کد خبر: 6246
سرویس: هنر در خانه
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
خونه

تزیین ظروف شیشه ای و همچنین آینه ها وگلدان ها با نقاشی های ساده، کاری بسیار ساده است که با یادگیری چند تکنیک ساده می توانید ظرف چند ساعت در منزل انجام دهید.

وسایل مورد نیاز برای هنر ویترای

رنگ ویترای 

رنگهای ویترای بر دو پایه ی تینر و آب هستند. رنگ های پایه آب برای تثبیت بعد از خشک شدن نیاز به حرارت دیدن در کوره دارند به همین دلیل این رنگ ها در بازار خیلی رواج ندارد. رنگ های پایه تینر بعد از خشک شدن کاملا ثابت شده و با شستشو پاک نمیشود. البته باید حداقل ۲۴ ساعت به رنگ زمان دهید تا کاملا خشک شود. نکته خیلی مهم در رنگ های ویترای این است که خاصیت ترنسپرنت یا شفافیت دارند و میشود به سادگی آنها را باهم ترکیب کرد.

*معروف ترین برند تولید کننده رنگ ویترای Pebeo می باشد. برندهای دیگر نیز در بازار ایران ارائه می شوند که متداولترین آنها عبارتند از؛ LB، ورسای، ورساچ و … 

 خمیر دورگیر

 در رنگ های مختلف در بازار موجود هست که برای شروع پیشنهاد میکنم حتما رنگ مشکی، طلایی و سفید را تهیه کنید

پالت

 برای اینکه رنگ هارا داخل آن بریزید و در صورت نیاز راحت رنگ هارا ترکیب کرده و رنگ جدید بسازید. می تونید از هر پالت رنگی استفاده کنید و برای اینکه پالت رنگتون رنگی نشه می تونید دور پالت رو فویل بپبچید

قلم مو سر گرد

 بهتر است که حتما قلم موی شماره ی ۴ و ۸ و صفر داشته باشید.

شیشه

 می توانید از یک شیشه صاف استفاده کنید و بعد قاب بگیرید یا روی پارچ و لیوان وشیشه های خالی سس و مربا و آینه و کاشی و…. هر چی که مایل بودید بکشید.

تینر

برای شستن قلم مو ها باید از تینر استفاده کنید.

حلال ویترای

 از حلال برای رقیق کردن رنگ استفاده میکنیم. نکته خیلی مهم این است که برای رقیق کردن رنگ های ویترای حتما از حلال هم مارک رنگ استفاده کنید تا رنگ خراب نشود.

سوزن

 بهتره یک شی نوک تیز داشته باشین که حباب های رو رنگ را بترکونین وگرنه بعد از خشک شدن کار دیده میشوند.

طرح خام ویترای

 انتخاب طرح کاملا سلیقه ای هست و شما میتونید از بین صدها طرحی که هنری برایتون گردآوری کرده طرح مورد نطرتون رو انتخاب کنید و دست به کار بشید.


"آموزش ویترای و شروع یک نقاشی زیبا"

۱- پاکسازی سطح شیشه

سطح شیشه را خوب بشویید و اگر برچسب روی شیشه است که به راحتی جدا نمی شود، آن را با آب داغ خیس کنید و پس از برداشتن کاغذ برای پاک کردن باقی مانده اثر چسب از روی شیشه از یک پنبه آغشته به آستون یا پدهای لاک پاک کن استفاده کنید.

۲- چسباندن الگو

در ابتدا طرح مورد نظر را پیدا کنید. اگر اولین بار است که این کار را انجام می دهید بهتر است از طرح های ساده استفاده کنید. طرح خود را یا پرینت کنید و یا روی کاغذ پیاده کنید. سپس، زیر شیشه مسطح یا درون ظرف شیشه ای به گونه ای قرار دهید که بتوانید با خمیر دورگیر، طرح را روی شیشه پیاده کنید. حتما طرح خود را فیکس کنید و برای این کار از چسب استفاده کنید.

۳- دورگیری

خط به خطی که در تصویر مشاهده می کنید را با خمیر لاینر، دورگیری کنید. حواستان باشد که تمامی خطوط با خمیر بسته شده اند و جای خروج برای رنگ ها باقی نمانده باشد. زمان دهید تا خمیر کاملا خشک شود. میزان فشار روی تیوپ لاینر، نباید بیش از حد یا خیلی کم باشد. سعی کنید میزان فشار را به گونه ای تنظیم کنید که تا آخر کار، طرحی یکنواخت داشته باشید. *حساس ترین بخش ویترای کار با دورگیر است، قرار دادن دورگیر روی شیشه به تمرکزی، قدرت دست و آرامش نیاز دارد.

۴- رنگ‌آمیزی 

پس از خشک شدن لاینرها، نوبت به رنگ کردن می رسد. رنگ های مورد نظر را درون پالت بریزید. (بطری رنگ را برای یکنواخت شدن تکان ندهید زیرا باعث ایجاد حباب هایی می شوند که در تمام نقاشی، دردسر ساز است.)اگر رنگ شما نیاز به رقیق شدن دارد از مدیوم مخصوص آن (تینر) استفاده کنید. حتما می بایست با قلموهای نرم انجام شود. قلموهای نرم امکان جذب رنگ بیشتری دارند. نحوه حرکت قلمو به صورت ظربه های آرام است، به طوری که رنگ را روی سطح بریزد و فضاهای محصور شده با خمیر دورگیر را پر کند. نقش قلمو در ویترای انتقال رنگ و پخش کردن آن در محدوده محصور است لذا از کشیدن قلمو روی سطح خودداری کنید. برای ظروف گرد و ناهموار که امکان ریختن رنگ وجود دارد، رنگ آمیزی می بایست تکه تکه اجرا شود. هر بار ظرف را طوری قرار می دهید که یک قسمت آن با افق موازی قرار گیرد، آن قسمت را رنگ آمیزی کرده و اجازه می دهید خشک شود و سپس مجددا ظرف را چرخانده و قسمت دیگر را رنگ آمیزی می کنید.

قلموی پهن خود را بردارید و از یک سمت به طور منظم، رنگ آمیزی کنید. میزان رنگ برداشته شده نباید زیاد باشد که امکان جاری شدن رنگ به سطح مجاور را داشته باشد. همچنین این میزان نباید کم باشد که در این صورت رد قلمو روی شیشه باقی خواهد ماند.

اگر می خواهید رنگ اکریلیک مورد استفاده روی شیشه ثابت باشد و قابلیت شستشو داشته باشد، رنگ را با چسب شیشه glass medium ترکیب کنید و به جای استفاده از قلمو از ابر استفاده کنید و رنگ را به صورت ضربه ای روی شیشه بزنید. در نهایت برای ثبات رنگ روی شیشه پس از اتمام کار می توانید از اسپری فیکساتور استفاده کنید.

تسریع زمان خشک شدن 

رنگ های ویترای معمولا بعد از گذشت ۱ ساعت به صورت سطحی خشک شده و بعد از ۸ ساعت کاملا خشک می شوند. هنگام خشک شدن ظروف را حتما در محیط خشک و بدون گرد و غبار قرار دهید. برای سرعت بخشیدن به پروسه خشک شدن، می توانید از سشوار استفاده کنید.

نمونه هایی از ویترای

منبع: هنری

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =