کد خبر: 8247
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
خواب

پدیده «خواب آلودگی بهاری» که دو تا سه هفته طول می‌کشد یک بیماری نیست و پزشکان با آن به خوبی آشنا هستند.

پدیده‌ای که به آن «خواب آلودگی بهاری» می‌گویند هرچند یک بیماری نیست، اما پزشکان با آن به خوبی آشنا هستند، خوشبختانه این حالت در نهایت فقط دو سه هفته طول می‌کشد و سپس با تطبیق یافتن بدن با تغییرات بهار، همه‌چیز به حالت قبل برخواهد گشت.

دلیل خستگی بهاری

در زمستان سطح هورمون‌هایی مانند سروتونین در بدن پایین می‌آید و علت آن ساعت‌های کوتاه‌تر روز و ترشح بیشتر هورمون ملاتونین یا هورمون خواب است. وقتی بهار می‌رسد، بدن باید خودش را با ساعت‌های طولانی‌تر روز با نور قوی‌تر خورشید سازگار کند؛ دمای بدن بالا می‌رود، رگ‌ها گشاد می‌شوند و فشارخون افت می‌کند. نور باعث می‌شود بدن مقدار بیشتری هورمون سروتونین ترشح کند درحالی‌که میزان ملاتونین در بدن هنوز بالاست، بدن نمی‌تواند یک‌شبه این فرایند تطبیق دهی را انجام دهد، در نتیجه خیلی از ما احساس خواب‌آلودگی، بی‌انگیزه بودن و کم‌انرژی بودن می‌کنیم.

تا جایی که می‌توانید از نور روز استفاده کنید

از ساعات اولیه روز برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به‌جای اتومبیل استفاده کنید. مرتب بیرون رفتن به این معناست که ناخودآگاه در معرض نور طبیعی روز قرار می‌گیرید و باقی روز حال بهتری دارید و احساس انرژی و انگیزه می‌کنید. پس تا جایی که می‌توانید بیرون بروید و از هوای تازه استفاده کنید.

اگر پاهایتان سنگین و متورم‌اند جوراب واریس بپوشید

اگر جزو افرادی هستید که در بهار احساس می‌کنید پاهایتان خسته و متورم و سنگین‌اند، جوراب واریس یا جوراب فشاری می‌تواند کمک زیادی به شما بکند؛ این جوراب‌ها، فعالیت رگ‌ها را تقویت  و جریان خون را به‌خوبی حفظ می‌کنند.

کارهایی کنید که گردش خون بدنتان بهتر شود

صبح‌ها دوش متناوب گرم و سرد گرفتن، گردش خون بدن را افزایش می‌دهد و پوستتان نیز خوب خون‌رسانی می‌شود. بهتر است همیشه دوش گرفتن را با آب سرد تمام کنید. از ساعات اولیه روز برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به‌جای اتومبیل استفاده کنید.

مراقبت از پوستتان را فراموش نکنید

مراقبت خوب و درست از پوست واقعا مهم است، چون مواد ضروری پوست را در اختیار آن می‌گذارد و اثرش را در بلندمدت خواهید دید. در زمستان، پوست تحت‌تاثیر هوای خشک داخل و هوای سرد بیرون، تا حدود زیادی تحت‌فشار است؛ بنابراین اکنون پوست‌تان به تغذیه و مراقبت نیاز دارد تا نرم و انعطاف‌پذیر باشد.

غذاهای سالم و تازه بخورید تا انرژی بیشتری بگیرید

با خوردن غذاهای تازه و سالم به بدنتان لطف بزرگی می‌کنید. بدن به مواد مغذی برای فرایندهای متابولیکی که در بهار فعال‌تر می‌شوند نیاز دارد. از انواع سالاد و میوه و سبزی غافل نشوید. تامین املاح و ویتامین‌های ضروری بدن به خصوص در تغییر فصل از زمستان به بهار لازم است.

در برابر خواب بیشتر مقاومت نکنید

فکر نکنید اکنون که روز طولانی‌تر شده است پس شما نیز باید فورا ساعات خوابتان را کم کنید. اگر مجبور نیستید صبح‌ها کمی بیشتر بخوابید تا بدنتان کم‌کم به روتین جدید عادت کند. همان‌طور که گفتیم این تغییر یک‌شبه رخ نمی‌دهد. هر وقت احساس خستگی کردید استراحت کنید، یک چرت ۲۰ دقیقه‌ای وسط روز نیز عالی است.

در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید

وقتی به راه‌های بیشتر بیدار ماندن و رفع کسالت و خواب‌آلودگی فکر می‌کنید مطمئنا قهوه یکی از اولین چیزهایی است که به ذهنتان می‌رسد. قهوه یکی از بهترین راه‌ها برای بیدار و هشیار شدن است، اما اثر آن چندان طول نمی‌کشد

تحریریه: 

مطالب آموزشی منتشر شده صرفا برای افزایش آگاهی است. از این رو، هرگونه تغییرات در بدن به خصوص در سن‌های بالا می‌بایست از طرف پزشک بررسی و در صورت نیاز پیگیری شود. همیشه علائم بیماری و تغییرات در بدن و حتی تغییرات در ساعت خواب را جدی بگیرید و از خود درمانی پرهیز کنید و بدون دستور پزشک اقدام درمانی انجام ندهید. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =