کد خبر: 8413
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
جلسه معارفه جناب آقای بیات رییس هیات رییسه

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: رویکردی که در صدد پیاده سازی آن در صندوق‌ها هستیم تفکر بنگاه اقتصادی با هدف افزایش توان مالی صندوق به منظور افزایش میزان و کیفیت خدمات به بازنشستگان عزیز است.

عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در بیستمین نشست سراسری کانون‌های بازنشستگی در مشهد مقدس گفت: برای برگزاری نشست و گفتگو هیچ محدودیتی نداریم، امیدواریم با انتخاب دبیر و هیئت اجرایی بتوانیم مسیر گفتگو را ادامه دهیم.

وی با این مقدمه که انتظارات باید در حدود توان مالی و مقرراتی صندوق‌ها شکل گیرد به موضوع منابع و مصارف صندوق‌ها اشاره کرد و افزود: براساس گزارش‌ها در زمان گذشته به ازای هر ۵ نفر کسور پرداز یک نفر مستمری دریافت می‌کرد اما در شرایط کنونی به ازای نه‌دهم (۰/۹) نفر کسور پرداز،  یک  نفر مستمری بگیر وجود دارد. از این رو، ۵ نفر کسور پرداز به حدود یک نفر تقلیل پیدا کرده است.

بیات گفت: دلیل این پدیده نیز عدم استخدام‌های رسمی در وزارت نفت در سال‌های گذشته است.

رئیس هیئت‌رئیسه تاکید کرد: رویکردی که در صدد پیاده سازی آن در صندوق‌ها هستیم تفکر بنگاه اقتصادی با هدف افزایش توان مالی صندوق به منظور افزایش میزان و کیفیت خدمات به بازنشستگان عزیز است.

وی ادامه داد: افزایش توان مالی صندوق‌ها زمینه‌ساز توسعه خدمات به بازنشستگان ارجمند است.

رئیس هیئت‌رئیسه گفت: امسال ۸ هزار میلیادر تومان کسری منابع ورودی از محل کسور شاغلان را پیش بینی کرده ایم. از این رو، همه این مبالغ را از محل سود حاصل از سرمایه گذاری‌های انجام شده در شرکت‌های زیر مجموعه صندوق‌ها تامین خواهد شد.

وی افزود: چارچوب های اقتصادی و سیاست گذاری به گونه‌ی شکل گرفته است که مجموعه شرکت اهداف از هر محدودیتی که مانع از تامین منابع مالی به موقع برای صندوق‌ها شود دور باشد. از این رو، بخش تامین مالی صندوق‌ها در موقع لزوم منابع را از اهداف تامین می‌کند.

بیات ادامه داد: اگر نهادی و فرد یا افرادی غیر از صندوق‌های بازنشستگی نفت، سهامدار اهداف بشوند در روند تامین منابع مالی مورد نیاز صندوق‌ها برای پرداخت مستمری‌ها و سایر خدمات صندوق‌ها خلل ایجاد خواهد شد.

بیات به مقوله حکمرانی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: برای تقویت توان مالی صندوق‌ها، شرکت‌ها در حوزه‌های تخصصی و حرفه‌ای‌شان فعالیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: این سازماندهی برای صندوق اعتبارزایی خواهد کرد چنانکه به تازگی با انعقاد قرار داد با بانک ملی در جهت تامین منابع اقدام‌های خوبی انجام شده است.

بیات گفت: باید به شدت سرمایه‌گذاری را پویا کنیم زیرا در سال‌های آینده و در افق ۱۴۰۴ حدود ۱۰ هزار نفر به جامعه بازنشستگان افزوده خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: شفاف‌سازی و مبارزه با فساد رویه کاری صندوق‌هاست.

بیات افزود: هر کجا فسادی بود و یا اشکالی دیده شد، این پدیده را از مسیر حراست و بازرسی گزارش کنید چون اخیراً جایگاه حراست در صندوق ها را احیا و تقویت کرده‌ایم.

وی گفت: تحرک آفرینی به سرمایه گذاری‌ها با اهمیت است. از این رو، حدود سه میلیاردها دلار تا افق ۱۴۰۴ از محل اعتبارات بانک‌ها، بیمه و بازار سرمایه با اعتبار صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری خواهد شد که  این منابع از منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌ها و سایر منابع تامین خواهد شد.

بیات افزود: در بخش پرداخت‌های هزینه درمانی اقدام‌های خوبی برای سرعت‌بخشی انجام گرفته که نتایج آن منتج به کاهش زمان بازپرداخت هزینه‌های درمانی در برخی مناطق به کمتر از ۱۰ روز شده است.

وی گفت: رویکرد کلی تقویت خدمات‌دهی به جامعه بازنشستگان و بازماندگان ارجمند است، اما یکسری محدودیت‌های مقرارتی و قوانین و مجوزات سلسله مراتبی وجود دارد. در این که قوانین دولتی ناظر به صندوق‌ها نیستند روشن است اما گاهی برای توسعه خدمتی یا ایجاد آن، باید زمینه آن را فراهم کرد که این مستلزم زمان است.

رئیس هیئت رئیسه افزود: در خصوص متناسب سازی ۱۴۰۰ مذاکرات و پیگیری‌های زیادی انجام شد تا شخصا در دیدار نوروزی با آقای رئیس جمهور گفتگویی انجام شد.

بیات گفت: میان تعدیل شاغلان و بازنشستگان در حوزه متناسب‌سازی باید منطق و تعادل حاکم باشد. از این رو، تعدیل متناسب‌سازی بازنشستگان تا حدودی می‌تواند بیشتر از شاغلان باشد.

وی افزود: اگر صندوق در فهرست نهادهای عمومی غیردولتی قرار بگیرد با توجه به قوانین بالادستی در زمینه سرمایه‌گذاری دچار محدودیت خواهد شد. در حالی که به اعتقاد برخی خبرگان اقتصادی بهترین الگو در حوزه صندوق داری  و فعالیت‌های اقتصادی الگوی صندوق نفت است. 

بیات با بیان این که رویکرد ما تقویت کانون‌هاست، گفت: کانون‌ها بخش مکمل صندوق‌ها هستند. از این رو، صیانت و حفظ صندوق‌ها وظیفه همگانی است.

رئیس هیئت‌رئیسه افزود: همان طور که در خصوص متناسب‌سازی‌ها با وجود آنکه مصوبه هیئت‌رئیسه قبلی در این زمینه وجود نداشت با سرعت، عمل شد؛ در خصوص سایر پرداختی از جمله متناسب‌سازی سال ۱۴۰۱ پیگیری خواهد شد.

بیات در خصوص فوق‌العاده تخصصی و کد ۲۳ گفت: این موارد مسائل کارفرمایی‌ است و باید از سوی آن‌ها رفع شود. با این حال پیگیری صندوق‌ها هم در این زمینه ادامه دارد و چند نوبت در شورای معاونان وزارت نفت در حضور آقای مهندس اوجی وزیر محترم نفت از جمله در خصوص عزیزان کد ۲۳ بحث و گفتگو شد مباحثی را در حال پیگیری هستیم و امیدواریم آقای علی‌مددی معاون محترم وزیر نفت نیز در این امور ما را یاری رساند.

وی در خصوص سهام اهداف نیز به دلیل اینکه این شرکت منابع تامین مستمری بازنشستگان هست، امکان واگذاری سهام آن به اشخاص وجود ندارد؛ اما از محل هلدینگ‌های زیر مجموعه اهداف، واگذاری سهام را می‌توان بررسی و مطالعه کرد، این بحث همچنان باز است.

رئیس هیئت‌رئیسه درباره اشتغال فرزندان گفت: در عین حالی که با مباحث بومی گزینی نیز مواجه هستیم، به مدیران شرکت ها و مجریان پروژه ها اعلام شده است در رویکردهای جذب نیرو، اولویت با جذب فرزندان بازنشستگان ارجمند باشد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =