کد خبر: 8074
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
سرگرمی

سالمندی به‌معنی خانه‌نشینی و بی‌تحرکی نیست. در واقع با شروع بازنشستگی، سالمندان فرصت بیشتری برای انجام‌ کارهایی که به آن علاقه‌مندند، پیدا می‌کنند.

سالمندان امروزی در پی ماجراجویی، فرصتی برای یادگیری چیزهای تازه و تحرک بیشتر هستند. البته در اوضاع کنونی و با توجه به شیوع ویروس کرونا، سرگرمی‌های گروهی یا فعالیت‌های مربوط به فضاهای عمومی، به دلیل حفظ سلامت عمومی جامعه، اجرایی نمی‌شود.

سالمندان باید به این نکته توجه کنند که فقط به خاطر بالا رفتن سن نباید سرعت انجام کارها کم شود. برعکس می توانند فعالیت و سرگرمیهای متنوعی داشته باشند. با انجام فعالیت های سرگرم کننده مورد علاقه خود یا درست کردن یک سرگرمی جدید می توانند سبک زندگی سالمی داشته باشند.

کلاس‌های مجازی

سالمندان سزاوار فرصتی برای استراحت، یادگیری چیزهای جدید و لذت‌بردن از زمان بازنشستگی‌ هستند. آنها سال‌های زیادی کار کرده‌ و حالا می‌توانند فرصتی را به خود اختصاص دهندبا اوضاع جدید قرنطینه و محدودیت رفت‌وآمد در سراسر دنیا، بسیاری از معلم‌ها و آموزشگاه‌ها به برگزاری کلاس‌های آنلاین رو آورده‌اند. سالمندان هم می‌توانند از این فرصت استفاده و در کلاس‌های موردعلاقه‌شان شرکت کنند. گاهی با کمی جست‌وجو می‌توانید کلاس‌هایی با قیمت بسیار مناسب یا حتی رایگان پیدا کنید.

عضویت در فضای مجازی

این روزها بیشترِ افراد دست‌کم در یک یا دو سایت و برنامۀ اجتماعی عضوند. عضویت در فضای مجازی تنها به ارتباط با دوستان قدیمی محدود نمی‌شود. در اینترنت می‌توانید دوست‌هایی جدید و علایقی تازه پیدا کنید. با وصل‌شدن به این دنیای مجازی بی‌انتها، ارتباط با عزیزان هم آسان‌تر از گذشته می‌شود.

آشنایی با تکنولوژی جدید

اگر نوه یا نوه‌هایی دارید، با کمک آنها با جدیدترین تکنولوژی‌ها و استفاده از وسایل الکترونیکی آشنا شوید. برخی مؤسسه‌ها کلاس‌های کامپیوتری یا کارکردن با موبایل برای افراد مسن برگزار می‌کنند که بسیار مفید است.

کلاس‌های آموزشی

فراگیری دانشی جدید راهی مطمئن برای فعال‌نگه‌داشتن مغز است. بهترین کار این است که سالمندان در کلاس های آموزشی شرکت کرده و دانشی جدید یاد بگیرند.

کلاس‌های هنری

سالمندانی که تمام عمرشان را مشغول فعالیت و کسب درآمد بوده‌اند، با شروع دوران بازنشستگی،  فرصت‌های خلاقانهٔ فراوانی خواهند داشت. نقاشی ازجمله فعالیت‌های هنری و سرگرم‌کننده برای سالمندان به‌ شمار می‌رود. رشتۀ هنری موردعلاقه‌تان را پیدا کنید و با شرکت در کلاس‌های هنری گروهی با یک تیر دو نشان بزنید؛ دوستان جدید پیدا کنید و هنرجدیدی بیاموزید.

آموزش عکاسی

با ثبت لحظه‌های ارزشمند، اثری هنری بیافرینید. در این دوران که اوقات‌فراغت دارید، یادگیری عکاسی بهترین سرگرمی است. استفاده از دوربین و آشنایی با عملکرد آن توانایی‌های شناختی شما را تقویت می‌کند و حافظه‌تان را بهبود می‌بخشد.

اوریگامی

ساخت اوریگامی می‌تواند بهترین سرگرمی برای سالمندان باشد. برای این کار تنها به یک ورق کاغذ نیاز دارید. در ابتدا می‌توانید با شکل‌های ساده شروع کنید. برای یادگیری این کار، از کتاب‌ها یا ویدئوهای آموزشی استفاده کنید. هنر باستانی تاکردن کاغذ از فرهنگ ژاپنی‌ها می‌آید. با یادگیری این مهارت خلاقانه می‌توانید ساعت‌ها مشغول باشید.

کلاس‌های ورزشی گروهی

ورزش‌هایی مثل یوگا،  تای‌چی یا حرکت‌های اصلاحی  ورزش‌های گروهی جالبی است که انعطاف و تعادل بدن را افزایش می‌دهد. این موضوع به‌خصوص برای افراد مسن و جلوگیری از زمین‌خوردن آنها بسیار ضروری است. شناکردن و فعالیت‌های آبی بسیار لذت‌ بخش است. همچنین، سالمندان می‌توانند برخی وسایل ورزشی ساده را تهیه و در خانه ورزش کنند. اگر وضعیت فیزیکی خاصی دارید، پیش از انتخاب نوع ورزش حتما با پزشک مشورت کنید.

عضویت در کانون بازنشستگان

بیشتر شهرها کانون بازنشستگان دارند. این کانون‌ها که شهرداری‌ها یا مراکز فرهنگی و پارک‌ها دایر کرده‌اند، برنامه‌های متنوعی برای اعضایشان در نظر می‌گیرند. با مراجعه به این مراکز، فرم عضویت را پر کنید. از برنامه‌های آنها آگاه شوید و تجربه و حتی دوستانی جدید به دست بیاورید. شرکت در فعالیت‌های اجتماعی بهترین گزینه برای سالمندان است و فرصت‌های تازه‌ای برایشان فراهم می‌کند.

ورزش‌های ویدئویی

افراد مسن شاید دیگر نتوانند به‌خوبی گذشته بسکتبال بازی کنند و یا فعالیت فیزیکی شدید آنها را خسته می‌کند؛ اما ورزش های ویدئویی جایگزینی خوبی می تواند باشد. سالمندانی که اهل ورزش و فعالیت‌های فیزیکی‌اند، گزینه‌های بسیاری در این فعالیت ویدئویی دارند. بولینگ، تنیس و گلف چند نمونه از بازی‌های این کنسول است و بهترین سرگرمی برای سالمندان محسوب می‌شود.

باغبانی

باغبانی بهترین انتخاب برای تنفس هوای تازه و داشتن فعالیت فیزیکی است. گل‌کاری و آبیاری باغچه و بیرون‌کشیدن علف‌های هرز بهترین سرگرمی برای سالمندان است. شما هم اگر فضای بزرگی در اختیار ندارید، در گلدان و در فضای داخلی خانه یک یا چند سبزی‌ بکارید سبزی های مانند نعنا، جعفری، پیازچه، علف لیمو، پونۀ کوهی، ریحان یا آویشن را در گلدان پرورش دهید.

کتاب‌خوانی

سالمندانی که به کتاب‌خواندن علاقه‌مند هستند و به‌دنبال فرصتی برای بیان نظرات خود درباره کتابی که خوانده‌اند، دوران بازنشستگی زمان مناسبی برای ادامهٔ این فعالیت است. برخی انجمن‌های کتاب‌خوانی گروهی اختصاصی برای اعضای سالمند دارند و به آنها کمک می‌کنند تا با دنیای بیرون ارتباط داشته باشند. جلسه‌های کتاب‌خوانی هفتگی پیشنهاد مناسبی دراین‌زمینه است.

موسیقی‌درمانی

قدرت شفابخش موسیقی، به‌خصوص برای کسانی که دچار زوال عقل شده‌اند، انکارناپذیر است. برنامه‌های ویژۀ متخصصان موسیقی‌درمانی می‌تواند بهترین سرگرمی برای سالمندان باشد. قطعا موسیقی زمان حال با موسیقی دوران جوانی سالمندان اطراف ما بسیار متفاوت است. بااین‌حال، افراد مسن با شنیدن آهنگ‌های قدیمی به گذشته‌ها می‌روند و از مرور خاطراتشان لذت می‌برند.

یادگیری نواختن ساز

گوش شما تمام عمر موسیقی‌های مختلف را شنیده است و احتمالا تمرکز بیشتری روی یادگیری خواهید داشت. اگر در زندگی به‌دنبال فرصتی برای یادگیری یک ساز بوده‌اید، این موضوع در دوران سالمندی حسابی شما را سرگرم می‌کند.

روایت داستان‌ زندگی

بهترین سرگرمی برای سالمندان که هزینۀ زیادی هم ندارد، صحبت‌کردن یا نوشتن درباره داستان‌های خاص زندگی‌شان است. گاهی هم می‌توانند این داستان‌گویی را با عکس‌ها و تصاویر خاطره‌انگیز ادغام کنند. به‌این‌ترتیب، نه‌تنها بخشی از تاریخ را حفظ کرده‌اند؛ بلکه در فرصت پیش‌آمده می‌توانند دربارۀ تجربه‌های شخصی زندگی‌شان تأمل و خاطرات خود را به منبعی الهام‌بخش برای نسل‌های بعد تبدیل کنند.

ساختن فایل صوتی خاطرات

احتمالا داستان‌های زیادی دارید که می‌خواهید برای فرزندان و نوه‌هایتان تعریف کنید. با استفاده از تلفن همراه هوشمند یا کامپیوتر شخصی‌ خود می‌توانید صدایتان را ضبط کنید و آن را در اختیار عزیزانتان قرار دهید.

درست‌کردن آلبوم خاطرات

با افزایش سن، تجربه‌های زندگی هم بیشتر می‌شود. دوران بازنشستگی فرصت خوبی است که این خاطرات را به‌شکلی خلاقانه، با عکس‌ها و نوشته‌های شخصی‌تان درست کنید و مدتی مشغول این طرح باشید. بی‌شک خاطرات خاص شما برای دوستان و خانواده‌تان هم بسیار شیرین و هیجان‌انگیز است.

ملاقات با دوستان

این روزها، همه مشغله‌های خاص خودشان را دارند؛ اما می‌توانید چند ساعت با دوستان یا اعضای خانواده وقت بگذرانید و گل بگویید و گل بشنوید. نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. می‌توانید یک قرار ناهار یا وقت‌گذراندن در پارک محل و صرف عصرانه را برای جمع‌شدن دور هم انتخاب کنید.

پیاده‌روی

راه‌رفتن در فضای آزاد بهترین راه برای حفظ تحرک در سالمندان است. گاهی اوقات هم این پیاده‌روی سبب هم‌کلام‌شدن با دیگران و پیداکردن دوستان جدید می‌شود. اگر پارک یا فضای سبز در اطراف محل زندگی سالمندان وجود داشته باشد، پیاده‌روی برایشان در دسترس تر می شود.

خرید

گاهی پرسه‌زدن در مراکز خرید بزرگ می‌تواند تکراری، خسته‌کننده و حتی گران باشد (البته اگر قصد خرید داشته باشید). رفتن به بازارهای روز و محلی ممکن است کمی هیجان‌انگیزتر باشد. اگر قصد خرید داشته باشید، معمولا با قیمت‌های کمتری روبه‌رو می‌شوید و حتی می‌توانید سر قیمت با فروشنده چانه بزنید.

رفتن به رستوران یا کافه‌ای جدید

برخی سالمندان رستوران یا کافه‌ای خاص برای خودشان در نظر می‌گیرند و بیشتر مواقع، در آنجا وقت می‌گذرانند. پیداکردن مکانی جدید می‌تواند بهترین سرگرمی برای سالمندان باشد. با پرس‌وجو از دوستان یا استفاده از وب‌سایت‌های تخصصی معرفی رستوران و کافه‌های شهرتان، ماجراجویی جدیدی را تجربه کنید.

تماشای فیلم

تماشای فیلم در سینما تجربه‌ای است که هیچ‌وقت قدیمی یا تکراری نمی‌شود. فیلم مدنظرتان را انتخاب کنید، تنقلات موردعلاقه‌تان را تهیه کنید و با دوستان یا خانواده‌ راهی سینما شوید. اگر امکان ندارد برای تماشای فیلم به بیرون از خانه بروید، می‌توانید این کار را در خانه هم به‌راحتی انجام دهید.

خودمراقبتی

اهمیت توجه به سلامتی‌ بر کسی پوشیده نیست. ارزش این کار در زمان سالمندی افراد بیشتر هم می‌شود. اختصاص‌دادن برنامه‌ای شخصی مثل رفتن به اسپا، اصلاح مو، مانیکور یا جلسه‌های مراقبت‌های پوستی می‌تواند بهترین سرگرمی برای سالمندان به حساب بیاید.

ماساژ درمانی

اگر احساس خستگی و درد می‌کنید، ماساژدرمانی پیشنهادی عالی برای شما است. ماساژ روشی عالی برای ازبین‌بردن دردهای بدن، سردرد، مشکلات گوارشی و استرس‌ است. اگر برای بیرون‌رفتن از خانه محدودیت‌هایی دارید، استفاده از وسایلی مثل صندلی ماساژ یا ماساژورهای دستی کمک می‌کند اوقات خوشی را تجربه کنید.

گردش و اردو

بی‌شک کمتر کسی دوست دارد تمام روز در خانه بماند. برخی مراکز برنامه‌های گردشی و اردو برای سا لمندان ترتیب می‌دهند تا حال‌وهوای آن‌ها را عوض کنند. رفتن به موزه، کنسرت، جشنواره‌های محلی یا پیک‌نیک در پارک و طبیعت بهترین سرگرمی برای سالمندان است.

سفر جاده‌ای

دوران بازنشستگی ممکن است بهترین فرصت برای سفرهای جاده ای باشد. با استفاده از نقشهٔ کاغذی یا برنامه‌های دیجیتالی، مسیرتان را بررسی کنید. همراهی دوست یا عضوی از خانواده به لذت‌بخش‌ترشدن این سفر کمک می کند.

سفر به مکانی رؤیایی

سالمندی به‌معنی خانه‌نشینی و بی‌تحرکی نیست. در واقع با شروع بازنشستگی، سالمندان فرصت بیشتری برای انجام‌ کارهایی که به آن علاقه‌مندند، پیدا می‌کنند. کدام مقصد همیشه در فهرست آرزوهایتان قرار داشته است؟ دوران سالمندی بهترین زمان برای ماجراجویی و سفرهای طولانی است.  سفرکردن و آشنایی با فرهنگ‌های جدید می‌تواند بهترین سرگرمی برای سالمندان باشد.

رژیم غذایی سالم

با زیر نظر گرفتن تغذیه‌تان، چالشی جدید شکل دهید. اگر اهل استفاده از تکنولوژی‌های جدید یا گوشی‌های هوشمند باشید، برنامه‌های متعددی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید مواد غذایی مصرفی روزانه‌تان را بررسی کنید. برنامه‌هایی برای یادآوری روزانهٔ نوشیدن آب و داشتن تحرک هم در دسترس است. اگر می‌خواهید به بشقاب غذایتان چالش بیشتری اضافه کنید، یک رژیم غذایی متفاوت را امتحان کنید. رژیم غذایی گیاه‌خواری، وگانیسم یا خام‌خواری ازجمله رژیم‌های خاص غذایی است که می‌توانید برای مدتی دنبال کنید.

پختن غذاهای جدید

پختن غذاهای جدید بهترین سرگرمی برای سالمندان و اعضای خانواده‌شان است. اگر خودتان در آشپزخانه دست‌به‌کار شوید، لذت چشیدن غذاها و طعم‌های جدید برایتان چندبرابر خواهد شد.

کارهای خیریه

اگر در محل زندگی‌تان گروه‌های خیریه برنامه‌هایی دارند، به آنها بپیوندید. شرکت‌کردن در کارهای خیریه برای برخی افراد الهام‌بخش است و رضایت درونی آنها را افزایش می‌دهد.

جمع‌آوری عتیقه‌جات

به سمساری موردعلاقه‌تان بروید و وسیله‌ای را که بیش از بقیه برایتان جذاب است، در نظر بگیرید. به همین اکتفا نکنید. درباره این شیء تحقیق کنید. گاهی این شیء عتیقه درست در انبار خانۀ خودتان وجود دارد.

حیوان خانگی درمانی

ارتباط فیزیکی با حیوانات و نوازش‌کردن آنها در سالمندان احساس خوبی ایجاد می‌کند. کسانی که قبلا حیوان خانگی داشته‌اند، از این گزینه بیشتر لذت خواهند برد. وقت‌گذراندن با حیوانات خانگی برای سلامت فیزیکی و روانی سالمندان مفید است.

آموزش‌ دادن و مربی‌گری

اگر مهارت یا دانش خاصی دارید، دوران بازنشستگی بهترین فرصت برای انتقال تجربه‌هایتان است. برپایی کلاس‌های آنلاین گزینهٔ خوبی است؛ حتی می‌توانید داوطلبانه به دیگران آموزش دهید. اگر مهارت خاصی ندارید، می‌توانید در کلاس‌هایی مثل آشپزی، خیاطی یا شیرینی‌پزی شرکت کنید و بعد، تجربه‌هایتان را به دیگران انتقال دهید.

پازل یا جدول

در بیشتر روزنامه‌ها یا مجله‌ها، قسمتی را به جدول کلمات اختصاص داده‌اند. مجله‌های تخصصی جدول هم در دسترس است. در روز، زمانی را برای حل‌ جدول در نظر بگیرید و خود را با آن سرگرم کنید. اگر به‌دنبال چالش بیشتری هستید، درست‌کردن پازل را پیشنهاد می‌دهیم. این کار تأثیر مثبتی بر حافظهٔ کوتاه‌مدت و تقویت ذهن دارد.

بررسی هزینه‌ها

یک روز را به بررسی امور مالی اختصاص دهید و برای هزینه‌هایتان برنامه‌ریزی کنید. ممکن است بخواهید سرمایه‌گذاری کنید یا حساب بانکی جدیدی باز کنید.

سالمندان سزاوار فرصتی برای استراحت، یادگیری چیزهای جدید و لذت‌بردن از زمان بازنشستگی‌ هستند. آنها سال‌های زیادی کار کرده‌ و حالا می‌توانند فرصتی را به خود اختصاص دهند، پس با انتخاب برنامه‌های دلخواه می‌توانید اوقات فرح‌بخش و پرنشاطی را تجربه کنید.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =