کد خبر: 7014
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
استرس

استرس و نگرانی، یکی از راه‌­های بروز انواع بیماری‌هاست به نحوی‌ که هر چقدر ترس از بیماری در فرد بالا باشد به همان میزان سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود.

۱. چه میزانی از نگرانی مجاز است؟  

همه ما هر از گاهی نگران می‌شویم اما اگر چند هفته است که با آن درگیر هستید و رهایی نمی‌یابید یا نگرانی زیاد مانع کار عادی یا زندگی روزمره‌تان شده است، به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا استرس و نگرانی می‌تواند به سلامتی‌تان آسیب برساند و ممکن است مرتبط با اختلال اضطراب باشد. درمان، داروها و سایر شیوه‌ها می‌توانند به رفع آن کمک کند.

۲. سیستم عصبی

این شبکه پیام‌رسانی از مغز، نخاع، اعصاب و سلول‌های خاصی به نام نورون تشکیل شده است. نگرانی بیش از حد موجب افزایش ترشح "هورمون استرس" می‌شود و ضربان قلب و تنفس را تسریع می‌کند، قندخون را بالا می‌برد و خون بیشتری را به بازوها و پاها ارسال می‌کند. با گذشت زمان بر روی قلب، رگ‌های خونی، عضلات و سایر سیستم‌های بدن تاثیر می‌گذارد.

۳. عضلات

وقتی از موضوعی ناراحت هستید، عضلات شانه و گردن ممکن است متشنج شده و منجر به میگرن یا سردرد تنش‌زا شود. تکنیک‌های ماساژ یا آرامش‌سازی مانند تنفس عمیق و یوگا، می‌تواند در درمان فرد موثر باشد.

۴. نفس کشیدن

اگر بسیار نگران هستید، ممکن است بدون اینکه متوجه باشید، عمیق‌تر یا بیشتر نفس بکشید. گرچه معمولاً مسئله مهمی نیست اما اگر از قبل به مشکلات تنفسی مرتبط با آسم، بیماری ریوی یا به سایر بیماری‌ها دچار باشید، خطرناک است.

۵. قلب

اگر در طول زندگی نگران باشید، نگرانی آزاردهنده در پس ذهن می‌تواند بر قلب تاثیر بگذارد و فرد را به فشارخون بالا، حمله قلبی یا سکته مغزی دچار کند. اضطراب زیاد هورمون‌های استرس را تحریک کرده و ضربان قلب را تندتر می‌کند. اگر این اتفاق بارها و بارها اتفاق بیفتد، رگ‌های خونی را ملتهب ساخته و منجر به سخت شدن دیواره شریان‌ها، افزایش کلسترول بد و موجب ابتلا به سایر بیماری‌ها می‌شود.

۶. قندخون

وقتی نگران چیزی هستید، هورمون‌های استرس نیز سوخت را به شکل قندخون به بدن می‌رساند. در صورت نیاز، نجات از خطر می‌تواند مفید باشد اما اگر از این سوخت استفاده نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟ بدن ما معمولاً آن را ذخیره می‌کند تا بعداً از آن استفاده کند اما اگر اضافه وزن داشته باشید یا به عنوان مثال مبتلا به دیابت باشید، قندخون می‌تواند در طولانی‌مدت در سطح بالا بماند و منجر به بیماری قلبی، سکته مغزی یا بیماری کلیوی شود.

۷. سیستم ایمنی

اگر بدن تحت تاثیر اثرات جسمی نگرانی قرار بگیرد، دیگر نمی‌تواند با میکروب‌ها مبارزه کند. صرفا فکر کردن به چیزهایی در گذشته که موجب عصبانیت و افسردگی فرد می‌شود، می‌تواند به بدن فرد خسارت وارد کند و دفع آنفلوانزا، تبخال، زونا و سایر ویروس‌ها را دشوار سازد.

۸. معده

وقتی عصبی هستید ممکن است در معده خود احساس سوزش کنید. در مواقع جدی‌تر، ممکن است حتی حالت تهوع یا استفراغ داشته باشید. اگر این اتفاق غالباً رخ می‌دهد، می‌تواند منجر به معده درد و زخم معده شود و اگر غذاهای بسیار چرب و یا شیرین می‌خورید، معده برای هضم آنها مجبور است بیشتر کار کند و اسید معده بیشتر ترشح شده و در نتیجه منجر به رفلاکس معده می‌شود و اسید معده را به سمت گلو برمی‌گرداند.

۹. روده‌ها

نگرانی مداوم می‌تواند حرکات روده‌ها را تحت تاثیر قرار داده و فرد دچار اسهال یا یبوست شود. اغلب رژیم‌های غذایی، ورزش و داروهای بدون نسخه پزشک می‌تواند به فرد کمک کند اما اگر راهی برای رفع اضطراب خود پیدا کنید، می‌توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.
 

منبع: سلامت

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =