کد خبر: 5630
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
امیدقائمی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف گفت: صندوق بازنشستگی نفت همواره پروژه‌هایی را جهت احداث و توسعه انتخاب می‌کند که با کمترین ریسک به بالاترین سوددهی برسد.

مصطفی امیدقائمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف،  بابیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در حوزه مالی و اقتصادی به تعهدات خود عمل کرده و علاوه بر آن سرمایه‌گذاری‌های وسیعی انجام داده است، گفت: ورود صندوق بازنشستگی نفت به پروژه‌های نفتی و پتروشیمی از ظرفیت بالای فنی و مالی این صندوق حکایت دارد به‌طوری‌که در پروژه‌های پتروشیمی هم به سراغ منطقه محروم دهلران رفتیم و هم به منطقه عسلویه (هاب توسعه صنعت پتروشیمی) ورود کرده‌ایم؛ همچنین در پروژه‌های بالادستی صنعت نفت هم فعال شدیم.

امیدقائمی بابیان اینکه در منطقه عسلویه فاز 12 پارس جنوبی واحد بازیابی اِتان نداشت و صندوق برای احداث این واحد مهم سرمایه‌گذاری کرد، گفت: در حال ساخت یک واحد بازیابی اِتان برای فاز 12 پارس جنوبی هستیم که این واحد تا امروز به 90 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وی ادامه داد: در واقع در این پروژه گازهای غنی خروجی پالایشگاه فاز 12 بازیابی، جداسازی و در تولید محصولات پتروشیمی استفاده می‌شود که این استحصال شامل، یک‌میلیون و 727 هزار تن در سال اِتان، در حدود یک‌میلیون تن پروپان و 512 هزار تن بوتان است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف در خصوص زمان به بهره‌برداری رسیدن واحد اِتان ریکاوری فاز 12 پارس جنوبی گفت: پیش‌بینی می‌شود این واحد آخر سال 98 و یا حداکثر اوایل سال 99 در مرحله بهره‌برداری قرار گیرد.

وی افزود: وقتی واحد اِتان ریکاوری فاز 12 پارس جنوبی به بهره‌برداری برسد، سالانه 1.3 میلیارد دلار درآمد ناشی از فروش محصولات آن است و اگر واحدهای پتروشیمی که در پایین‌دست آن در برنامه احداث است راه‌اندازی شود، مجموع این پروژه‌ها سالانه نزدیک به 2 میلیارد دلار فروش خواهد داشت که از این رقم، حدود 700 میلیون دلار در سال سود خالص خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف در خصوص تأمین مالی واحد اِتان ریکاوری فاز 12 از محل تسهیلات گفت: تا امروز چیزی در حدود 170 میلیون یورو از محل تسهیلات تأمین مالی شده به‌طوری‌که از این رقم حدود 100 میلیون یورو از منابع خارجی با بیمه دولتی اسپانیا تأمین‌شده است؛ دولت اسپانیا برای بیمه این وام، صندوق بازنشستگی نفت را رتبه‌بندی کرد و در این رتبه‌بندی ما شاخص A را کسب کردیم، لذا به تایید رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، صندوق بازنشستگی نفت از شرایط مطلوب مالی برخوردار است که بر اساس قرارداد آن موسسه، بیمه تا 450 میلیون یورو تسهیلات صندوق را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: پروژه اٌلفین کنگان که در پایین‌دست واحد اِتان ریکاوری فاز 12 احداث می‌شود، در حال حاضر به پیشرفت فیزیکی 8 درصد رسیده و ما به دنبال آن هستیم که هم از منابع داخلی صندوق و هم از منابع بازار سرمایه بتوانیم برای تأمین مالی پروژه استفاده کنیم؛ تولید اتیلن سودآورترین بخش در زنجیره تولید الفین است.

امیدقائمی بابیان اینکه در منطقه غرب کشور، پروژه بازیابی گازهای همراه چاه‌های نفت غرب کشور به نام پتروپالایش دهلران (NGL3100) را در دست اقدام داریم، گفت: پروژه NGL3100 بیش از یک میلیارد یورو نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این رقم هم کارخانه NGL را شامل می‌شود و هم شامل سرمایه‌گذاری برای بخش بالادستی نفت است و پس از بهره‌برداری از طرح از محل پول خوراک تسویه خواهد شد.

وی افزود: برای NGL3100 با عاملیت بانک تجارت از صندوق توسعه ملی، تسهیلاتی به مبلغ 545 میلیون دلار اخذ شده است و پیمانکار این پروژه نیز شرکت اویک از شرکت‌های تابعه صندوق است و الان بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برآورد ما این است در سال 1400 به نتیجه برسد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف، زمان به بهره‌برداری رسیدن پروژه پتروشیمی دهلران را تا پایان سال 1402 عنوان کرد و گفت: جمع سرمایه‌گذاری پروژه‌های NGL3100 و پتروشیمی دهلران و واحدهای پایین‌دستی آن چیزی در حدود 2.5 میلیارد دلار است که از این رقم 1.2 میلیارد دلار را وام گرفته‌ایم و برای این پروژه‌ها باید از حالا تا سال 1402 در حدود 1.3 میلیارد دلار دیگر منابع تأمین کنیم تا بعد از راه‌اندازی این پروژه‌ها، جمعاً سالانه 600 میلیون دلار از محل بهره‌برداری از آن سود کنیم.

وی ادامه داد: پروژه پتروپالایش دهلران علاوه بر سودآوری اقتصادی، دستاوردهای ملی بسیاری نیز دارد از جمله آنکه از سوختن گازهای همراه نفت که موجب آلایندگی زیست‌محیطی می‌شود جلوگیری کرده و علاوه بر پیامدهای مثبت بر محیط‌زیست و زندگی مردم در مناطق کمتر توسعه‌یافته، اشتغال‌زایی نیز برای افراد بومی آن منطقه به دنبال دارد.

امیدقائمی بابیان اینکه شرکت ملی نفت توسعه میدان نفتی آذر را در قالب بیع متقابل به صندوق بازنشستگی نفت محول کرد، که این قرارداد بزرگ‌ترین قرارداد بیع متقابل داخلی بوده گفت: میدان آذر یکی از سخت‌ترین و فنی‌ترین میدان‌ها نفتی دنیاست و هم‌اکنون این پروژه 92 درصد پیشرفت دارد به‌طوری‌که از دو سال پیش به تولید زودهنگام پروژه که 30 هزار بشکه در روز بوده، رسیده‌ایم و اکنون در حال تکمیل پروژه برای رسیدن به تولید روزانه 65 هزار بشکه‌ای هستیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف، مبلغ سرمایه‌گذاری این پروژه را 1.6 میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: از این رقم حدود 500 میلیون یورو از منابع داخلی صندوق هزینه کردیم و یک میلیارد یورو نیز با عاملیت بانک سپه از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم.

وی ادامه داد: توسعه میدان آذر بسیار سخت و دارای پیچیدگی‌های خاصی بود، اما تمامی اقدامات با موفقیت کامل در شرایط تحریم انجام شد و هم‌اکنون این میدان در مرحله بهره‌برداری است.

امیدقائمی تصریح کرد: اگر به اهداف قرارداد در به تولید رساندن میدان برسیم، مبلغ قابل‌توجهی پاداش تولید، به سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد و این پاداش به صندوق نفت پرداخت می‌شود.

وی افزود: زمان رسیدن به میزان تولید میدان آذر به 65 هزار بشکه در روز تا پایان سال جاری است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف خاطرنشان کرد: نکته جالب اینجاست در ابتدای پروژه بسیاری از متخصصین به تولید رساندن پروژه و سودآوری آن را خارج از توان صندوق نفت می‌دانستند چراکه ازنظر فنی و مالی پروژه بسیار دشواری ارزیابی می‌شد اما در عمل توانمندی فنی و مالی صندوق نفت ثابت شد و این پروژه نیز به درآمدزایی و سودآوری مناسبی برای صندوق بدل شد.

وی ادامه داد: با استفاده از تجربه ارزشمند توسعه میدان آذر و دیگر توانمندی‌های فنی مجموعه صندوق، می‌توانیم به دیگر پروژه‌های بالادستی صنعت نفت هم ورود کنیم و از شرکت ملی نفت قرارداد بگیریم.

امیدقائمی با اشاره به پروژه مخازن نفت قشم گفت: این پروژه توسط دو شرکت تابعه صندوق بازنشستگی نفت در حال انجام است که برنامه‌ریزی‌شده در این پروژه ظرفیتی معادل 6.5 میلیون بشکه ذخیره‌سازی میعانات گازی انجام شود که در این پروژه از مجموع 13 مخزن، در فاز اول 6 مخزن طی 2 ماه آینده آماده خواهد شد.

وی افزود: این پروژه نیز نزدیک به 100میلیون دلار سرمایه‌گذاری دیگر نیاز دارد و مجموعاً حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

امیدقائمی بابیان اینکه تجهیزات جانبی نظیر خطوط لوله و اسکله صادراتی نیز جزو این پروژه است، گفت: بعد از اتمام این پروژه می‌توانیم در صادرات میعانات گازی و افزایش توان چانه‌زنی در صادرات، به شرکت ملی نفت ایران کمک‌رسانی کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف، از پروژه «فراسکوی عسلویه» به‌عنوان یک پروژه مهم و راهبردی نام برد و گفت: ظرفیت این پروژه که از پروژه‌های صندوق بازنشستگی نفت است یک‌میلیون و 100 هزار مترمکعب است و این پروژه یکی از بزرگ‌ترین ترمینال‌های مواد نفتی در خلیج‌فارس خواهد بود، که به‌طور عمده مواد نفتی و پتروشیمی به‌صورت مایع قابل بارگیری و حمل است.

وی افزود: مجموع سرمایه‌گذاری این پروژه 200 میلیون دلار است؛ عمده کارهای اسکله و دریایی آن انجام‌شده و بیشتر ساخت مخازن آن باقی‌مانده که به‌زودی به مناقصه می‌رود.

امیدقائمی تصریح کرد: در حال بررسی ظرفیت‌های منطقه برای احداث واحدهای شیرین‌سازی پالایشگاه‌های کوچک و بلندینگ هستیم و این اسکله می‌تواند یکی از مبادی سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و فعالیت در زمینه بانکرینگ باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف بابیان اینکه صندوق بازنشستگی نفت همواره پروژه‌هایی را جهت احداث و توسعه انتخاب می‌کند که با کمترین ریسک به بالاترین سوددهی برسد، گفت: هیچ‌گاه صندوق روی تأمین نقدینگی موردنیاز که مستمری بازنشستگان هم از محل آن پرداخت می‌شود، ریسک نمی‌کند و همواره با دقیق‌ترین بررسی‌ها و مطالعات، پروژه‌هایی را انتخاب می‌کنیم که سوددهی و تأمین نقدینگی ما را تضمین کنند.

وی ادامه داد: صندوق بازنشستگی نفت با در اختیار داشتن سهام شرکت‌های بزرگ، اعتبار بالایی در بانک‌ها و مؤسسات مالی در زمان گرفتن تسهیلات دارد و توجه به زمان‌بندی پرداخت اقساط تسهیلات و مدیریت کارآمد و مطلوب پرداخت‌ها که به خوش‌حسابی صندوق منجر شده، به اعتبار صندوق بازنشستگی نفت افزوده است؛ در همین زمینه اقساط صندوق نفت به خصوصی‌سازی طبق زمان‌بندی پرداخت‌شده است و رو به اتمام است.

وی افزود: طی شش سال گذشته جمعاً 26.6 درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از سازمان خصوصی‌سازی خریداری‌شده و با احتساب سود فروش اقساطی سازمان مزبور جمعاً 14 هزار میلیارد تومان در مواعد اقساط به سازمان مزبور پرداخت‌شده است و کمتر از ده درصد از اقساط باقیمانده که تا پایان سال آینده تسویه می‌ شود؛ لازم به توضیح است که قیمت فعلی تابلو سهام مزبور 75 درصد بیشتر از قیمت متوسط خرید سهام توسط صندوق هست.

امیدقائمی اذعان داشت: همچنین طی سال 97 حدود 6 هزار میلیارد تومان و در شش‌ماهه اول سال 98حدود 3700 میلیارد تومان بابت مستمری و درمان به بازنشستگان پرداخت‌شده است که شرکت اهداف به ترتیب 19 و 29 درصد از این منابع را تأمین کرده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف تصریح کرد: صندوق بازنشستگی نفت، پشتوانه‌ی مطمئن برای بازنشستگان نفت است که مدیریت آن همواره تلاش دارد در کنار ارائه خدمات و تسهیلات همراه با پرداخت به‌موقع مستمری بازنشستگان، خدمات و تسهیلات فنی گوناگون را به صنعت نفت ارائه کند؛ ازاین‌رو شرکت اهداف در نظر دارد با سرمایه‌گذاری مطمئن و با نگاه به آینده، قدرت اقتصادی و ثروت صندوق بازنشستگی صنعت نفت را افزایش دهد.

وی افزود: از مجموع 70 هزار میلیارد تومان دارایی صندوق بیش از 50 هزار میلیارد تومان در صنعت پتروشیمی و در شرکت‌هایی است که صندوق در آن‌ها سرپرستی و مدیریت ندارد، به این لحاظ صندوق نفت چندان وارد مقوله بنگاه‌داری نشده است و عمده دارایی‌های آن نرخ‌بندی شده و نقدپذیر هستند.

منبع : خبرگزاری تسنیم

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =