کد خبر: 6438
سرویس: معرفی کتاب
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
کتاب گره دریایی

کتاب گره دریایی نوشته وحید حسنی‌هنزایی است. این کتاب روایت جذابی از مردی است که روی یک سکوی نفتی کار می‌کند. این کتاب داستان فرصت تجربه‌ای تازه به مخاطب می‌دهد.

"گره دریایی"

گره پشت گره! پیچ باز نشدنی پشت پیچ باز نشدنی دیگر و فیش هایی که به هم نمی خورند. حالا که فقط چند ساعت تا موعد تحویل نفت ها مانده است این حسگرها شده اند قوزِبالاقوز. من قربانی یک تشابه لفظی شدم. دل سوزی فقط اسمش سوختن است، دل کسی را سوزاندن هم فقط اسمش سوزاندن است؛ یک مفهوم استعاری یا یک سوزش مجازی، وگرنه که دل کسی نمی سوزد. ولی سوختن در بخار روغن یک سوزش واقعی است. ذهنم دارد تاول می زند.


متنی بالا قسمتی از شروع کتاب گره دریایی بود. کتاب گره دریایی رمانی متفاوت از شغلی متفاوت است. میتوان گفت، گره دریایی یک گذر کوتاه بر داستان دریانوردان امروزی است. به این دلیل که نمی توان گذری بر دریا داشته باشی و  قوت و مهارت دریانوردان ایرانی را در طول این سالها به یاد نیاوری. شاید سفر اول گره دریایی به هند یک برگشت در راه ادویه باشد، به این معنی که نویسنده بخواهد یادآور تاجران ایرانی باشد که از همین مسیر، زبان پارسی را تا هند و چین به ارمغان برده اند.
خارج از بحث های دریایی، نفتی و مقاومتی، رمان گره دریایی بسیار روان و خوش خوان نوشته شده است.

در بخشی دیگر از رمان گره دریایی می خوانیم:

"سانی آن شب در هتل، وقتی من داشتم لباس های راحتی را از ساک بیرون می آوردم تا بپوشم؛ از دریا می گفت و از خاطراتش در کشورهای مختلف. آخر هر جمله اش هم می گفت: «خودت توی این سال ها می روی و می بینی.» هر دفعه که این کلمه را می گفت در درونم انقباض و انبساط متفاوتی حس می کردم. دل تنگی از اینکه سال ها و ماه ها از شهر و خانواده دور خواهم بود و هم زمان نشاطی از تصور سفر ها و دیدن جاهای مختلف دنیا، مستقیم بر دلم می ریخت. من جاهای جدید را دوست دارم. جاهای جدید، مثل زندگی های جدید است. انگار هرجا که می روم آدم دیگری می شوم. اگر مجبور باشم مدتی در یک جا باشم و جای جدیدی را نبینم؛ باید بروم جاهای جدید درون خودم را کشف کنم. "

رمان گره دریایی اثری از وحید حسنی هنزایی است که توسط انتشارات صاد منتشر شده است.

برای خرید نسخه فیزیکی کتاب اینجا و برای دانلود نسخه الکترونیک کتاب اینجا کلیک کنید.

منبع: کتابچین

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =