کد خبر: 8566
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
کوه‌های مریخی چابهار

چابهار، زیبایی‌های طبیعی و آب و هوای معتدلش را اول با اسمش به گوش شما می‌رساند. به محض اینکه پا در این شهر رویایی بگذارید، جان و دلتان مهمان طبیعت کم نظیر، تجربه‌های خاص و جاهای دیدنی چابهار می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری چابهار آن قدر خاص هستند که اغراق نکرده‌ایم اگر به چابهار سرزمین عجایب بگوییم؛ سرزمینی که تالابش صورتی و جنگل‌هایش در آب است و از چشمه‌هایش گل جاری می‌شود. قطعا با خواندن این مقاله از دیدنی های چابهار شگفت زده می‌شود، اما اگر کلا به طبیعت‌گردی و جاهای طبیعی بکر و شگفت‌انگیز علاقه دارید، مقاله طبیعت شگفت‌انگیز ایران خوراک خودتان است و بعد از خواندن این مقاله، حتما آن را بخوانید. اما ببینیم که این جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی چابهار کدام‌ها هستند و چرا تا این حد جذاب و شگفت‌انگیز است.

موقعیت جغرافیایی خاص و استثنایی چابهار

چابهار در جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان و در ساحل اقیانوس هند و دریای مکران خانه کرده و تنها بندر اقیانوسی ایران است. زیبایی‌های چابهار وقتی دو چندان می‌شود که با مردم محلی آن تعامل می‌کنید و مهمان‌نوازی و خونگرمی آنان شما را ذوق زده می‌کند. هتل‌های چابهار هم با ارائه خدمات با کیفیت به گردشگران در کنار جاذبه‌های گردشگری متفاوت آن سفر به این سرزمین همیشه بهار را کامل می‌کنند. اگر حتی قصد سفر هم نداشته باشید، امیدوارم که با خواندن و دیدن دیدنی های چابهار، هوس بازدید از چابهار به سرتان بزند.

جانانه‌ترین جاهای دیدنی چابهار

دیدنی‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنم، اصلی‌ترین مکان‌های دیدنی چابهار هستند. اما حتما کلی فضای بکر و جذاب دیگر هست که در این مقاله مجال پرداختن به انها نیست، اگر جاهای دیگری هم هستند که شما در چابهار تجربه کرده‌اید و یا درباره آنها شنیده‌اید، با ما در کامنت‌ها در میان بگذارید، تا به مرور این مقاله را کامل‌تر کنیم.

۱- کوه‌های مینیاتوری یا کوه‌ های مریخی چابهار

با دیدن این کوه‌ها بیشتر فکر می‌کنید که در لوکیشن فیلم‌های فضایی مثل سیاره سرخ هستید تا روی زمین و شهر چابهار. کوه‌های مینیاتوری که مریخ را روی زمین آورده‌اند به کوه‌های مریخی هم معروف هستند. در ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری مسیر چابهار به روستای گواتر می‌توان کوه‌های مریخی را دید. فرسایش، این کوه‌های رسوبی را آنقدر خاص و متفاوت شکل داده که وقتی وسط حلقه‌ای از کوه‌های مریخی قرار می‌گیرید، دایناسورها هم می‌توانند از پشت این کوه‌ها به تخیل‌تان راه پیدا کنند.

۲- تالاب لیپار، جهانی از رنگ

تالاب لیپار تعریف شما از تالاب و رنگ آن را تغییر خواهد داد. لیپار تنها تالاب صورتی ایران و جزو ۴ تالاب صورتی جهان است. تالاب این رنگ خاص را از باکتری‌ها و پلانکتون‌هایی وام می‌گیرد که در دل آن زندگی می‌کنند. زیبایی‌های این تالاب محدود به رنگ خاص آن نیست بلکه وجود پرندگانی مثل فلامینگو، کشیم، چنگر، تیهو، جیرفتی، عقاب دشتی، خوتکا، دلیجه و طاووسک زیبایی‌های تالاب را دو چندان کرده‌اند.

۳- بزرگ‌ترین کوه گل‌افشان دنیا

اصولا ما انتظار داریم که از چشمه‌ها آب جاری باشد، اما از چشمه‌های گل‌ فشان چابهار به جای آب گل جاری می‌شود. وجود گل ‌فشان‌ها روی کره زمین به ایران محدود نمی‌شود اما بزرگترین کوه گل‌ فشان دنیا که ارتفاع آن به ۵۰۰ متر می‌رسد در چابهار خانه کرده است. به این پدیده کوه گل ‌فشان گفته می‌شود چون بعد از جاری شدن گل سرد از دل چشمه‌ها، این گل‌ها روی هم انباشته و مخروطی می‌شوند و شکل کوه به خود می‌گیرند. در فواصل زمانی مختلف گل سرد از چشمه‌ها با صدایی مثل ترکیدن حباب بیرون می‌زند. در فصل‌های مختلف ممکن است بعضی گل‌فشان‌ها خاموش و بعضی دیگر فعال شوند. گل‌های سرد این چشمه‌ها خاصیت درمانی دارند و محلی‌ها با این گل‌ها حمام گل می‌گیرند. برای دیدن اصلی‌ترین گل ‌فشان‌های چابهار به بندر تنگ در کنارک بروید.

۴- موزه‌ای ارزشمند از گاندوها

اگر تا حالا تمساح‌ها را فقط در مستندهای حیات وحش دیده‌اید که در آب کمین می‌کنند و منتظرند تا گوره خرها و آهو و گوزن‌هایی که به آب نزدیک می‌شوند را غذای خودشان بکنند، این بار در این منطقه حفاظت شده تمساح بومی ایران را ببینید. البته اینجا خطری بازدیدکنندگان را تهدید نمی‌کند. در اصل نام این منطقه حفاظت شده باهوکلات بوده که بعدها به اسم مهم‌ترین جانداری که در آن زندگی می‌کند یعنی تمساح گاندو تغییر پیدا کرد. گاندوها در دو رودخانه‌ این منطقه یعنی کاجو و سرباز زندگی می‌کنند. اگر حیات وحش و عکاسی دوست دارید این منطقه را از دست ندهید. گاندوها تنها جانورانی نیستنید که در این منطقه حفاظت شده می‌بینید، سنجاب بلوچی، شغال، روباه، سیاهگوش، خدنگ، پرندگانی مثل مرغ سقای پا خاکستری، کاکایی، عقاب شاهی، هوبره و … هم در این منطقه زندگی می‌کنند.

۵- آرزوها در سایه درخت مکر زن

دختر مکر زن اسمی است که محلی‌ها روی درخت انجیر معابد گذاشته‌اند. انجیر معابد درختی است که ریشه‌های آن به جای داخل زمین روی آن را ترجیح داده‌اند و شاخه‌های متعدد آن مثل تاجی روی تنه درخت می‌نشینند. هر شاخه‌ای از این درخت که به زمین برسد به ریشه تبدیل می‌شود. محلی‌ها معتقدند که اگر کسی زیر چتر درخت انجیر معابد بنشیند و آرزو کند آرزوهایش برآورده می‌شود به خاطر همین است که در کیش به این درخت، درخت آرزوها هم می‌گویند و مردم پارچه‌های زیادی برای رسیدن به آرزوهایشان به شاخه‌ها و ریشه‌های این درخت می‌بندند. این درخت بومی هند و جنوب شرق آسیاست و گفته می‌شود که از سرزمین هندوستان وارد ایران شده است. برای دیدن درخت مکر زن چابهار به روستای رمین در مسیر ساحلی چابهار-گواتر بروید.

۶- جنگل حرا در دل خلیج گواتر

در چابهار هر جاذبه طبیعی شگفت انگیزتر از دیگری است و خلیج گواتر از زیباترین جاذبه‌های طبیعی چابهار است که گردشگران را مسحور می‌کند. بندر گواتر هم مرز با پاکستان و آخر چابهار است، به همین دلیل است که قایقرانان همیشه حواسشان هست که وارد مرز پاکستان نشوند. علاوه بر آب‌های کریستالی دریای عمان در طول روز و سرخی آن در غروب که می‌شود زیباترین عکس‌ها را با خود به یادگار برد، اینجا جنگل‌های حرا هم دارد. اغلب جاذبه‌های طبیعی چابهار به گونه‌ای ساختار شکن هستند و جنگل‌های حرا هم از این قائده استثنا نیستند. ما سراغ جنگل‌ها ر ا در خشکی می‌گیریم اما برای دیدن جنگل‌های حرا باید دل به آب بزنید. قایق‌هایی که محلی‌ها هدایت می‌کنند شما را به دل جنگل‌های حرا خواهند برد. به دلیل وجود جنگل‌های حرا، خلیج گواتر در حال حاضر یک منطقه محافظت شده است. یکی از زیباترین مکان های دیدنی چابهار همین جنگل های حراست. زیبایی‌های این بندر به جنگل‌های حرا و پرندگان مهاجر آن محدود نمی‌شود. اگر خونگرمی مردم روستای گواتر نبود شاید زیبایی‌ها این خلیج تکمیل نمی‌شد. مردم روستا حصیربافی و ماهی‌گیری می‌کنند، اما هنر اصلی‌شان مهمان نوازی است. برای دیدن تمام زیبایی‌های خلیج بهتر است روز به اینجا سفر کنید و اگر هم خواستید شب را در این منطقه بگذرانید بوم‌گردی‌ها تجربه خوبی از زندگی محلی را به شما خواهند داد.

۷- روستای درک ترکیب بی‌همتای غروب کویر و دریا

روستای درک در شهرستان کنارک قرار دارد و از خود چابهار دور است اما احتمالا با توصیف‌هایی که از «درک» شنیده‌اید می‌دانید که کیلومترها رفتن برای دیدن این شگفتی ارزشش را دارد. در درک طبیعت زیباترین تضاد خود را به رخ می‌کشد و بیایان را به دریا می‌رساند. نخل‌های سر به فلک کشیده و رمل‌ها از یک طرف شما را صدا می‌کنند و موج‌های خروشان دریا از طرف دیگر. شاید اینجا تنها جایی باشد که بتوانید در چند قدمی غروب دریا غروب کویر را هم ببینید. درک جای خوبی برای نشان دادن هنر عکاسی است پس بهتر است مجهز به این منطقه سفر کنید.

۸- روستای باستانی تیس

روستای تیس از جاهای دیدنی چابهار یک روستای تاریخی است که جریان زندگی در آن به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. در این دوره، روستای تیس یکی از بنادر مهم ایران در دریای مکران بوده و کالاها از هند و آسیای شرقی از طریق این بندر وارد ایران می‌شدند. در دوره اسلامی هم بندر تیس موقعیت خاص خود را حفظ کرده بود اما گفته می‌شود بعد ها که تولید نیشکر و پانیذ در مکران از رونق افتاد این بندر هم کم‌کم اهمیت خود را از دست داد. امروز رودخانه لاوری از وسط این روستا می‌گذرد و مردم برای دیدن جاذبه‌های تاریخی زیادی که در این روستا وجود دارد راهی تیس می‌شوند.

۹- غارهای بان مسیتی

از دل جنگل‌ها و تالاب‌ها و کوه‌های مریخی که بگذریم نوبت می‌رسد به غارهای سه گانه چابهار. غارهای بان مسیتی در روستای تیس قرار دارند. یکی از این غارها طبیعی و دو غار دیگر دست کند هستند. شکل غار طبیعی نیم‌ دایره است و داخل آن یک آرامگاه وجود دارد. نوشته خاصی روی آرامگاه وجود ندارد که تاریخچه‌ای از آن را به دست بدهد. بان مسیتی اسمی است که محلی‌ها روی این غار گذاشته‌اند، «بان» به معنی مرد صالح و خداپرست و «مسیتی» به معنی معبد و پرستشگاه است.

۱۰- قلعه پیروز گت ویژه عاشقان جهان باستان

از این همه دیدنی های چابهار یکجا تعجب کرده‌اید، نه؟ هنوز این داستان شگفت‌انگیز ادامه دارد… این قلعه هم مانند غارهای بان مسیتی در روستای تیس قرار دارد و یادگاری از دوره اشکانیان و ساسانیان است. اگر به دیدن این قلعه می‌روید انتظار دیدن یک اثر تاریخی خوب حفظ شده با بناهای مشخص را نداشته باشید. برای دیدن باقی مانده بنای قلعه باید مسیر سختی را تا بالای کوه بروید. از قلعه فقط قسمت‌هایی مانند کشیک خانه و قراولخانه به جا مانده است.

۱۱- مسجد جامع تیس از جاهای دیدنی چابهار

خشت‌های اول این مسجد به ورود اسلام به این روستا و ۱۲۵۰ سال پیش برمی‌گردد. گفته می‌شود این مسجد دومین مسجد ایران بعد از ورود اسلام است. اگر به دیدن این مسجد می‌روید انتظار دیدن کاشی‌های آبی و معماری ایرانی را مثل دیگر مسجدها نداشته باشید. معماری و تزیینات مسجد جامع از مساجد کشورهای هند و پاکستان الهام گرفته است. مسجد جامع تیس مانند دیگر مساجد اهل تسنن یک مناره دارد.

۱۲- مسجد جامع دزک

مسجد جامع دزک یکی از مهمترین بناهای تاریخی شهرستان سراوان است که نام آن در لیست آثار ملی هم ثبت شده است. تاریخ این مسجد را از روی شیوه معماری آن به دوره صفویه نسبت می‌دهند. مسجد از خشت و گل ساخته شده و سقف آن هم با تنه درختان خرما، گز و کنار پوشانده شده است. مسجد دزک شبستان تابستانی و زمستانی دارد که در هر کدام ستون‌های مدور دیده می‌شود.

۱۳- موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار در ساختمان فرمانداری قدیم که یادگاری از دوره قاجار است، بر پا شده است. ساختمان موزه دو طبقه دارد که در طبقه اول اشیای تاریخی دوره‌های تاریخی که در بخش‌های مختلف منطقه کشف شده به نمایش گذاشته شده است. در طبقه اول هم می‌توانید موزه مردم شناسی و اسناد و کتاب‌های تاریخی را ببینید.

دیدنی‌ها کم نیست

هرچقدر از عظمت، شگفتی و جذابیت‌های چابهار بنویسیم، باز هم تا  خودتان نروید و نبینید، نمی‌توانید عظمت آن را درک کنید. اگر به دنبال تجربه یک سفر داخلی خارق‌العاده هستید که تاریخ و طبیعت آن قلب‌تان را به تپش در بیاورد، چابهار بهترین گزینه برای شماست.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =