کد خبر: 6599
سرویس: علم و دانش
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
پسوریازیس

نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شد، نشان می‌دهد که وجود سندرم متابولیک در افراد مبتلا به پسوریازیس، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

پسوریازیس یک نوع بیماری پوستی مزمن و خودایمن است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباه ارسال می کند. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخهٔ رشد سلول‌ های پوست می‌شود. این مساله باعث می شود که تولید سلول های پوستی از میزان ریزش آنها بیشتر باشد. سندرم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطرزای سوخت و سازی است که در یک فرد وجود دارند. چاقی یا داشتن اضافه وزن، فقدان فعالیت جسمی، مقاومت نسبت به انسولین و عوامل ژنتیکی از علل زمینه ای این سندرم هستند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این مطالعه که توسط محققان «موسسه ملی قلب، ریه و خون» در آمریکا انجام شده است، نشان می دهد که افراد مبتلا به هر دو وضعیت پسوریازیس و سندرم متابولیک از سطح بالاتری از بافت چربی احشایی برخوردارند که یک عامل خطرزای شناخته شده برای بیماری قلبی است. یافته های این مطالعه می تواند به ابداع روش های جدیدی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به پسوریازیس منجر شود.

این محققان خاطرنشان کردند که سندرم متابولیک در بیماران مبتلا به پسوریازیس بسیار رایج است؛ افزایش تجمع پلاک در عروق قلب، ابتلا به بیماری عروق کرونر را در این افراد افزایش می دهد. این مطالعه نشان می دهد که از اجزای سندرم متابولیک، فشار خون و چاقی بیشترین میزان را در تجمع پلاک های کرونر دارد و از این رو می تواند اهداف خوبی برای مداخله باشد.

نتایج این مطالعه در مجله American Association of Dermatology منتشر شده است.

ایرنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =