کد خبر: 7959
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸
بیمه مسافرتی

بیمه، یادآوریست از خیالی راحت اما روندی پر چالش و طولانی. صف‌های طولانی و رفت و آمد بین شعب مختلف، کابوس هر کسی‌ست که قصد خرید و استفاده از خدمات بیمه را دارد.  با این که این امور نسبت به قبل آسان‌تر شده اما، خرید بیمه مسافرتی یکی از راحت‌ترین انواع بیمه است که هر کسی آن را تجربه می‌کند.

بیمه مسافرتی، از هر نوع بیمه دیگری متفاوت‌تر است؛ از مدت اعتبار بیمه گرفته تا موارد تحت پوشش و هزینه خرید آن، همگی با دیگر انواع بیمه متفاوت است.

بیمه مسافرتی چیست؟

بیمه مسافرتی، یکی از انواع بیمه برای پوشش هزینه‌های پزشکی یا حوادث غیرمتقربه‌ای همچون گم شدن چمدان، کنسل شدن پرواز و یا انواع پیشامدهای ناگوار در سفر است و برای هفت گروه سنی عرضه می‌شود:

· ۰ تا ۱۲ سال

· ۱۳ تا ۶۵ سال

· ۶۶ تا ۷۰ سال

· ۷۱ تا ۷۵ سال

· ۷۶ تا ۸۰ سال

· ۸۱ تا ۸۵ سال

· ۸۶ سال به بالا

بیمه‌های مسافرتی، انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه به قوانین بیمه و سقف پوشش، سطح مشخصی از هزینه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند. با تهیه بیمه مسافرتی، می‌توانید اکثر زیان‌های احتمالی که ممکن است در سفر به شما وارد شود را به راحتی جبران کنید. مخصوصا که اگر بیمه را برای سفرهای خارجی تهیه کنید، می‌توانید به جای پرداخت هزینه‌ها به صورت ارزی، حل مشکل پیش آمده را به شرکت بیمه بسپارید. با این که خرید بیمه مسافرتی برای سفرهای خارجی و دریافت ویزا (مخصوصا ویزای شینگن) اجباری است اما می‌توان آن را برای سفرهای داخلی نیز خریداری کرد.

کدام شرکت ها بیمه مسافرتی ارائه می دهند؟

شرکت‌های مختلفی در ایران بیمه مسافرتی را در سطوح مختلف عرضه می‌کنند که از میان آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- بیمه سامان

- بیمه ملت

- بیمه آسیا

- بیمه پاسارگاد

- بیمه ایران

- و …

بد نیست بدانید شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور نمایندگی ندارند اما با این حال، خدمات خود را با همکاری شرکت‌های خارجی همچون SOS، Reise Schutz یا Allianz به متقاضیان ارائه می‌دهند.

سقف تعهدات بیمه مسافرتی

سقف تعهدات بیمه مسافرتی، مهم‌ترین عاملی است که در انتخاب نهایی مسافر تاثیر می‌گذارد. با توجه به این سقف، مشخص می‌شود که مسافر در صورت نیاز، می‌تواند تا چه میزانی از خدمات بیمه در سفر استفاده کند. سقف بیمه مسافرتی بیمه‌های مختلف بنابر خدمات شرکت‌های همکار و همپایه خارجی، با یکدیگر متفاوت است، و حتما قبل از پرداخت وجه از سقف پرداخت ارزی و ریالی بیمه برای جبران حوادث از شرکت بیمه سوال کنید.

موارد تحت پوشش بیمه مسافرتی

موارد مختلفی تحت پوشش بیمه مسافرتی قرار می‌گیرند؛ از موارد پزشکی گرفته تا اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در سفر. در ادامه برخی از آنها را نام می‌بریم:

· هزینه‌های پزشکی و بستری در بیمارستان و مراکز درمانی از جمله هزینه جراحی، بستری، معاینه و یا در صورت نیاز انتقال فرد به کشور و یا پرداخت هزینه سفر همراه (یکی از اقوام درجه ۱)

· پرداخت هزینه ابتلا به بیماری‌های شدید در سفر

· هزینه‌های دندانپزشکی

· هزینه خرید و ارسال داروهای ضروری مسافر

· هزینه مسائل حقوقی

· هزینه‌های مربوط به تاخیر پرواز

· هزینه‌های مربوط به گواهینامه، گذرنامه و سایر مدارک شناسایی در خارج از کشور

· خسارت گم شدن بار در هواپیما

· بازگرداندن کودکی که والدینش را در سفر از دست داده به کشور محل اقامت

بیمه مسافرتی چه مواردی را پوشش نمی دهد؟

در کنار تمام مزیت‌های دریافت بیمه مسافرتی، لازم است بدانید که برخی موارد به هیچ عنوان تحت پوشش بیمه مسافرتی نیستند:

· خسارت‌های ناشی از جنگ یا عملیات نظامی

· هزینه‌های مرتبط با شرکت در مسابقاتی همچون کوهنوردی یا دوچرخه‌سواری

· هزینه‌های مرتبط با بیماری‌های قدیمی در فرد

· وضع حمل زودتر از موعد

· هزینه‌هایی که بدون اطلاع شرکت بیمه‌گزار پرداخت شوند

اعتبار بیمه مسافرتی چقدر است؟

مدت اعتبار بیمه‌های مسافرتی در ۹ بازه زمانی تقسیم‌بندی می‌شود. این بازه‌ها عبارتند از:

· ۱ تا ۷ روز

· ۸ تا ۱۵ روز

· ۱۶ تا ۲۳ روز

· ۲۴ تا ۳۱ روز

· ۳۲ تا ۴۵ روز

· ۴۶ تا ۶۲ روز

· ۶۳ تا ۹۲ روز

· شش ماهه

· یک ساله

توصیه می‌کنیم که بیمه مسافرتی را دقیقا منطبق با زمان سفر خود خریداری کنید، زیرا اعتبار بیمه شما از زمان خروج از کشور آغاز می‌شود. همچنین در زمان خرید بیمه‌های شش ماهه و یک ساله به این نکته توجه داشته باشید که اعتبار این بیمه‌ها در هر نوبت از سفر، تنها ۹۲ روز است. به همین دلیل، بعد از این مدت باید به کشور بازگردید و مجددا سفر کنید.

مدارک لازم برای خرید بیمه و دریافت خسارت بیمه مسافرتی

برای خرید بیمه مسافرتی لازم است تا اصل و کپی کارت ملی و گذرنامه را در اختیار شرکت بیمه قرار دهید.

برای دریافت خسارت بیمه مسافرتی می‌توانید از دو روش مختلف استفاده کنید:

اگر بیمه مسافرتی شما در مقصد شعبه داشته باشد، می‌توانید با برقراری تماس با شرکت و اعلام نام و شماره بیمه‌نامه به همراه مدت اعتبار آن، حادثه را شرح داده و منتظر حضور نماینده شرکت بیمه در محل باشید. اگر نمایندگی بیمه شما در دسترستان نیست، می‌توانید هزینه‌های پیش آمده را شخصا پرداخت کنید و بعد از بازگشت به مبدا، با ارائه رسید هزینه‌ها، اصل بیمه‌نامه، اصل و کپی گذرنامه و گزارش‌های مختلف، هزینه خود را از شرکت بیمه بگیرید.

بهترین بیمه مسافرتی کدام است؟

بهترین بیمه مسافرتی، بیمه‌ای است که اکثر خطرات و تهدیدهای ممکن را شناسایی کرده و برای آنها، راهکاری مناسب ارائه کرده باشد. پوشش چنین بیمه‌ای بسیار بالا است و مسافر با خرید آن، خیال راحت‌تری دارد.

حالا شما بگویید؛ از خرید بیمه مسافرتی چه تجربه‌ای دارید؟ تا به حال در سفر از آن استفاده کرده‌اید؟

منبع: مجله گردشگری فلای‌تودی

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =