید سالمند را به این سه دلیل متقاعد کنید:

برای رفع نیازهای روزانه

تکنولوژی به آرامی در زندگی روزمره ما رخنه کرده است. سیستم‌های خدمات عمومی در بسیاری از کشورها آنلاین شده‌اند. سوابق پزشکی در پایگاه‌های الکترونیکی ذخیره می‌شوند و بسیاری از خدمات بانکی به صورت اینترنتی و آنلاین در آمده است. امروزه انجام بسیاری از کارهای آنلاین سبب شده است که در وقت و هزینه صرفه‌جویی گردد. شاید سالمند بتواند مدتی بدون استفاده از تکنولوژی دوام بیاورد اما با عمومی شدن بعضی از خدمات آنلاین دولتی و رواج ابزارهای دیجیتال چاره‌ای جز استفاده از این ابزار نخواهد داشت.

حتی برای انجام یک خرید کوچک در سوپرمارکت استفاده از کارت بانکی ضرورت دارد و علی‌الخصوص در ایام شیوع کرونا ممکن است بسیاری از اماکن و فروشگاه‌ها دریافت پول نقد را مجاز ندانسته و نیاز به استفاده از واریز آنلاین و مجازی باشد. لذا لازم است تا سالمندان تعامل روزانه با این تکنولوژی‌ها را بیاموزند. با فراگیر شدن تلفن‌های هوشمند و گسترش برنامه‌های نرم‌افزاری بانکی ممکن است طولی نکشد که کارت‌ها بانکی نیز کلا جای خود را به تلفن‌های هوشمند دهند.

برای سرگرمی و اوقات فراغت

اگر این ایده که سالمند چاره‌ای جز آموختن نرم‌افزارهای جدید ندارد مورد پذیرش سالمند قرار نگیرد باید ایده دیگری را جایگزین نمایید. بهتر است سالمند را متقاعد کنید که استفاده از تکنولوژی می‌تواند فعالیتی سرگرم‌کننده و جالب باشد. سالمندان در ایام بازنشستگی زمان بیشتری برای اوقات فراغت دارند و بیشتر ساعت‌های روز والدین شما با ورود به سال‌های آخر زندگی خود احتمالاً کمتر کار می‌کنند و به اوقات فراغت خود توجه بیشتری می‌کنند.

از خود بپرسید: سالمندان بیشتر علاقه‌مند هستند که ایام فراغت خود را چگونه بگذرانند؟ دوست دارند چه کاری انجام دهند؟ عکس‌ها و فیلم‌های قدیمی را تماشا کنند؟ به آهنگ‌های قدیمی گوش دهند؟ کتاب‌هایی در مورد سیاست جهانی یا موضوعات مورد علاقه خود بخوانید؟ علایق آنها هرچه باشد، به احتمال زیاد می‌توانید برنامه‌های کامپیوتری مناسبی پیدا نمایید که بتوانند به راحتی کیفیت زندگی سالمند را بهبود ببخشند و در جهت علایق و سلیقه سالمند باشند.

برای گسترش پیوندهای خانوادگی

علاوه بر سرگرمی قطعا افراد سالمند تمایل زیادی به ایجاد ارتباط با فرزندان و نوه‌ها و بستگان خود دارند. قطعا با این دلیل سالمند تمایل زیادی جهت استفاده از تکنولوژی پیدا خواهند نمود. آموزش مهارت‌های اساسی در استفاده از تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها می‌تواند والدین این امکان را دهد که تعاملات اجتماعی با کیفیت‌تری برقرار کنند. مفیدترین روش برای این منظور یادگیری استفاده از شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی مانند واتساپ و اینستاگرام است. اگر سالمندان بتوانند به طور مستقل با رسانه‌های اجتماعی تعامل داشته باشند بیشتر قادر خواهند بود با آنچه فرزندان و نوه‌های آنها به صورت روزانه درگیر هستند ارتباط برقرار کنند.

سالمندان چه مهارت‌های رایانه‌ای را باید بیاموزند؟

متقاعد کردن والدین در خصوص ضرورت استفاده از مهارت‌های رایانه‌ای اولین قدم در راه آموزش تکنولوژی به سالمندان است. اما انتخاب نوع مهارت رایانه‌ای یا ابزاری که برای آموزش انتخاب می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است. این که کدام مهارت‌ها را باید یاد بگیرند؟ از چه نقطه‌ای می‌توان فرآیند آموزش را شروع نمود؟

برای کمک به سالمند، لیستی از مهارت‌های مفیدی را که می‌تواند برای او مفید باشد در این قسمت ذکر می‌گردد. کسب دانش مقدماتی در مورد رایانه، ترس و نگرانی افراد سالمند را از فناوری برطرف می‌کند و راه را برای استفاده ساده روزانه از رایانه‌ها باز می‌نماید. هنگامی که اصول و اطلاعات اولیه به سالمند آموزش داده شد، سالمندان می‌توانند مهارت‌های مبتدی را بدست آورند که به آنها کمک می‌کند با اطمینان و امنیت بیشتری وارد دنیای دیجیتال شوند.

مهارت‌های اساسی کامپیوتر

  • دانش قطعات کامپیوتر، به عنوان مثال ماوس، پورت USB، جک هدفون و دوربین
  • آموزش خاموش و روشن کردن رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های تلفن همراه
  • باز و بسته کردن پرونده‌ها و برنامه‌ها
  • مرور اساسی اینترنت
  • استفاده از ایمیل و وارد شدن به سیستم، دریافت و پاسخ دادن به ایمیل‌ها
  • ایجاد، ذخیره و چاپ اسناد و صفحات
  • مهارت‌های مبتدی رایانه
  • درک مفاهیم ذخیره‌سازی پرونده‌ها، پوشه‌ها و فایل‌ها
  • درک مفاهیم اساسی اینترنت مانند اتصال، بارگذاری و بارگیری
  • درک خطرات امنیتی مانند بدافزار، امنیت پرونده و امنیت آنلاین
  • تنظیمات در رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های تلفن همراه
  • استفاده از شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی مانند واتساپ و اینستاگرام
  • استفاده از ابزارهای همکاری آنلاین مانند تماس ویدیویی، پیام کوتاه

چگونه مهارت‌های رایانه‌ای را به سالمندان آموزش دهیم؟

برخی از کارها ممکن است برای ما بسیار ساده باشد، اما ممکن است برای سالمندان امری کاملاً بیگانه باشد. در اینجا ۵ نکته وجود دارد که می‌توانید برای یادگیری موثرتر مهارت‌های رایانه‌ای به افراد سالمند استفاده نمایید:

از اصطلاحات و آموزش‌های پیچیده پرهیز کنید

بهتر است به زبان ساده و بدون پیچیدگی دانش خود را به سالمند منتقل نمایید و از بکار بردن اصطلاحات پیچیده و غیر کاربردی برای سالمند اجتناب ورزید.

ارائه آموزش متناسب با نیازهای سالمندان

جدا از اینکه علاقه سالمند به یادیگری را از طریق آموزش ساده تشویق نمایید لازم است  فعالانه تلاش کنید تا توجه آنها را به کاربرد نرم‌افزارهایی که سبب برطرف نمودن نیازهای آنها و برآروده شدن نیازهای آنها می‌گردد جلب نمایید.

ایجاد ارتباط سالمند با ابزارهای دیجیتال

برای غلبه بر استرس سالمند در استفاده از ابزار آلات دیجیتال مانند گوشی همراه لازم است به آنها اجازه دهید که بدون هیچ استرسی از این دستگاه‌ها استفاده نمایند. اجازه لمس صفحه گوشی و یا اتصال "یو اس بی" به کامپیوتر را به سالمند بدهید تا بتواند از طریق تجربه واقعی با این ابزارها ارتباط برقرار نماید.

صبور باشید

همانطور که سالمندان ممکن است در فرآیند یادگیری مرتکب اشتباهاتی شوند بسیار مهم است که فرد آموزش دهنده که می‌تواند یکی از اعضای خانواده یا پرستار سالمند باشد، فرد صبوری باشد. با آرامش و صبر فرآیند آموزش و یادگیری را برای هر دو طرف آسوده‌تر نمایید.

تمرین، تمرین، تمرین

اگر سالمند به طور مستمر در زمینه تقویت مهارت‌های رایانه‌ای خود تلاش نماید به زودی در استفاده از این نرم‌افزارها فردی حرفه‌ای و توانمند خواهد بود. به صورت مداوم از طریق این این ابزارها با سالمند در ارتباط باشید تا او را به استفاده از این ابزار تشویق نمایید. همانطور که بیان گردید استفاده از تکنولوژی روز و ابزارهای دیجیتال برای سالمندان از ملزومات زندگی مدرن می‌باشد و لازم است با استفاده از تکنیک‌های بیان شده به سالمند اطلاعات کافی و لازم آموزش داده شود. بهتر است یکی از اعضای خانواده و یا یک پرستار باتجربه و صبور در خصوص آموزش استفاده از ابزار آلات دیجیتال مانند گوشی همراه به سالمند آموزش دهد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =