کد خبر: 8335
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
بیات

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: به دنبال مطالبه بازنشستگان برای انجام متناسب‌سازی مستمری و مقرری سال ۱۴۰۰ جداول ادوار گذشته به مراجع ذیصلاح ارائه شده و برای تحقق این امر در حال پیگیری هستیم. در اجرای تعدیل‌ها رویکرد صندوق توجه به مستمری‌های با مبلغ پایین است.

جمعی از بازنشستگان صنعت نفت، روز شنبه ۲۷ فروردین‌ماه با رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در محل صندوق‌ها دیدار و گفتگو کردند.

دکتر بیات پس از شنیدن دیدگاه و سخنان بازنشستگان به برخی از طرح‌های مربوط به افزایش توان مالی صندوق‌ها مانند پتروپالایش گنگان اشاره کرد و گفت: منابع این طرح‌ها به‌طور عمده از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی، بانک‌ها و بازار سرمایه تامین شده است.

وی درباره طرح زنجیره ارزش پترو پالایش دهلران اظهار کرد: این طرح از میدان نفتی سروک آذر و  ان جی ال ۳۱۰۰  آغاز و تا پتروشیمی دهلران که واحد الفین یک میلیون تنی است و در پایین دست پلی اتلین سبک و سنگین و یک واحد پلی پروپیلن قرار دارد ادامه می‌یابد؛ لذا در افق ۱۴۰۴ پس از بهره‌برداری از این طرح، توان مالی صندوق‌ها تقویت خواهد شد.

بیات افزود: برخی طرح‌های دیگر در وضع کنونی شاید از سطح سودآوری بالایی برخوردار نباشند اما برای سبد سرمایه گذاری صندوق‌ها ظرفیت محسوب می‌شوند.

سرمایه‌گذاری‌ها، برای حفظ و ازدیاد دارایی‌ها صندوق‌هاست

رئیس هیئت‌رئیسه افزود: دارایی‌ها باید به نسبت تورم و امکان ارزش افزوده، ازدیاد داده شود. بنابراین، اگر در برنامه ازدیاد قرار نگیرند ظرف مدت کوتاهی به پایان خواهند رسید. از این رو، برنامه‌ سرمایه‌گذاری، برای حفظ و ازدیاد دارایی‌های صندوق‌هاست.

بیات افزود: در سال مالی منتهی به (۳۱ اردیبهشت‌ماه) ۱۴ هزار میلیارد تومان مصارف صندوق برای بخش تعهدات قانونی (بدون خدمات درمان) ثبت شده است. از این رو، برای تامین منابع مستمری‌های آتی، توسعه سرمایه‌گذاری‌ها ضروری است.

وی تصریح کرد: از کل مبلغ بخش مصارف، فقط ۷ هزار میلیارد تومان از محل کسور کارمندان تامین شده است که البته این بخش نیز با محدودیت‌هایی از جمله شرکت‌های واگذار شده مواجه هست. لذا همه سازوکاری ممکن در خصوص این شرکت‌ها اعمال می‌شود.

تقویت سرمایه‌گذاری‌ها تضمین کننده پرداخت به موقع مستمری‌ها

بیات افزود: تفاوت مبلغ مصارف کل با مبلغ کسور کارمندان نشان می‌دهد هم‌ترازی میان ورودی ناشی از کسور شاغلان و خروجی ناشی از پرداخت مستمری و مقرری‌ها وجود ندارد. با این حال عزیزان بازنشسته شاهد هستند مسئولان پیشین و کنونی صندوق‌ها طبق وظیفه، به‌موقع و منظم خدمت پرداخت مستمری و مقرری را انجام داده‌اند و خواهند داد.

رئیس هیئت‌رئیسه  درباره این پرسش که چرا سود سرمایه‌گذاری‌ها به بازنشستگان پرداخت نمی‌شود؟ پاسخ داد: این سود چنانکه بیان شد هم‌اکنون در حال پرداخت است زیرا سود از محل شرکت‌ها به صندوق‌ها منتقل می‌شود و صندوق‌ها برای تامین منابع مستمری و مقرری و رفع کسری ناشی از کاهش منابع کسور شاغلان، از این سود استفاده می‌کند تا مستمری را پرداخت کند. صندوق‌ها هیچگاه نمی‌تواند حتی در مقابل سرمایه‌گذاری بسیار سودآور، مستمری را با تاخیر پرداخت کند چون اولویت یک مستمری است.

وی گفت: عمده مبالغ جذب شده برای سرمایه‌گذاری از محل منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌ها تامین می‌شود. چون صندوق دارای نشان تجاری معتبر و اعتبار است. بنابراین، عمده مبالغ سرمایه گذاری و یا هدفگذاری شده از بازارهای مالی و سرمایه جذب می‌شود.

لزوم دستیابی به درآمد سالانه ۵ میلیارد دلار

بیات با اشاره به گزارش‌های حاکی از افزایش محسوس تعداد بازنشستگان در سال های پیش‌رو گفت: صندوق نفت برای محافظت در مقابل تکانه‌های اقتصادی باید به درآمد سالانه ۵ میلیارد دلاری دست یابد. از این رو، زمان مناسبی را  به تحرک دادن و پویایی طرح‌ها اختصاص داده‌ایم.

وی به عنوان نمونه به برخی چالش‌های موجود در طرح‌ها اشاره کرد، گفت: طرح ایران ال ان جی که ۵۱ درصد سهم آن برای صندوق‌هاست و ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است، سالهاست که عمده بخش‌های آن راکد مانده است.  از این رو، نشست های متعدی با جناب آقای وزیر و معاون برنامه‌ریزی ایشان و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران برگزار کرده‌ایم و سرانجام موافقت اصولی تعیین تکلیف این طرح را برای یک ردیف (ترن) دریافت کرده‌ایم.

بیات با بیان این که شرایط صندوق‌ها را باید با ماهیت بین‌النسلی بودن آن ارزیابی کرد، افزود: همکاران بازنشسته مستحضر هستند که در برخی از دوره‌های پیشین در صنعت نفت جذب نیروی انسانی رسمی انجام نشده است و این به معنای کاهش منابع صندوق‌ها از محل کسور کارمندان شاغل است. از سوی دیگر به تعداد بازنشستگان افزوده شده است. این شرایط در حالی رقم خورده است که در حدود یک دهه گذشته صنعت نفت و صندوق‌ها با چنین موضوعی مواجه نبوده است.

پرداخت وام‌های مسکن از محل صندوق‌ها

رئیس هیئت‌رئیسه به برخی اقدام‌های انجام شده در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: پس از تصدی مسئولیت در صندوق‌ها، اطلاعاتی از دست‌اندرکان پیشین دریافت شد بر هیمن مبنا موضوع ۵ ماه متناسب سازی سال ۹۹ پیگیری و واریز شد و پرداخت انواع وام مسکن نیز به صندوق‌ها بازگشت. در خصوص تاخیر در زمان بازپرداخت هزینه‌های درمانی با جدیت اقدام‌هایی در حال انجام است.

پیگیری برای تعدیل ۱۴۰۰

بیات افزود: در گفتگو با مراجع ذی‌صلاح به رویه سال‌های گذشته که هر سال مستمری بازنشستگان نفت پس از اعمال اضافات شایستگی، متناسب سازی (پرداخت اضافات شایستگی) انجام شده است استناد شد. بنابراین، در خصوص تعدیل متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ در حال پیگیری هستیم و هیچگاه نبوده که فکر این موضوع هم نبوده باشیم و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.

وی افزود: در باره اضافات سال ۱۴۰۱ در حال انجام مطالعات بیمه‌ای و اکچوئری فرایند اداری آن هستیم تا به سرانجام برسد.

بیات گفت: یک اصل اساسی را باید مرور کنیم این که صندوق‌ها چه اساسنامه داشته باشد یا نداشته باشد؛ تابع قوانین و مقررات کلی کشور است. چرا که، هر بخش خصوصی و یا دولتی و یا غیردولتی ملزم به رعایت یک سری قوانین و مقررات کشور است.

ضرورت رعایت استانداردهای نظام‌های بیمه‌ای

وی با بیان این که منابع صندوق‌ها نامحدود نیست، گفت: هرگونه خدمت و پرداخت معطوف به رعایت نشانگرهای مطالعات بیمه‌ای (اکچوئری) است در غیر اینصورت به منابع تامین مالی صندوق‌‎ها آسیب وارد خواهد شد که نتیجه آن عدم امکان پرداخت‌های مناسب در آینده خواهد بود لذا چون تامین منابع مستمری اولویت یک است نمی‌توان به مولفه‌های مطالعات بیمه‌ای بی‌توجه بود.

تعدیل با رویکرد حمایت از مستمری‌های با مبلغ پایین

بیات با اشاره به میانگین دریافتی بازنشستگان صنعت نفت گفت: صندوق‌ها می‌تواند در حوزه تعدیل‌ها به گونه‌ای عمل کند که کمک بیشتری به دریافت کنندگان مستمری پایین صورت گیرد. از این رو، در اجرای تعدیل‌ها رویکرد صندوق توجه به مستمری‌های با مبلغ پایین است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها افزود: نشست‌هایی با معاون محترم منابع انسانی وزارت نفت برگزار شده و از آنها درخواست شده است در ارتباط با کارفرمایان بازنشستگان کد ۲۳ تمهیداتی اندیشیده شود این موضوع و سایر حمایت‌های ممکن از این گروه از همکاران از این طریق در حال پیگیری است.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: ارتباط صندوق‌ها با وزارت نفت در حقیقت فرصتی استثنایی و مفید برای صندوق هاست. چراکه، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی از چنین فرصتی برخوردار نیستند. این مزیت در تقویت طرح‌های سرمایه‌گذاری و تقویت توان مالی صندوق‌ها بسیار موثر است.

اهمیت کانون‌های بازنشستگی از دیدگاه صندوق‌ها

رئیس هیئت‌رئیسه به کانون‌های بازنشستگی صنعت نفت اشاره کرد و گفت: مسیر صندوق از کانون‌ها جدا نیست. چرا که، اعتقاد داریم اگر بتوانیم ساختارمند و نماینده‌وار حرکت کنیم  بازدهی و پیشرفت کار بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: هر نهاد مدنی و قانونی جایگاه ارزشمندی دارد، باید با یک روند قانونی به یک تعداد منتخب دست یافت، از این رو، کانون‌ها جایگاه خوبی هستند. چرا که، ساختار نظم ایجاد می‌کند. بنابراین، باید کانون‌ها را تقویت کرد و عزیزان بازنشسته نیز در انتخابات آنها مشارکت کنند تا از این مسیر کار را پیشبرد .

حضور نهادهای نظارتی و بازرسی در صندوق‌ها و شرکت‌ها

بیات درباره نظارت‌های حاکم بر صندوق‌ها گفت: همه دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی در صندوق‌ها به جز دیوان محاسبات به دلیل این که صندوق از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند حضور دارند و کمک بزرگی هم در بعد نظارتی و فساد ستیزی به مسئولین صندوق‌ها می‌کنند و ما هم از حضورشان حمایت می‌کنیم.

پیگیری درخواست مطرح شده در زمان منطقی

وی افزود: همه دیدگاه‌های دریافتی از بازنشستگان در نشست‌های درون صندوق‌ها بررسی می‌شود و تا انتها پیگیری می‌کنیم. البته همکاران بازنشسته مستحضر هستند برخی موارد بیان شده مربوط به شش تا ۱۰ سال پیش است. لذا انتظار این که برخی مسائل این چنینی در زمان کوتاهی رفع شود در برخی امور ممکن نیست.

صیانت از دارایی‌های از مسیر حقوقی

بیات به برخی اقدام‌های حقوقی اخیر اشاره کرد و گفت: با رای نهایی مرجع صالح قضایی در موضوع پتروشیمی باختر، ۱.۸۳ درصد از سهام متعلق به شرکت‌های اهداف و تابان فردا از شرکت‌های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی نفت استیفا شد.

بیات ادامه داد: کارگروه‌های وصول مطالبات در شرکت‌های تابعه و وابسته فعال شده و همه موارد را به دقت پیگیری می‌کنند. افزون بر این اقدامات؛ ما استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم هر فردی سندی دال بر ضایع شدن دارایی‌های صندوق‌ها دارد به حراست صندوق‌ها ارائه کند تا ما از جایگاه حقوقی اقدام کنیم.

اهمیت خدمات رفاهی

رئیس هیئت‌رئیسه درباره خدمات رفاهی نیز گفت: اعتقاد به توسعه ورزش برای بازنشستگان داریم و معتقد هستیم فعالیت‌های ورزشی باید از ملزومات زندگی بازنشستگان باشد. در خصوص خدمات باشگاهی نیز بعد از ماه مبارک با سازوکاری که از سوی معاونت بازنشستگی صندوق‌ها اعلام می‌شود این خدمات برقرار می‌شود.

اولویت در فراخوان‌ها برای فرزندان

بیات درباره اشتغال فرزندان نیز افزود: روشن است که صنعت نفت یا صندوق‌ها قادر نیستند برای اشتغال فرزندان حدود ۷۰ هزار بازنشسته متقاضی اقدام فراگیری انجام دهد؛  اما می‌تواند برابر مقررات هنگامی که فراخوان دارد به فرزندان بازنشسته مساعدت‌هایی بشود که چنین خواهد کرد؛  البته در مناطقی که طرح‌های سرمایه‌گذاری هست قوانین‌ بومی گزینی نیز حاکم است.

در انتهای این نشست نیز در خصوص اساسنامه و همچنین طرح ۲ فوریتی گفتگو و تصریح شد با تدبیری که اتخاذ شد فوریت طرح مذکور به عادی تغییر یافت لذا با استمرار تدابیر مشکلی برای صندوق‌ها ایجاد نخواهد کرد. در این نشست چهار ساعته مواردی هم در خصوص بیمه فرزندان ذکور، تعرفه، فرانشیز، داروخانه، نسخه الکترونیکی، برخی داروها، اسکان همراه بیمار، صورت های مالی نیز مطرح شد. اکثر موضوع‌های یادشده از مدت‌ها قبل در دستورکار مطالعاتی و بررسی معاونت‌های ذی‌ربط صندوق‌ها قرار داشته که به زودی نتایج آن به مبادی مربوطه گزارش خواهد شد. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =