کد خبر: 8098
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
هم اندیشی مسئولان صندوق با اعضای هیات اجرایی کانون ها

سود شرکت‌های مربوط به صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت برای تامین مبالغ مستمری و مقرری ماهانه استفاده می‌شود.

رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه و معاونان صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اعضای هیئت اجرایی کانون‌های بازنشستگان صنعت نفت، روز دوشنبه (یازدهم بهمن ماه) نشست هم‌اندیشی برگزار کردند.

عبدالحسین بیات، رئیس هیات رئیسه، با تبریک و گرامی داشت دهه مبارک فجر و تجلیل از مقام شامخ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و شهدای والامقام انقلاب اسلامی، نقش کارکنان صنعت نفت در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را ستودنی خواند.

وی افزود: کارکنان شریف صنعت نفت با تدبیر و اقدام به موقع تکیه‌گاه اقتصادی رژیم طاغوت را در هم شکستن، حال این عزیزان، بازنشستگان معزز صنعت نفت هستند.

بیات گفت: به رغم توطئه‌ی دشمنان انقلاب و ایران، شاهد نفوذ فرهنگی انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان و منطقه هستیم و دیگر قدرت‌های استکباری همچون آمریکا، جایگاهی در منطقه ندارند.

رئیس هیئت رئیسه افزود: باید از منظر اقتصادی نیز تنگناهای پیش‌روی جامعه و مردم را رفع کنیم و این وظیفه همه ماست.

بیات با ابراز خرسندی از دیدار با بازنشستگان صنعت نفت و هیئت اجرایی کانون‌ها افزود: از زمان تصدی مسئولیت در صندوق‌ها، بازدید فوری از شرکت‌های تابعه و وابسته، اولویت قرار گرفت. مواردی مشاهده شد که تایید می‌کند اولویت دادن به این موضوع ضروری بوده است.

رئیس هیات‌رئیسه تصریح کرد: برای دیدارهای بیشتر با اعضای هیئت اجرایی، روسای کانون‌ها و سایر اقشار بازنشستگان بسیار مشتاق هستیم اما شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را اجتناب ناپذیر کرده است.

در ادامه ای این نشست، حسین کاشفی دبیر کانون‌های بازنشستگی صنعت نفت با تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، نحوه انتخاب اعضای هیئت اجرایی و وظایف این هیئت را تشریح و گزارشی در خصوص نشست‌های این هیئت ارائه کرد.

دبیر کانون‌ها افزود: در نشست‌های مرتبط با این جلسه ۱۵ محور جمع بندی شده است که به اختصار به آن می پردازیم.

تعدیل مستمری و مقرری

در ادامه نشست، درباره تعدیل مستمری و مقرری ( شایستگی یا اپریزال) بحث و گفتگو شد. اعضای هیئت اجرایی ضمن قدردانی از صندوق‌ها برای پرداخت مبالغ ۵‌ماه متناسب‌سازی سال ۹۹ ( بک‌پی)، خواستار اعمال اضافات ۱۴۰۰ نیز شدند.

بر اساس مباحث مطرح شده در نشست، صندوق‌ها در خصوص پرداخت مبالغ ۵‌ماه اضافات سال ۹۹ بدون برگزاری نشستی با هیئت اجرایی یا تشکلی دیگر راسا و با تکیه بر ظرفیت‌های مقرراتی موجود با قید فوریت اقدام کرده است. البته کانون‌ها در نامه‌های خود اشاره به مطالبه‌ی پرداخت ۵ ماه ۹۹ کرده بودند.

  اما در خصوص سال ۱۴۰۰ قید درج شده (منظور عبارت سایر صندوق‌هاست) در قانون بودجه چارچوبی را  لحاظ کرده است. حال تفاوت این موضوع‌ها در اینجاست که برای سال  ۹۹  و سال‌های پیش از آن اخذ مجوز لازم از درون صنعت نفت کافی بود اما در خصوص سال ۱۴۰۰ باید از مراجع خارج از صنعت نفت استعلام گرفته شود. با این وصف، در صورت عدم اجرای تعدیل (شایستگی ۱۴۰۰) تلاش می‌شود در سازوکاری در سال آینده موضوع ۱۴۰۰ در حد مقدورات به گونه‌ای لحاظ شود.

در خصوص قید قانون بودجه، برخی بیان می‌کنند صندوق غیر دولتی است یا اینکه دولت اندوخته و کمکی به صندوق‌ها ندارد در نتیجه تسری قوانین به صندوق ها درست نیست، چنین استدلالی جامع و مانع نیست چراکه اساسنامه صندوق‌ها نیز با تکالیف ناشی از قوانین مجلس، ایجاد شده است.

پرداخت مستمری از محل سود شرکت‌ها

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در نشست روز دوشنبه، اختصاص دادن سهام شرکت‌ها به بازنشستگان ارجمند بود. در نظام‌های بیمه‌ای مانند صندوق‌ها که بین نسلی هستند، اختصاص سهام به افراد میسر نیست. چراکه، این سهام متعلق به صندوق‌هاست و هم‌اکنون سود همین شرکت‌ها به بازنشستگان پرداخت می‌شود چون بیش از دوسوم منابع مستمری و مقرری ماهانه از محل سود شرکت‌ها تامین و پرداخت می‌شود. از این‌رو، اختصاص سرمایه بین نسلی به فرد در قالب سهام، در چارچوب نظام بیمه‌ای صندوق‌های بازنشستگی که دارای تعهدات قانونی نسبت به ذی‌نفعان هستند قرار نمی‌گیرد.

ورزش و گردشگری

ورزش و گردشگری یکی دیگر از محورهای مهم مطرح شده در نشست بود. اراده صندوق‌ها برای توسعه ورزش و گردشگری مستحکم است لذا بعد از رفع شرایط حاد کرونایی، برنامه‌های توسعه‌ی ورزش و گردشگری اعلام می‌شود؛ اما تا زمان حاکم بودن محدودیت‌های ناشی از کرونا پرداخت نقدی سرانه ادامه می‌یابد در این مدت هم با توجه به امکانات و سرفصل‌های بودجه و اعتبارات نسبت به بهبود مبلغ سرانه مذکور اقدام خواهد شد.

کد ۲۳

میزان مبالغ مستمری بازنشستگان ارجمند کد ۲۳  نیز به گفتگو گذاشته شد. مبالغ پرداختی به این عزیزان متناسب با سال‌های پرداخت کسور است، صندوق‌ها به عنوان یک نظام بیمه‌ای بر اساس محاسبات بیمه‌ای، پرداخت مستمری را اقدام می‌کند، لذا اگر پرداختی کسور این گروه از بازنشستگان ارجمند بیشتر  می‌بود به طور طبیعی از میزان مستمری بیشتری  بهره‌مند می‌شدند.  لذا صندوق‌ها با معاونت منابع انسانی وزارت نفت گفتگوهایی را انجام داده و خواهد داد چون کارفرما می‌بایست نسبت به بهبود اندوخته این عزیزان در صندوق‌ها اقدام کند. از این‌رو، صندوق‌ها برای کمک به همکاران بازنشسته کد ۲۳ از طریق گفتگو و پیگیری از کارفرمایان توجه دارد.

بهداشت و درمان

خدمات سلامت، بهداشت و درمان نیز در این نشست مورد توجه قرار گرفت. بازنگری قراردادها، توسعه داروخانه‌ها، به روز رسانی تعرفه‌ها، شتاب‌بخشی به بازپرداخت هزینه‌های درمانی از موارد در دستور کار بخش بهداشت و درمان صندوق‌هاست.  

در خصوص اساسنامه نیز کارگروهی در هیئت‌رئیسه نسبت به بررسی نقاط ضعف، قوت و پیشنهادات دریافتی کانون ها در دوره گذشته پیگیری نموده و جهت رفع موانع موجود اهتمام دارد.

برای مشاهده گزارش تصویری این نشست اینجا کلیک کنید.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =