کد خبر: 7046
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
منبع موثق

از آن جایی که به طور روزانه با انبوهی از اخبار مثبت و منفی روبه رو می شویم و قطعا این اخبار می تواند روی اعمال و رفتار ما تاثیر گذار باشد. بنابراین اهمیت دانستن این که آیا واقعا این اخبار درست هست یا غلط، بسیار مهم است.

پایش صحیح اخبار و درستی یا نادرستی آن در پاره ای از موارد، کار بسیار دشواری است. از سوی دیگر توجه به اخبار کذب یا شایعه پراگکنی ها ممکن است ما را دچار گمراهی و ضرر و زیان نماید. با این تفاسیر توجه به این موضوع که خبر منتشر شده صحت دارد یا خیر موضوع بسیار مهمی است. در این مقاله قصد داریم بررسی نمایم که با چه روش هایی می توانیم مطمئن شویم اخباری که به دستمان می رسد واقعا صحیح است یا غلط؟

برای این که مطمئن شوید اخبار دریافتی از سوی شما واقعا درست است یا خیر به موارد زیر توجه نمایید.

۱. به منبع منتشر کننده ی خبر دقت کنید.

بعضا دیده شده اخباری در صفحه ها یا شبکه های اجتماعی دست به دست شده اما در نهایت غلط از آب درآمده و موجب گمراهی بسیاری از افراد شده است. پس برای این که  از این اخبار آسیب نبینید در صورت مواجه شدن با هر خبری به منبع آن دقت کنید ببینید این خبر از کجا منتشر شده است. آیا صفحه یا کانال منتشر کننده از وجاهت قانونی برخوردار است. قطعا صفحات بی نام و نشان که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند، نمی توانند منابعی صد در صد قابل اتکا باشند.

۲. به تخصص منبع منتشر کننده توجه کنید.

بعضا اخباری منتشر می شود که ممکن است منجر به فریب افراد زیادی گردد، ولی زمانی که بررسی می شود، می بینیم اصلا فرد مورد نظر شخصی نبوده که صلاحیت لازم برای اظهار نظر راجع به خبر را داشته باشد و بدون تحقیق اقدام به انتشار اخباری نموده است. از این دست اخبار می توان به اخبار پزشکی منتشر شده از افراد در فضای مجازی یا اخبار در مورد بازار بورس و ... اشاره نمود. که توسط افراد ناآگاه و با صلاحیت علمی کم منتشر شده و در اکثر موارد اشتباه از آب در می آید.

۳. به صحت اخبار قبلی منبع منتشر کننده توجه کنید.

قطعا هر خبری از یک منبع منتشر می شود. شما با بررسی اخبار گذشته ای که این منبع منتشر شده و بررسی صحت آن ها می توانید مطمئن شوید خبر فعلی نیز درست است. اگر اخبار قبلی یک منبع خبری غیر معتبر و غلط از آب درآمده نمی توان روی خبر منتشر شده جدید نیز حساب کرد.

۴. منابع خبری معتبر را بررسی کنید.

وقتی خبری در یک منبع غیر رسمی منتشر می شود می توان آن خبر را در منابع رسمی پیگیری نمود. مثلا اگر خبر مرگ یکی از هنرپیشه ها در فضای مجازی دست به دست شود اما هیج یک از خبرگزاری های رسمی کشور این خبر را درج نکرده است. می توان به صحت این خبر شک نمود و به احتمال زیاد شایعه است.

۵. اخباری که اتفاقاتی در زمان آینده را پیش گویی می کنند.

هیچ کس از آینده خبر ندارد و نمی داند چه اتفاقی قرار است، بیوفتد بنابراین اگر خبری در مورد آینده شنیدید به صحت آن شک کنید. اما پیش بینی ها در مورد آینده می تواند تا حدودی صحیح باشد. اما اگر خبری به طور قطع راجع به موضوعی در آینده خبر داد، بدانید این خبر با واقعیت فاصله دارد و صحیح نیست.

۶. اخباری با مضامین تحریک کننده و عجیب.

اخباری که مضامینی ترغیب کننده دارند، عمدتا دروغ یا شایعه هستند. مثلا درمان قطعی سرطان با این دارو. رویش یک ماهه مو با فلان پودر. این اخبار که معمولا به قصد ترغیب و یا فروش محصولات منتشر می شوند و باعث فریب خوردن افراد زیادی می شود. اگر چنین اخبار شوکه کننده ای را شنیدید حتما به شایعه بودن این اخبار شک کنید.

با استفاده از تکنیک بالا می توانید تا حدودی زیادی از موثق بودن اخبار دریافتی اطمینان حاصل کنید. نکته ی مهم در رویارویی با هر خبر نپذیرفتن سریع، تحقق و کنکاش راجع به صحت اخبار منتشر شده است. پس به هر خبری سریعا واکنش ندهید و از صحت آن اطمینان حاصل نموده و سپس اقدام به تصمیم گیری کنید.

جمع بندی کلی:  ما روزانه با سیل عظمی از اخبار مواجه می شویم. تشخیص صحیح یا غلط بودن اخبار کاری مهم و سرنوشت ساز است. تکنیک های متنوعی برای تشخیص اخبار صحیح وجود دارد که از آن جمله می توان به بررسی منبع خبر، صحت اخبار منتشر شده ی قبلی منبع، تخصص منبع منتشر کننده و ... اشاره نمود. در انتها قبل از واکنش دادن نسبت به هر خبر راجع به آن تحقیق کرده و پس از اطمینان از صحت خبر تصمیم گیری نمایید.

تحریریه سایت oipf.ir

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =