کد خبر: 7206
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
بازنشستگان/نمایندگی/ماسک

پرسش‌های متداول هفته گذشته که به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۹۰۷ ارسال شده بود پاسخ داده شد.

۱- بعد از بازنشستگی مدت زمان برقراری مستمری چقدر زمان می برد؟

پاسخ: در شرایط عادی حداکثر زمان برای برقراری و پرداخت اولین مستمری بین یک تا دو ماه می باشد این زمان بسته به سرعت انتقال اطلاعات مورد نیاز صندوق در سامانه از سوی کارفرمایان دارد.

۲- چرا کمک معیشتی و سرانه ورزش و غذای باشگاه نسبت به سال قبل تغییری نکرده لطفا توضیح بدید؟

پاسخ: افزایش های مربوط به مزایا و خدمات رفاهی بازنشستگان از اختیارات هیات امناء بوده پس از پیشنهاد صندوق و تصویب آن هیات، از همین رسانه مانند پارسال اطلاع رسانی خواهد شد.

۳- آیا امکان ایجاد شغل برای فرزندان متوفی وجود دارد؟

پاسخ: ماموریت صندوق‌ها ارائه خدمات بازنشستگی و رفاه است، ایجاد شغل برای آحاد اعضای مشارک صندوق ازماموریت های امور بازنشستگی نمی باشد.

۴- پرداخت بیمه ماشین توسط صندوق بازنشستگی چه مزایایی نسبت به پرداخت حضوری دردفاتر بیمه دارد؟

پاسخ: بهترین مزیت استفاده از بیمه مورد نظر، اجرای اقساطی حق بیمه است.

۵- شخص بازنشسته برای ثبت نام تامین آتیه به کجا باید مراجعه کند؟

پاسخ: بعد از بازنشستگی به صورت خودکار بازنشسته در تامین آتیه ثبت نام می شود. در صورتیکه بازنشسته در زمان مقرر در مقررات، انصراف خود را از مشارکت در طرح اعلام نماید، حق عضویت های پرداخت شده عودت و بازنشسته دیگر نمی تواند در این طرح ثبت نام نماید. برای بررسی بیشتر به دفتر نمایندگی خود مراجعه فرمایید.   

۶- آیا حق عضویت وام تند گویان را می توانیم به صورت مجازی و از طریق نرم افزار با توجه به شرایط کرونایی اضافه کنیم؟

پاسخ: در آینده ای نزدیک این امکان برقرار و اطلاع رسانی خواهد شد.

۷- لطفا توضیح دهید طرح تامین اتیه برای بازنشستگان اناث که فرزندانشان تحت تکفل نیستن چه کار باید کنند که به فرزندانشان تعلق بگیرد؟

پاسخ: فرزند/ فرزندان زوج دائمی و والدینی که در زمان حیات بازنشسته عملا تحت تکفل بازنشسته اناث بوده و نام آنها در برگه انحصار وراثت قید شده باشد مشروط به اینکه بازنشسته اناث (متوفی) عضو طرح تامین آتیه بوده باشند، مشمول دریافت هزینه طرح تامین آتیه می باشند.

۸- من با مادرم که مستمری بگیر هست زندگی میکنم، خودم بازنشسته درمان بودم و حقوق دارم آیا می‌شود بعداز فوت مادر حقوق ایشان را دریافت دارم و آیا الان میتونم از حقوقشون بطور رسمی برداشت کنم؟

پاسخ: شرط برقراری خدمات مستمری نداشتن شغل و درآمد است چنانچه بواسط سابقه کار و بیمه پردازی خود شما مشمول دریافت مستمری می باشید دیگر مشمول دریافت مستمری هیچ یک از صندوق ها نخواهید شد. برداشت از حقوق مادر با رعایت مندرجات قانون مدنی در بخش مربوطه امکان پذیر است.

۹- آیا طرح تامین آتیه بازماندگان سال ۶۸ را شامل می شود؟

پاسخ: استفاده از مزایای طرح تامین آتیه مربوط به بازنشستگانی است که سهم حق عضویت خود را پرداخت کرده اند. لذا بازماندگانی که والد/ والده آنان این سهم را پرداخت نکرده  باشد مشمول دریافت نمی شوند.

۱۰- امکان دارد کارت اعتبار بیمه ملت را از سقف سه و نیم میلیون بیشتر کنید؟

پاسخ: با عنایت به عدم عمومیت این طرح در سطح کشور موضوع افزایش سقف منتفی می باشد.

۱۱- چرا کارت پاسارگارد را غیر فعال کردند کسانی مبلغ پول در کارت داشتنند چه می شود؟

پاسخ: کارت های پارسارگاد دارای دو جیب، مشتمل بر جیب ورزش و جیب معیشت بود. بعد از اتمام قرارداد با مراکز ورزشی، مبلغ باقی مانده در جیب ورزش به جیب معیشت واریز شده و بازنشسته می تواند تا آخرین مبلغ باقی مانده اقدام به خرید نقدی نماید.

۱۲- چرا ایثارگر درهمه عمر فقط یک بار از وام ایثارگری استفاده کند؟

پاسخ: پرداخت وام ایثارگران بر اساس منابع و متقاضیان پشت خط که تا کنون از این امکان استفاده نکرده اند می باشد. چنانچه تمام ایثارگران از این امکان برای یکبار بهره مند شوند. در صورت اصلاح دستور العمل های مربوطه می توان از این مزیت برای بار دوم بهره مند شد.

۱۳- برای تقاضای وام اضطراری چگونه باید اقدام کنیم؟

پاسخ: ازطریق سامانه سما اقدام فرمایید و در صورت عدم دسترسی به دفاتر نمایندگی صندوق مراجعه فرمایید.

۱۴- آیا به فرزندان که در مدت متوقف بودن پرداخت پاداش تحصیلی مدارک دارند مصوبه پرداخت شامل آنان هم می شود؟

پاسخ: پرداخت پاداش تحصیلی مبتنی بر مجوزهای صادره در هر سال مربوطه به همان سال بوده و عطف به ماسبق نمی شود.

۱۵- آیا درست است که خدمت سربازی افرادی که بیشتر از شش ماه در جبهه بودن معادل سه چهارم خدمت داوطلبانه محاسبه می شود؟ در این صورت مزایای ایثارگران را میتوان استفاده کرد؟

پاسخ: در دست بررسی است و متعاقبا پاسخ مقتضی تهیه و ارائه خواهد شد.

۱۶- بخشنامه۲۷۲۷ ازچه زمانی برای بازنشستگان قبل ازسال ۹۸ اجرایی می شود؟

پاسخ: کلیت موضوع به کارفرمایان مربوط می باشد.

۱۷- آیا میتوان وام دوماه حقوق یاعلی الحساب از مدت باز پرداخت ۱۱ماه به دوسال تغییر داده شود؟

پاسخ:  طبق قوانین مالی هر نوع علی الحسابی باید تا پایان دوره منتهی به سال مالی سازمان تصویه شود. از این جهت امکان افزایش این زمان وجود ندارد.

۱۸- فرزند دختر شخصی که در خارج از کشور است مجرد و فاقد شغل می باشد در صورت فوت والدین آیا حقوق بازنشستگی به او تعلق می گیرد؟

پاسخ:  فرزندان دختر بازنشستگان مادام که ازدواج ننموده، شغل و درآمد مستقل نداشته باشند، می بایست پس از مراجعه به دفاتر نمایندگی و ارائه مدارک سجلی، هویتی و بیمه ای، نسبت به ثبت نام برقراری مستمری اقدام نمایند. برای دختران خارج از کشور علاوه بر مدارک فوق، سوابق ترددی از اداره گذرنامه، اصل و تصویرگذرنامه ایرانی، مدارک مورد تایید نهاد های قانونی کشور محل اقامت از جمله  اداره دارائی مبنی بر عدم پرداخت مالیات، شهرداری و یا هر نهاد قانونی دیگر مبنی بر عدم ازدواج در محل اقامت، که به تایید کنسولگری محل اقامت رسیده باشد برقرار خواهد شد. دستور العمل مربوط به استمرار برقراری در زمان ثبت نام آموزش داده خواهد شد.

۱۹- دوسال از گرفتن وام جامع گذشته وچون چک برگشتی داشتم از هرگونه وام محروم شدم در بانک ها و وام های صندوق در حال حاضر از طریق بانک مهر است لطفا راهنمایی فرمایید؟

پاسخ:  بانک های عامل برای پرداخت وام، و یا قبول ضمانت افراد ناگزیر از مراجعه به سامانه اعتبار سنجی بانک ملی بوده و داشتن چک برگشتی و یا تاخیر در پرداخت اقساط وام های قبلی از مصادیق رد تقاضای وام و یا ضمانت می باشد. در صورت رفع سوء (تعیین تکلیف چک های برگشتی و یا اقساط معوق) امکان دریافت وام مقدور خواهد بود.

معاونت امور بازنشستگی و رفاه 

پی‌نوشت: بازنشستگان و بازماندگان ارجمند سوالات خود درباره جزئیات خدمات را می توانند از کارشناسان نمایندگی صندوق‌ها در سراسر کشور پرسش نمایند. همچنین به سوال‌های متداول ارسالی به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۹۰۷ مانند نمونه بالا پاسخ داده می‌شود. همکاران بازنشسته و بازماندگان گرانقدر توجه فرمایند در برخی موارد پرسش‌ها دارای ابعاد خاص و فردی می‌باشد لذا اینگونه پرسش یا مسائل را با همکاران نمایندگی گفتگو کنید. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =