کد خبر: 8452
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
حاجی صادق

رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: یکی از ویژگی‌های صندوق نفت، محاسبات فنی - بیمه‌ای (اکچوئری) در یک سیستم بسته و مستقل بیمه‌ای است.

عباس حاجی‌صادق، رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: یکی از ویژگی‌های صندوق نفت، محاسبه محاسبات فنی - بیمه‌ای (اکچوئری) در یک سیستم بسته و مستقل بیمه‌ای است.

وی با اشاره به برخی از دلایل پایداری صندوق‌ها، افزود: علم اکچوئری مرجع اساسی برای فعالیت‌های مالی بانک‌ها و مؤسسات بیمه‌ای و اعتباری محسوب می‌شود؛ بنابراین، محاسبات بیمه‌ای (اکچوئری) پایداری صندوق نفت را با طول‌های زمانی ۲۵ تا ۳۰ سال مورد ارزیابی قرار می‌دهد. 

رئیس صندوق‌ها افزود: یکی دیگر از دلایل پایداری صندوق بازنشستگی نفت، قوانین و مقررات حاکم بر آن است. از این رو بر پایه همین مقررات صندوق نفت از بدو ورود فرد تا پایان زندگی و سپس برای بازماندگان فرد برنامه‌ای مشخص دارد.

حاجی‌صادق مصادیقی از مقررات حاکم را نیز توضیح داد و گفت: کوچک‌سازی سازمان‌ها در صنعت نفت منوط به پذیرش تعهدات بازنشستگی کارمندان از سوی کارفرما تا فرارسیدن سن قانونی بازنشستگی است؛ چون کسور پرداختی افراد باید فرصت سرمایه‌گذاری داشته باشد از این رو قوانین بیمه‌ای حاکم بر صندوق نفت مانعی هوشمندانه برای ورود تعهدات افراد بدون طول پرداخت کسورپردازی است.

رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به چالش‌های روی‌داده در برخی صندوق‌های بازنشستگی گفت: تعهدات اضافی بر عهده کارفرماست لذا همین مسئله را برخی از صندوق‌های دچار محدودیت، رعایت نکرده‌اند.

حاجی‌صادق در ادامه تشریح برخی ویژگی‌های صندوق بازنشستگی نفت افزود: منابع مالی صندوق نفت دو رکن دارد: نخست کسور کارمند و دوم سود حاصل از فعالیت های شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق؛ لذا در این ارکان هیچ‌گاه دولت مشارکت نداشته است.

رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: وجوه کسرشده از کارمند در فهرست منابع و دارایی‌های شرکت نیز قرار ندارد و متعلق به صندوق بازنشستگی است.

وی در توضیح یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد صندوق نفت، گفت: برخی کارشناسان و تصمیم‌گیران به ویژگی‌های صندوق نفت توجه کافی ندارند و در مقام مقایسه یا ارزیابی صندوق نفت با سایر صندوق‌ها برمی‌آیند در حالی که به‌طور کامل روشن است در صندوق نفت سن، ملاک بازنشستگی است از این رو برخی افراد تا بیش از ۴۰ سال کسور پرداخت می‌کنند کسوری که بر آیتم‌های غیرحقوقی مانند سختی کار در کف دریا هم محاسبه شده است؛ بنابراین حق طبیعی چنین افرادی است که با ۴۰ سال پرداخت کسور از کف دریا یا در محیط‌های سخت و طاقت‌فرسای جنوب، استحقاق بیشتری برای بهره‌مندی از مستمری داشته باشند؛ در غیر این صورت انگیزه‌ای برای شاغل باقی نخواهد ماند.

حاجی‌صادق تأکید کرد: یکی دیگر از دلایل پایداری صندوق نفت طول مدت‌زمان کسورپردازی افراد است لذا در صندوق نفت برخی کارمندان از ۳۰ تا ۴۰ سال کسور پرداخت می‌کنند لذا صندوق فرصت سرمایه‌گذاری بیشتری می‌یابد.

رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: با این ویژگی‌های مختص صنعت نفت، صندوق نفت کارآمدی‌اش را حفظ کرده است و برای انجام تعهداتش در شرایط عادی مشکلی ندارد.

حاجی صادق گفت: اقتصاد کشور به صنعت نفت وابسته است و عامل اصلی توسعه آن نیز منابع انسانی آن است از سوی دیگر در صنعت نفت منابع انسانی دو رکن دارد نخست شاغل و دوم بازنشستگان؛ این دو مقوله به یکدیگر وابسته هستند خلل در هر کدام از این بخش‌ها اثر منفی در بخش دیگر خواهد داشت.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =