کد خبر: 8041
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
هتلیار

یکی از جذاب‌ترین کارهایی که به هنگام سفر رفتن می‌توان انجام داد، بازدید از روستاها و شهرهای حومه مقصد اصلی سفر است. با این کار می‌توان علاوه بر لذت بردن از چشم‌اندازهای تازه، تجربه‌های زیبایی کسب کرد.

 مشهد یکی از محبوب‌ترین و پر مخاطب‌ترین شهرهای ایران است که موفق شده تا مسافران گوناگون و از قشرهای مختلف را به خود جذب کند. در این بین برخی به سراغ بهترین هتل‌های شهر می‌روند و دسته‌ای دیگر به بوم‌گردی روی می‌آورند. روستاهای اطراف این شهر، هر یک نکات ظریف و دوست داشتنی را در خود جای داده‌اند. همین موضوع سبب می‌شود چه زائران و چه دیگر مسافران، برنامه خود را طوری تنظیم کنند که پس از زیارت و بازدید از شهر، سری هم به این مناطق بزنند.

شاندیز، منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری

امکان ندارد چه در طول زندگی و چه در سفرهایتان نامی از شاندیز به گوشتان نخورده باشد. شاندیز را می‌توان به نام‌ترین روستایی شمارد که در اطراف مشهد وجود دارد. این روستا که در 37 کیلومتری شمال غربی مشهد قرار گرفته، موفق شد تا در سال 1384 به منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری ایران تبدیل شود. شاندیز از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی لب ریز است و خیلی خوب توانست خود را به عنوان یک قطب گردشگری ثابت کند. آوازه شیشلیک‌های این شهر و رستوران‌های آن به قدری بین مسافران چرخید که اکنون در اکثر شهرهای ایران شعبه داشته و حتی پذیرای مسافران خارجی بسیاری در سال هستند.

روستای پاژ، یادگار قدم‌های فردوسی

تا به حال برایتان پیش آمده تا به موزه‌ای بروید از ابزار و وسایل قدیمی مشاهیر دیدن کنید؟ آیا بازدید از خانه‌هایی که اکنون به موزه تبدیل شده‌اند برایتان جالب توجه است؟ اگر پاسختان به این سوالات مثبت بود، روستای پاژ در 15 کیلومتری شمال شرقی مشهد درست همان مقصدی است که در پی آن می‌گردید. روستای پاژ زادگاه شاعر پر آوازه ایرانی، فردوسی بوده که هزار سال پیش در آن زندگی می‌کرده است. تاریخ دقیقی از قدمت این روستا در دست نبوده ولی احتمال می‌رود که مربوط به دوران پس از اسلام است.

روستای عنبران، عطر دلبستگی

کم پیش می‌آید در بدو ورد به شهر یا روستایی با استقبالی پر از عطر و بوی خوب رو به رو شویم. روستا عنبران که در یک کیلومتری طرقبه قرار گرفته به لطف گیاهان خودوری خوش بوی خود توانسته حس و حالی وصف نشدنی را به ساکنین و مهمانان خود ارائه کند. فاکتورهای مثبت روستا عنبران به اینجا ختم نشده و سعی کرده تا با نکات مثبت دیگر خود مسافران را به وجد بیاورد. معماری کوچه و خیابان‌های این روستا به طرز شگفت‌انگیزی چشم‌نواز است. همچنین این روستا پیرو دیگر مناطق دیدنی پیرامون مشهد کافه و رستوران‌هایی دنج و با کیفیت را در خود جای داده است.

روستای زشک، زیبایی بی پایان

در حدود 60 کیلومتر که از سمت جنوب شرق مشهد فاصله می‌گیرید و شاندیز را پشت سر می‌گذارید، به یکی دوست داشتنی‌ترین روستاهای اطراف مشهد می‌رسید. روستای زشک که ریشه لغت آن از اشک بوده جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. این روستا به چشمه‌های جوشان متعدد خود و چشم‌اندازهای سرسبزی که دارد معروف است. جمعیت این روستا چند هزار نفری بیش نیست. جالب است بدانید که روستا زشک تقریبا 3 الی 4 هزار نفر جمعیت دارد که در شش ماه اول سال این عدد دو برابر می‌شود. دلیل این اتفاق نیز محیا شدن فضایی دل‌انگیز و دوست داشتنی در دو فصل بهار و تابستان است که مسافران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

روستای آبگرم، لمس بافت روستایی

روستای آبگرم یکی از زیباترین روستاهای اطراف مشهد است که بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است. از جمله دلایلی که سبب بروز این اتفاق شده، فاصله نسبتا زیادی است که با شهر مشهد دارد. مشهورترین جاذبه طبیعی این روستا، آبشار رویایی آن است که از ارتفاعات هزار مسجد سرچشمه گرفته است. در پایین این آبشار نیز حوضچه‌ای به وجود آمده که دمایی متعادل داشته و محلی مناسب برای وقت‌گذرانی و آب تنی است.

روستای کنگ، ماسوله‌ای در قلب خراسان

کمتر کسی است که به ماسوله رفته باشد و محو معماری به یادماندنی آن نشده باشد. یافتن چنین جاذبه‌ای در نقطه‌ای دیگر از ایران قطعا جذاب خواهد بود و گردشگران را بسیاری را به سمت خود خواهد کشید. روستای کنگ یکی از چندین روستای خارق‌العاده اطراف مشهد بوده که به ماسوله خراسان مشهور است. شما می‌توانید ساعت‌ها در این روستا به قدم زدن بپردازید و آرامشی وصف نشدنی را به ذهن خود هدیه کنید. در بین قدم‌هایتان می‌توانید از درختان گیلاس و آلبالو بچینید و طعم بی‌نظیر آن‌ها را بچشید. ناگفته نماند که غذاهای محلی این روستا انتظار شما را می‌کشند و بی‌صبرانه منتظرند تا آش مشهور آن را امتحان کنید.

در آخر ...

گشت و گذار در طبیعت، علی‌الخصوص روستاهای اطراف شهرهای بزرگ و تاریخی پیشنهادی نیست که بتوان به راحتی آن را رد کرد. روستاهای فوق‌العاده دیگری مانند گلستان، ابرده، جاغرق و اخلمد در اطراف مشهد وجود دارد که در فرصت بعدی به سراغ معرفی آن‌ها می‌رویم.

منبع: مجله گردشگری ایران و جهان

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =