کد خبر: 8582
سرویس: جامعه
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
وبا

در صورت رعایت نکات بهداشتی خطر ابتلاء به این بیماری برای افرادی که به مناطق آلوده سفر می‌کنند، بسیار پایین است. رعایت نکات بهداشتی زیر برای همهٔ افرادی که به مناطق آلوده سفر و یا در این مناطق زندگی می‌کنند، توصیه می‌شود.

- فقط از بطری‌های آب معدنی یا آب جوشیده‌شده استفاده کنید. در هنگام استفاده از بطری آب مطمئن شوید که درب آن پلمپ بوده و آلوده نیست.

- برای ضدعفونی کردن آب می‌توانید آن را به مدت یک دفیقه بجوشانید یا ابتدا آب را از یک فیلتر رد کنید، سپس ۲ قطره مایع سفیدکننده یا نصف یک قرصِ ید را در یک لیتر آب حل کنید تا آب ضدعفونی شود.

- دستان خود را مدام با صابون و آب تمیز بشویید.

- اگر آب و صابون در دسترس نیست از یک پاک‌کننده بر پایهٔ الکل (حداقل ۶۰٪ الکل) استفاده کنید.

- قبل از خوردن و یا تهیهٔ غذا و بعد از سرویس بهداشتی حتماً دستان خود را تمیز کنید.

- برای شستن ظروف، مسواک زدن، شستن و تهیهٔ مواد غذایی یا تهیهٔ یخ، از آبِ بطری، آب جوشانده‌شده یا آبی که به واسطهٔ مواد شیمیایی ضدعفونی شده استفاده کنید.

- غذاهایی را که بسته‌بندی شده‌اند و یا تازه پخته شده و داغ سرو می‌شوند، بخورید.

- گوشت و غذاهای دریایی خام یا خوب پخته‌نشده را مصرف نکنید. همچنین از خوردن میوه و سبزیجات خام خودداری کنید مگر اینکه پوست آن‌ها کنده شود.

- برای جلوگیری از آلودگی آب و منابع غذایی، مدفوع را به صورت بهداشتی دفع کنید.

باکتری عامل وبا در انسان

زمانی که انسان باکتری وبا را می بلعد، به خودی خود بیمار نخواهد شد اما باکتری را در مدفوع خود پراکنده می‌کند. زمانی که مدفوع فرد آلوده به وبا منابع آبی و غذایی را آلوده می‌کند، بدین ترتیب زمینه برای انتشار بیشتر بیماری وبا فراهم می‌شود.

از آنجایی که میلیون‌ها باکتری وبا –مقداری که در یک لیوان آب آلوده یافت می‌شود- برای بروز بیماری وبا مورد نیاز است، وبا معمولاً از طریق تماس فرد به فرد منتقل نمی‌شود. رایج‌ترین منبع عفونت وبا آب‌های راکد و انواع خاصی از خوراکی‌ها مانند غذاهای دریایی، میوه و سبزیجات خام و غلات هستند.

دیگر منابع عفونت وبا عبارتند از:

آب سطحی یا آب چشمه: باکتری بیماری وبا می‌تواند برای مدت طولانی در آب باقی بماند و چشمه‌های آب آلوده مهم‌ترین عامل شیوع عمومی بیماری وبا هستند. افرادی که نواحی پرجمعیت بدون داشتن بهداشت کافی زندگی می‌کنند بیشتر در خطر ابتلاء به بیماری وبا قرار دارند.

غذاهای دریایی: خوردن غذاهای دریایی خام یا خوب پخته نشده خصوصاً صدف که از محل‌های خاصی که شیوع وبا در آنها بالا است به دست می‌آید، عامل دیگر بروز بیماری وبا هستند.

میوه‌ها و سبزیجات خام: میوه‌ها و سبزیجات خام یا پوست نکنده منبع مهمی برای بیماری وبا در نواحی که بیماری شایع است، هستند. در کشورهای در حال توسعه، کودهای طبیعی یا آب‌های آبیاری حاوی فاضلاب موجب آلودگی این خوراکی‌ها می‌شوند.

غلات: در نواحی که شیوع بیماری وبا بالا است، غلاتی مانند برنج و ارزن که بعد از طبخ آلوده می‌شوند و یا برای چندین ساعت در دمای اتاق نگه داشته می‌شوند، محیطی برای رشد باکتری وبا خواهند بود.

علت وبا

بیماری توسط ویبریو کل را، یک باسیل گرم منفی ویرگول شکل ایجاد می‌شود. از بیشتر از ۲۰۰ سروگروپ فقط سروگروپ O۱ و O۱۳۹ با اپیدمی همراه بوده است.

راه‌های انتقال وبا

مصرف اب الوده و خوردن صدف خام راه‌های اصلی انتقال بیماری هستند که مورد اخری اکثراً در کشورهای توسعه یافته دیده می‌شود. در نواحی که وبا بصورت اندمیک است میزان بروز در کودکان کمتر از دو سال در بالاترین حد است اما در مناطق اپیدمیک تمام گروههای سنی در معرض ابتلای به بیماری هستند.

گروه‌های پرخطر وبا

افراد دارای گروه خونی O، کاهش اسیدیته معده، سوءتغذیه، وضعیت ایمنی مختل شده، فقدان ایمنی موضعی روده در افزایش ریسک ابتلاء به بیماری شدید هستند. افراد در تماس‌های خانگی با بیماران الوده در ریسک بالای ابتلاء بیماری هستند چون مدفوع بیماران الوده حاوی غلظت بالای ویبریوکلرا می‌باشند.

علائم بالینی وبا

اکثر موارد وبا خفیف یا نامشخص می‌باشد. از بین موارد علامت دار حدود ۲۰ درصد دچار از دست دادن اب بدن شدیدی می‌شوند که گاهاً منجر به مرگ می‌شود. بعد از دوره کمون ۱ تا ۳ روزه اسهال حاد ابکی و استفراغ ایجاد می‌شود. شروع ان می‌تواند ناگهانی و همراه اسهال شدید ابکی باشد ولی بعضی بیماران دارای مقدمه بصورت بی اشتهایی، ناراحتی شکمی و مدفوع قهوه‌ای هستند. اسهال بصورت دفع بی درد مدفوع با بوی ماهی پیش می‌رود که مشخصه بیماری می‌باشد. استفراغ با مایع روشن ابکی معمولاً در اغاز بیماری وجود دارد.

درمان این بیماری به چه شکل است؟

با جایگزینی فوری مایعات و نمکی که از طریق اسهال از دست می‌رود، می‌توان به سادگی و با موفقیت این بیماری را درمان کرد. بیماران را می‌توان با نوشاندن ترکیب ORS یا مخلوط قند و نمک که با ۱ لیتر آب مخلوط شده، تحت درمان قرار داد. این محلول در سراسر جهان برای درمان اسهال استفاده می‌شود. در موارد شدید نیاز به جایگزینی مایع داخل وریدی وجود دارد. با جایگزینی مناسب و سریع مایعات و آب، کمتر از ۱٪ از بیماران به علت وبا فوت می‌کنند.

آنتی‌بیوتیک‌ها دورهٔ درمان را کوتاه کرده و از شدت بیماری می‌کاهند، اما اهمیت آن‌ها به اندازهٔ دریافت و جایگزینی آب نیست. افراد ساکن در کشورهایی که در آن وبا رایج است، در صورت ابتلاء به اسهال و استفراغ شدید باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند.

نحوه جلوگیری از ابتلاء بیماری وبا در فصل گرما+اینفوگرافیک

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =