کد خبر: 8513
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۳
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
رونمایی

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: تجهیز ساخته شده (بزرگ‌ترین اتصال ۹۰ درجه زانویی کشور) در شرکت دانش‌بنیان «توس پیوند» در پرتو حمایت از جوانان نخبه کشور محقق شده است. طراحی و ساخت قطعات حوزه انرژی در شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق‌ها از جمله توس پیوند، ﺗﻮرﺑﻮﮐﻤﭙﺮﺳﻮر ﻧﻔﺖ، وتکو و سوفا آغاز شده است.

عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، روز چهارشنبه (۲۵ خردادماه) در آئین رونمایی یکی از بزرگ‌ترین تجهیزات کاربردی حوزه انرژی گفت: شتاب‌بخشی به توان مالی صندوق‌ها با توسعه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان فزونی خواهد یافت.

وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید کالا و خدمات منحصر به‌فرد سهم مناسبی از بازارهای داخلی و منطقه‌ای را به دست خواهند آورد. بنابراین، توسعه‌ی این شرکت‌ها در گروه اقتصادی صندوق‌ها در چارچوب تفکر «بنگاه اقتصادی»  برای تحکیم بخشی به منابع درآمدی است.  

بیات با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دفاع از جامعه نخبگان و از حرکت علمی کشور گفت: حضور این خدمتگزار و مدیران شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و گروه در خط تولید کارخانه "توس پیوند" (متعلق به حوزه سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی نفت)  برای حمایت از کارهای دانش‌بنیان، آشنایی و درک عمیق‌تر از تلاش و سختی کارهای انجام شده است.  

وی تصریح کرد: تجهیز ساخته شده در شرکت دانش‌بنیان " توس پیوند " در پرتو حمایت از جوانان نخبه کشور محقق شده است. تجهیزات زیادی در شماری از شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق‌ها از جمله توس پیوند، ﺗﻮرﺑﻮﮐﻤﭙﺮﺳﻮر ﻧﻔﺖ (OTC)، وتکو و ... در حال طراحی و ساخت است. 

رئیس هیئت‌رئیسه صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت با یادآوری کوشش‌های ارزشمند بازنشستگان صنعت نفت برای صنعت و کشور افزود: خوشبختانه روند پرداخت‌های مربوط به تعهدات قانونی صندوق‌ها بدون کمترین خللی در حال انجام است و به امید خداوند این روند با تکیه بر توان سرمایه‌گذاری‌ها که در حال رشد و توسعه نیز هست ادامه خواهد یافت.  

بیات در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که همه ما نسبت به اقتصاد کشور مسئول هستیم، گفت: با اقتصاد ارز ترجیحی،  تعرفه‌ای و واسطه‌گری، روندهای اقتصادی کشور بهبود نخواهد یافت. بنابراین، امیدواریم با تحقق برنامه‌های اقتصادی دولت و رئیس جمهور شجاع و با مدیریت داخلی، سرانجام برنامه‌های اقتصادی کشور در شان ملت عزیز ایران باشد. از این رو شرکت‌های دانش‌بنیانی مانند توس پیوند در چارچوب تفکر اقتصاد پویای دانش‌بنیان حرکت می‌کند.  

وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با دارا بودن ویژگی‌های از جمله ارتقا شاخص‌های اقتصادی در مقابل تکانه‌های اقتصادی مقاوم هستند. از این رو در تامین پایدار منابع برای صندوق نفت و پرداخت مستمری و مقرری نقش پایداری خواهند داشت.  

بیات در ادامه به نمونه‌ای از اصلاح انجام شده در گروه اقتصادی صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: در این سفر مدیر عامل شرکت توس پیوند خبر از انعقاد قراردادهای جدید برای ساخت تجهیزات داده است. این پیامد سیاست ابلاغی به شرکت‌های گروه صندوق است مبنی بر اینکه شرکت‌های گروه در حد امکان نیازهای خود را از درون گروه برطرف کنند. با این چارچوب تبادل مالی در درون گروه شکل می‌گیرد و نفع مضاعف آن سبب ارتقا شاخص‌های اقتصادی خواهد شد.  

رئیس هیئت‌رئیسه با انتقاد از برخی تعلل‌ها و کم‌کاری در گذشته گفت: پروژه‌های مانند ایران ال ان جی برای سال‌های متمادی معطل مانده بود اگر این پروژه در زمان پیش‌بینی شده به سرانجام می‌رسید امروز نه تنها صندوق نفت بلکه کشور و نظام جمهوری اسلامی از پیامدهای اقتصادی و سیاسی آن بهره‌مند می‌شد. از این رو در شورای عالی پروژه‌ها تدابیری در حال بررسی داریم.

بیات در ادامه گفت: نیروگاه برق صبا دهلران در قطب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در غرب کشور ضمن تامین برق پروژه‌های این قطب، آماده است تا در صورت خارج شدن انحصار صادرات برق از دست دولت، صادرات برق را انجام دهد. ( پروژه‌های صندوق‌ها با توجه به وابستگی برخی صنایع به تهیه خوراک از یکدیگر، به سه کانون (هاب) عسلویه، ماهشهر و ایلام دسته‌بندی شده‌اند؛ رشد و توسعه متناسب هر کدام از این کانون‌ها اهمیت دوچندانی برای صندوق‌ها دارد.)

وی ادامه داد: تکمیل زنجیره ارزش با رویکرد اقتصادی از میدان تا بازار و صادرات کالا و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان نقشه راه مورد تاکید ماست و پیام آن این است که صادرات طلای سیاه هرگز، صادرات طلای سفید که همانا خدمات و کالای تولیدی در زنجیره ارزش است آری. 

یکی از بزرگ‌ترین تجهیزات کاربردی حوزه انرژی که برای نخستین بار در کشور از سوی شرکت دانش‌بنیان توس پیوند (متعلق به حوزه سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی نفت) طراحی و ساخته شده است روز چهارشنبه، ۲۵ خرداد با حضور عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت رونمایی شد.  

تجهیز تولید شده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و آب کاربرد دارد، قطر این قطعه ۲۹۴۶ میلی متر و وزن تقریبی آن ۹ تن  و در ابعاد ۳*۳*۵.۴ متر است که استانداردهای جهانی را هم دریافت کرده است.

پروژه مستمری؛

در افق ۱۴۰۴، بهره‌برداری از حدود بیست طرح اقتصادی برای صندوق‌ها هدف‌گذاری شده است. ماهانه حدود دوسوم منابع تأمین مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت از عواید طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری تأمین می‌شود؛ طبق برآورد کارشناسان، به تعداد بازنشستگان صنعت نفت در سال‌های پیش رو افزوده خواهد شد با این شرایط شتاب‌بخشی به طرح‌های اقتصادی صندوق‌ها اهمیت بسیاری یافته است.

با کاهش پرداختی حق بیمه شاغلان به صندوق‌ها، صندوق‌ها برای تأمین منابع پرداخت مستمری در سال‌های آتی، برنامه مدونی را در دستورکار قرار داده است در چارچوب این برنامه توسعه و رشد برنامه‌های اقتصادی راهکار رفع این چالش است؛ از این رو پروژه‌های در حال اجرای صندوق‌ها در شرکت‌های زیر مجموعه برای اهدافی همچون پرداخت «مستمری و مقرری» و اجرای برنامه‌هایی مانند علی‌الحساب و ایجاد ارزش‌افزوده برای شاغلان کنونی است.

برای نمونه می‌توان اشاره کرد صندوق‌ها، افزون بر تأمین منابع لازم برای پرداخت مستمری و مقرری، در تازه‌ترین برنامه اجراشده، بیش از ۳۲ هزار فقره علی‌الحساب مستمری به بازنشستگان صنعت نفت پرداخت کرد  که بخش عمده‌ای از منابع این پرداختی از محل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها تأمین شده است.

برای مشاهده تصاویر این خبر اینجا کلیک کنید. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =