کد خبر: 7394
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
اینستا گرام

این روزها بسیاری از صفحات فیک روانشناسی اقدام به مشاوره‌های غیر اصولی می‌کنند که عواقب خوبی به دنبال ندارد. نشر مطالب غیر منطقی و ضد و نقیض، یکی از نشانه‌های صفحات نامعتبر است و برای ادامه فعالیت‌تان در آن صفحه باید سلامت و میزان حرفه‌ای بودن آن را با دقت بیشتر بررسی کنید.

تلاش برای موفق‌شدن در حوزه‌های مختلف زندگی با کمک‌گرفتن از روان‌شناسان و مشاوران متخصص و البته متعهد، دور از دسترس نیست. شاید به همین دلیل است که تعداد زیادی پیج روان‌شناسی با صدها هزار دنبال کننده وجود دارند که هر روز، برای مخاطبان‌شان تولید محتوا می‌کنند و لایک و کامنت‌های زیادی هم زیر هر پست‌شان به چشم می‌خورد.

در همین زمینه احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده که چه صفحاتی با رویکرد روان‌شناسی قابل‌اعتماد هستند و خطرات احتمالی دنبال کردن صفحات غیر حرفه‌ای چیست؟ گفتگو درباره غربالگری این صفحات بسیار کمک‌کننده خواهد بود چراکه امروزه خیلی از ما با این صفحات روبه رو هستیم بی آن‌که تاثیرات آن را بدانیم یا معیار درستی برای تشخیص درست و غلط بودنش داشته باشیم. ممکن است در فضای‌مجازی با صفحه‌ای روبه‌رو شویم که شعارها و مطالبی درباره سبک‌زندگی، تربیت فرزند، مشاوره زوج، شغلی و ... داشته باشد، اما اصلا فردی که مطالب را به اشتراک می‌گذارد هیچ صلاحیتی در این زمینه نداشته یا مطالبش سوگیری داشته باشد. با توجه به این‌که بیشتر ما برای فالو کردن صفحه‌های مجازی از هیچ فیلتری عبور نمی‌کنیم، پس باید خودمان دست به کار شویم و صلاحیت داشتن این صفحات را بررسی کنیم.

۳ نکته برای تشخیص صفحات نامعتبر روان‌شناسی

نشر مطالب غیر منطقی و ضد و نقیض، یکی از نشانه‌های صفحات نامعتبر است و برای ادامه فعالیت‌تان در آن صفحه باید سلامت و میزان حرفه‌ای بودن آن را با دقت بیشتر بررسی کنید. برای مثال این سوالی که از یک صفحه پرسیده شده با موضوع دیر پاسخ داده شدن پیام از طرف همسر و این‌که علتش می‌تواند این باشد که از تو حساب نمی‌برد، طبیعتا خیلی غیرکارشناسی شده است. حتما برای همه ما پیش آمده که دیرتر پیامی را پاسخ دادیم به علت‌های مختلف که قابل بررسی است و قرار نیست با شنیدن چند خط مشکل یک رابطه، علت را به این سرعت مشخص کرد و برای آن راهکار هم ارائه دهیم!

نوع استفاده از کلمات و جملات عامیانه هم یکی از نشانه‌های صفحات نامعتبر است. برای مثال آیا جایز است که در صفحه روان‌شناسی برای پاسخ سوال مخاطب از کلمات ناپسند استفاده کرد و چنین رفتاری را راه‌حلی برای بر طرف کردن مشکلات یک رابطه زن و شوهری موثر دانست؟

یکی دیگر از نشانه صفحات نامعتبر ارائه راهکارهای سریع و نبود نگاه ریشه‌ای به مشکلات است. ممکن است به علت مشکلات و فشارهای روانی زیاد گاهی به دنبال راهکار سریع‌تر و معجزه‌آسا باشیم و در چنین صفحاتی نیاز ما برای لحظه‌ای تامین شود، اما باید آگاه باشیم که مشکلی که طی سال‌ها آسیب رسانده به ما پاسخش در یک راه‌حل سریع و معجزه‌آسا نیست.

آسیب‌های احتمالی فالو کردن چنین پیج‌هایی

حال باید به بررسی خطرات احتمالی مطالب و صفحات نامعتبر بپردازیم. مطالبی که ما هر روز آن‌ها را دنبال می‌کنیم ناخودآگاه در زندگی ما تاثیر خواهد داشت، که خیلی وقت‌ها از آن ناآگاهیم. برای مثال نگرش افراد، سبک‌زندگی و حتی نوع پوشش از صفحاتی که دنبال می‌کنیم یا مطالبی که از افراد مختلف دنبال می‌کنیم بر گستره زندگی ما هم تاثیر خواهد داشت. تاثیری ذره ذره، اما در مدت طولانی کاملا قابل مشاهده است.

وقتی هر روز با سیلی از مطالب روبه‌رو می‌شویم که از منطق و آن چه از کودکی به ما آموزش داده اند به دور است و فاصله دارد ما را دچار تعارض و دوگانگی خواهد کرد که بسیار آسیب رسان است حتی ممکن است در طولانی مدت در فرد ایجاد شک و وسواس کند. حتی وقتی مطالب با نگاه‌های متعارض بررسی می‌شود باعث بی ثباتی خلق و خو در افراد می‌شود.

باید بدانیم که وقتی اطلاعات شخصی‌مان را با یک صفحه نامعتبر روان‌شناسی به اشتراک می‌گذاریم، ممکن است این اطلاعات در خطر قرار بگیرند و حتی از اطلاعات ما سوء استفاده شود. خطر احتمالی بعدی مربوط به آسیب‌های اقتصادی است. ممکن است به عنوان بسته‌های آموزشی و پاسخ‌های سریع برای حل مشکلات شما از شما هزینه‌هایی دریافت کنند که آن اطلاعات فاقد ارزش هستند و فایده‌ای برای شما نخواهند داشت.

یکی دیگر از آسیب‌هایی که صفحات مجازی نامعتبر بر عموم دارد، این است که باعث تغییر دید عموم افراد نسبت به رشته روان‌شناسی خواهد شد. مثلا ممکن است با پاسخ‌های عامیانه دادن به مخاطبان باعث شوند دیگران روان‌شناسی را رشته‌ای سطحی و غیر مفید بدانند. این نگاه باعث سوگیری و مقاومت بیشتر افراد برای داشتن جلسات روان‌درمانی می‌شود.

نکته پایانی

امیدوارم این مطالب برای یافتن صفحات معتبر و قابل اعتماد به شما کمک کننده باشد. در کنار نکات مطرح شده، دقت کنید صفحه‌ای را که در اینستاگرام دنبال می‌کنید چه کسانی آن را دنبال می‌کنند، زیرا یکی از نشانه‌های صفحات معتبر، داشتن دنبال کننده‌های معتبر و سرشناس است.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =