کد خبر: 7045
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
تبلت و بازنشسته

اصولا فناوری اطلاعات به کنکاش راجع به سیستم های کامپیوتری، نرم افزارها و سخت افزارها می پردازد که باعث تولید پروژه های متنوع خواه سخت افزاری و خواه نرم افزاری شده است. در جامعه امروز، سیستم های کامپیوتری بخش جدا نشدنی از فعالیت ها و کسب و کار می باشند.

به مدد فناوری اطلاعات بسیاری از کارها که ممکن بود در زمان گذشته روزها یا ساعت ها به طول انجامد در چندین دقیقه انجام می شود. مثلا پرداخت قبوض یا ثبت نام در دانشگاه ها و بسیاری از موارد دیگر.

بنابراین می توان گفت که فناوری اطلاعات برای بشر راحتی و سرعت بیشتر در انجام بسیاری از کارها را به ارمغان آورده است. اصولا انسان به مروز زمان توانایی های دوران جوانی خود را از دست می دهد و انرژی و نشاط دوران جوانی به مرور زمان تحلیل می رود. فناوری اطلاعات در این خصوص می تواند به افراد کمک شایانی نماید.

چرا که کارهای طاقت فرسای گذشته تنها با چند کلیک ساده در کامپیوتر یا چندین بار لمس نمودن گوشی های هوشمند قابل اجرا است. اما نکته ی مهم در این زمینه این است که اکثر افراد با سن بالا آشنایی چندانی با فناوری اطلاعات و وسایل دیجیتال جدید ندارند. پس نیاز به آموزش در این زمینه بسیار به چشم می آید.

اهمیت فناوری اطلاعات و تکنولوژی های جدید برای قشر بازنشسته بسیار احساس می شود. فناوری اطلاعات برای بازنشستگان عزیز دارای مزایای متعدد است که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود.

۱. قابلیت ارتباط سریع و جهانی: از آن جایی که افراد بازنشسته دارای سنین عمدتا بالا هستند نیاز به مراقبت و دسترسی دائم به این افراد بسیار مهم است. فناوری اطلاعات با استفاده تلفن های همراه،پیامک و پیام رسان های اینترنتی ما را قادر می سازد تا در تمامی اوقات بتوانیم با این افراد در ارتباط بوده و جویای احولات آن ها باشیم.

۲. کاهش هزینه ها: استفاده از فناوری اطلاعات در بسیاری از کارها از اتلاف هزینه ی اضافی جلوگیری نموده و بسیار مقرون به صرفه است. مثلا برای پرداخت قبوض که قبلا نیازمند مراجعه فیزیکی به بانک بود الان به مدد فناوری اطلاعات به وسیله اپلیکیشن های موبایل قابل انجام است که در وقت و هزینه ی قشر بازنشسته بسیار صرفه جویی می کند.

۳. افزایش اطلاعات و آگاهی بخشی به قشر بازنشسته: امروزه فناوری اطلاعات می تواند به قشر بازنشسته در زمینه علمی، پزشکی و سلامت و بسیاری از موارد دیگر اطلاع رسانی صحیح انجام دهد. نیاز به اطلاعات جدید برای افراد بازنشسته، می تواند به این افراد در افزایش سطح آگاهی ، بهبود شرایط زندگی و ارتقاء سطح سلامت کمک شایانی نماید.

۴. کمک به حفظ روابط اجتماعی و روحی: از آن جایی که با افزایش سن افراد عمدتا تمایل به حضور در گروه ها و اجتماع را از دست می دهند نیاز به ارتباطات و سلامت روحی و روانی در این افراد به شدت احساس می شود. شبکه های اجتماعی که به وسیله فناوری اطلاعات ایجاد شده اند می تواند با مدیریت صحیح این نیاز روحی را در بازنشسته گان عزیز برطرف نمایند.

تمامی موارد گفته شده می تواند باعث بهبود شرایط زندگی بازنشسته گان عزیز گردد. اما آن چه مستلزم ایجاد این شرایط است این است که قشر بازنشسته که عمدتا از آشنایی کافی در این زمینه برخوردار نیستند، با این فناوری های جدید آشنا شده و کار کردن با این تکنولوژی ها را بیاموزند که این نیز با توجه به افزایش سن، کاهش توان جسمی و فکری و بسیاری از مشکلاتی که قشر بازنشسته عمدتا به خاطر کهولت سن یا عوارض ناشی از محیط کاری با آن دست و پنجه نرم می کنند. در پاره ای موارد سخت و طاقت فرسا به نظر می رسد. اما چیزی که واضح است این است که ما باید برای این قشر بستر آموزشی مناسب را فراهم آوریم تا بتوانند به نحو احسن از مزایای تکنولوژی های جدید بهره مند شوند.

جمع بندی کلی: فناوری اطلاعات می تواند راه کار حل بسیاری از مشکلات بازنشسته گان عزیز باشد. از پرداخت قبوض بانک ها گرفته تا برقرای ارتباط با افراد و بسیاری موارد دیگر. اما نکته ی مهم در این زمینه آشنایی ناکافی این قشر با فناوری جدید و تکنولوژی روز است که نیاز به آموزش در این زمینه برای این قشر جامعه بسیار حیاتی نموده است.

تحریریه سایت oipf.ir

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =