کد خبر: 8418
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
نشست هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت

رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: رویکرد صندوق‌های بازنشستگی برای تعدیل همزمان با اضافات شایستگی شاغلان، راهبرد متناسب‌سازی است.

عباس حاجی‌صادق رئیس صندوق‌های بازنشستگی در بیستمین نشست سراسری کانون‌ها در مشهد مقدس، گفت: در موضوعات مختلف با هماهنگی بین کانون‌ها و صندوق‌ها، اتفاق‌های خوبی به نفع بازنشستگان روی داده است.

وی افزود: امیدواریم فصل جدیدی از ارتباطات به نفع ذی‌نفعان شکل گیرد.

رئیس صندوق‌ها با اشاره به پیشینهٔ تعدیل مستمری بازنشستگان صنعت نفت، گفت: در سال‌های اخیر بنا به دلایلی اضافات عمومی شاغلان با تعدیل ارزشیابی یا انگیزشی آن‌ها از منظر اجرایی با تاخیر مواجه شده است.

 وی افزود: همین تاخیر در حوزۀ شاغلان مانع تصمیم‌گیری سریع و همزمان هیئت‌امنای صندوق‌ها برای متناسب‌سازی شده است.

رئیس صندوق‌ها توضیح داد: اضافات شایستگی مخصوص شاغلان است و صندوق‌ها هیچ‌گاه تعدیلی با عنوان اضافات شایستگی نداشته است. از این رو، از سال‌های بسیار دور، رویکرد صندوق‌های بازنشستگی برای تعدیل، همزمان با اضافات شایستگی شاغلان، راهبرد متناسب‌سازی بوده است.

حاجی‌صادق گفت: انجام متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ و همچنین پنج ماه مغفول ماندۀ سال ۱۳۹۹ در چارچوب رویکرد متناسب‌سازی مستمری و مقرری بوده است.

وی با اشاره به مباحث مطرح‌شده در فضای جامعه در خصوص متناسب‌سازی، افزود: با توجه به رویکرد متناسب‌سازی صندوق نفت از گذشته تاکنون، این مقوله در صندوق‌ها اجرایی شده است.

حاجی‌صادق با تأکید بر این‌که صندوق نفت مستقل است و بر اساس محاسبات بیمه‌ای و توانمندی‌اش پیش می‌رود، افزود: ضمن حفظ استقلال صندوق‌ها، برخی قوانین و مقررات بالادستی را نیز باید مدنظر قرار داد.

وی در ادامه افزود: کسورات شاغلان کنونی نیز به امانت نزد صندوق نفت است و پرداخت اضافات، معطوف به محاسبات بیمه‌ای است. بنابراین، پیش از اجرای هرگونه اضافات برای بازنشستگان، محاسبات بیمه‌ای انجام می‌شود و با ارزیابی تعهدات کنونی و آینده، شرکت‌های مربوط به صندوق، مکلف به سرمایه‌گذاری می‌شوند تا شاغلانی که کسورات پرداخت می‌کنند در آینده از مستمری و مقرری برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: همان‌طور که باید نسبت به بازنشستگان و بازماندگان کنونی، تعهدات صندوق را اجرایی کنیم باید نسبت به کسورپردازان کنونی که شاغلان هستند نیز پاسخگو باشیم و مستمری آن‌ها را نیز تأمین کنیم.

حاجی‌صادق افزود: محاسبات بیمه‌ای مانع از آن می‌شود که کل درآمد به دست آمده را توزیع کنیم؛ بنابراین، باید با پرهیز از یک‌جانبه‌نگری، تعادل را میان تعهدات کنونی و تعهدات پیش رو حفظ کرد.

وی افزود: همکاران باید تلاش کنند تا تصمیم‌ها به‌گونه‌ای گرفته شود که هر دو گروهِ شاغلان و بازنشستگان مدنظر قرار گیرند؛ برای همین منظور متناسب‌سازی این دو گروه را با یکدیگر پیش می‌بریم.

رئیس صندوق‌ها در خصوص همسان‌سازی گفت: بخش مطالعاتی و برنامه‌ریزی صندوق‌ها، بازنشستگانی را با این فرض که بازنشسته نیستند و همۀ اضافات شاغلان را دریافت می‌کنند مورد ارزیابی قرار دادند. عدد به دست آمده از محاسبه با مبلغ کنونی که  به عنوان بازنشسته دریافت می‌کند، مقایسه شد. این مطالعه نشان داد وضعیت نود درصد افراد در بازنشستگی از وضعیت شاغلی آن بهتر است.

وی افزود: قاعده‌ای در صندوق‌ها وجود دارد مبنی بر این‌که پرداخت هر آیتمی معطوف به کسورپردازی است؛ یعنی اگر پرداختی با هر عنوانی بخواهد صورت گیرد باید پیشتر کسور آن پرداخت شده باشد. از این رو، در تاریخ صندوق‌ها هیچ‌گاه بدون کسورپردازی، پرداختی برای بازنشستگان انجام نشده است.

رئیس صندوق‌ها گفت: اگر قانونی نیز در حوزۀ پرداخت تصویب شود که کسورپردازی آن صورت نگرفته باشد تأمین مالی آن بر عهدۀ کارفرماست.

وی ادامه داد: در کد ۲۳، پرداخت همۀ مستمری فرد تا قبل از ۶۰ سالگی، بر عهدۀ کارفرماست؛ لذا اگر مابه‌التفاوتی بوده است تأمین مالی آن را کارفرما بر عهده گرفته است و هیچ درصدی از مستمری افراد دارای شرایط کد ۲۳ کسر نشده است.

رئیس صندوق‌ها گفت: چون مستمری حدود ۶۰ درصد افراد کد ۲۳، در هنگام بازنشستگی به حداقل مستمری نمی‌رسید محاسبات صندوق‌ها، مستمری آن زمان آن‌ها را به مبلغ حداقل مستمری رساند. مقررات صندوق چنین است که اگر مستمری فردی هنگام بازنشستگی کمتر از مبلغ مستمری حداقل باشد صندوق‌ها در ابتدا مستمری فرد را به مبلغ حداقل مستمری برساند.

حاجی‌صادق گفت: با پرداخت مابه‌التفاوت حقوق در حدود ۵۰ درصد این افراد در هنگام بازنشستگی با شرایط کد ۲۳، دریافتی آن‌ها به حداقل مستمری سال رسانده شد؛ برای این امر، از آن‌ها هیچ مبلغی کسر نشده است که اکنون بخواهد به آن‌ها بازگشت داده شود؛ زیرا طرح کارفرمایی بود و به تمایل فرد، بازنشستگی صورت گرفت، مبالغ مابه‌التفاوت از سوی کارفرما پرداخت شد.

وی افزود: میانگین دریافتی بازنشستگان کد ۲۳ هم‌اکنون به‌طور تجمیعی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است؛ از ابتدا مستمری آن‌ها مبلغ حداقلی بوده است و همین‌طور پیش رفته است.

رئیس صندوق‌ها گفت: عدد ثابت که بار مالی آن برای صندوق‌ها زیاد است مانند افزایش ۵۰۰ هزار تومانی سال ۱۴۰۰ در هنگام متناسب‌سازی، با رویکرد تقویت مستمری‌های حداقلی عزیزان کد ۲۳ بود.

وی افزود: هم‌اکنون نیز این قاعده حاکم است؛ لذا اگر فردی به هر نحوی بازنشسته شود اگر مبلغ مستمری او کمتر از حداقل مستمری تعریف‌شدۀ سال باشد صندوق، مستمری وی را به مبلغ مستمری حداقل می‌رساند.

وی درباره توسعه خدمات رفاهی افزود: کارت‌های اعتباری خرید و اقساطی با امکانات بیشتر، ازجمله استفاده آن‌ها در حوزه گردشگری، در حال مطالعه و بررسی‌های حقوقی و فنی است و مذاکرات با مجموعه‌ها آغاز شده است.

وی افزود: خدمت رفاهی کارت اعتباری خرید، چندمنظوره خواهد بود و تفاهم‌های اولیه آن انجام‌شده است؛ اطلاع‌رسانی آن پس از نهایی شدن صورت خواهد گرفت.

رئیس صندوق‌ها به پرداخت سرانه نقدی ورزش نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل بیماری کرونا سرانه ورزش و گردشگری نقدی پرداخت خواهد شد؛ لذا هر نوع تغییر در این امر، با مطالعه، برنامه‌ریزی و نظرسنجی صورت خواهد گرفت.

مشاهده تصاویر مرتبط 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =