کد خبر: 9181
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
ولی زاده

رئیس امور ایثارگران صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۹ اردوی ایثارگران شامل چهار اردوی زیارتی و پنج اردوی سیاحتی برگزار شد.

یکی از خدمات رفاهی و گردشگری برای جامعه بازنشستگان ارجمند، خدماتی هست که برای قشر معزز ایثارگر ارائه می‌شود؛ در گفت و گو با "علی اکبر ولی‌زاده"، رئیس امور ایثارگران صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت فعالیت‌های سال گذشته این امور را مرور کردیم. 

-سال کاری ۱۴۰۱ شاهد چه اقداماتی از سوی امور ایثارگران صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت بودیم؟

اقدامات مختلفی در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی شد. دیدار با خانواده ۹۴ شهید والامقام همزمان با سالروز شهادت آنها و اهدای هدایا در مناسبت‌های مختلف، بخشی از آنهاست و از مهمترین موارد می‌توان به برگزاری اردوهای ایثارگری - پس از توقف چند ساله به دلیل شیوع ویروس کرونا - اشاره کرد که از اواخر اردیبهشت ماه گذشته آغاز شد و تا پایان سال (۱۴۰۱) تعداد ۹ اردوی ایثارگران مشتمل بر چهار اردوی زیارتی و پنج اردوی سیاحتی برگزار شد.

-مقاصد اردوها چه استان‌ هایی بود و چه تعداد شرکت کردند؟

اردوی سیاحتی در محمود آباد و زیارتی در مشهد برگزار و برای بازنشستگان ساکن مشهد اردوی سیاحتی در شیراز برگزار شد. در مجموع در ۹ اردوی سال گذشته ۱۷۴۲ نفر شرکت کردند که به تفکیک  ۶۸۹ نفر مشهد مقدس، ۶۴ نفر شیراز  و ۹۸۹ نفر در اردوی محمود آباد حضور داشتند.

-سالهای پیش از کرونا هم شاهد همین تعداد اردو بوده ایم؟

مقایسه آماری بیانگر رشد تعداد اردوها در مقایسه با سالهای پیش از کرونا بوده و سال گذشته به طور میانگین هر ماه یک اردو برگزار شده است. آخرین اردوهای برگزار شده  پیش از کرونا مربوط به سال ۱۳۹۸  است که  ۶ اردو با حضور ۱۳۷۰ نفر برگزار شد و  مقایسه آن با پارسال رشد قابل توجه آن را نشان می دهد.

نحوه ثبت نام برای شرکت در اردوها به چه شکل است؟

برگزاری، نحوه و اختصاص سهمیه اردوی سیاحتی براساس مصوبه ستاد امور ایثارگران صنعت نفت انجام می‌شود که دبیر ستاد امور ایثارگران طی نامه‌ای سهمیه هر شرکت و صندوق‌های بازنشستگی را اعلام می کند و پس از آن، ما طی مکاتبه با دفاتر نمایندگی خود در تمام شهرها با توجه به تعداد ایثارگران هر منطقه، میزان سهمیه آنها را اعلام و نفرات برای اردوها معرفی می شوند. امور ایثارگران صندوق های بازنشستگی صنعت نفت پس از بررسی اسامی دریافتی، در صورت مشمول بودن، آنها را در فهرست اردو قرار می‌دهد.

-چه شرایطی برای حضور در اردوها بررسی می شود؟

هر ایثارگر محترم در طول خدمت یکبار می تواند از اردوی زیارتی و یا سیاحتی استفاده کند که اطلاعات آن در صندوق ثبت شده است. اردوها از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و هنوز تمامی نفرات از این اردوها استفاده نکردند و افزون بر آن هر سال به جامعه آماری بازنشستگان (بخشی از آنها ایثارگران هستند.) اضافه می شود. از اینرو عدالت مهمترین اصل در شرکت دادن نفرات در این اردوها به شمار می رود. باید اشاره کنم با گذشت بیش از ۳۴ سال از دفاع مقدس، اکثر ایثارگران یا بازنشسته و یا چند سال دیگر بازنشسته می‌شوند. به همین دلیل بیشترین سهمیه تخصیصی اردوهای وزارت نفت مختص صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت بوده که این سهمیه برای هر اردو متفاوت است.

-برگزاری اردوها چه تاثیری برای ایثارگران و خانواده‌های آنها داشته است؟

اردوها با توجه به شرایط مناسب با استقبال زیادی همراه است. نتیجه آماری از برگزاری این اردوها نشان می دهد در بهبود روحیه و کاهش بیماری نفرات و... موثر بوده است. همچنین با توجه به فضای خاص حاکم بر اردوها اگر اختلافی قدیمی میان شرکت کنندگان باشد معمولا حل می شود که از لحظات شیرین برنامه‌هاست. همچنین در این اردوها با نهادینه شدن موضوع ایثارگری، خانواده‌ها به ویژه فرزندان بیشتر متوجه ارزش‌های ایثارگری می شوند و در تقویت باورهای فرهنگی آنها موثر است. نکته ای دیگر آنکه بعضی از بازنشستگان ایثارگر علاوه بر اینکه به سن بازنشستگی رسیده با محدودیت های جسمی ناشی از افتخار جانبازی نیز  مواجه هستند، از این رو در تمامی اردوها مددکار حضور دارد تا کمک‌های لازم و پیگیری‌های بعدی انجام شود. 

چه خاطراتی  از اردوهای ایثارگری دارید؟

به دلیل روحیه خوب این عزیزان که ناشی از فرهنگ آنهاست اردوها با خاطرات زیادی از ایثارگران همراه است. در اردوی محمود آباد، دو ایثارگر از شهرهای شیراز و کرمانشاه حاضر شدند که پس از مدتها بی‌خبری همدیگر را ملاقات کردند و همین تجدید دیدار باعث پیوند خانوادگی میان آنها شد. خاطره دیگر اینکه در اردوی ایثارگران یکی از جانبازان سرافراز ۱۰ سال در آسایشگاه بود و ما برای اولین بار او را به همراه خانواده اش به محمودآباد دعوت کردیم و با وجود تمامی مشکلات و سختی و عارضه جانبازی برای حمل و نقل و ...بسیار خوشحال بود و اردو را در روحیه اش موثر می‌دانست خرسندی و لبخند این یادگار دفاع مقدس برای ما بسیار ارزشمند بود هر چند که انجام این امور وظیفه اخلاقی و حرفه ای ماست. باید اشاره کنم که با حضور آقایان بیات و ‌حاجی‌صادق در صندوق‌های بازنشستگی نگاه ویژه‌ای به خدمات رفاهی ایثارگران حاکم شده است به عنوان یکی از خادمان این حوزه و یک ایثارگر از این عزیزان تشکر می‌کنم. 

-اولویتهای مهمی که امسال در برنامه دارید شامل چه مواردی است؟

برنامه ریزی برای برگزاری ۹ اردو گردشگری، برگزاری برنامه‌های ورزشی ایثارگران در نیمه دوم امسال، دیدار با خانواده های معظم شهدا در خرمشهر همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، اجرای اولین دوره طرح سپاس و میز خدمت در شهر مشهد مقدس (تقدیر از خانواده شهدا)، اجرای برنامه‌های فرهنگی در تمامی مناطق، از مواردی است که در تقویم کاری ۱۴۰۲ قرار گرفته است. در پایان تصریح می ‌کنم خدمات رسانی و انجام وظیفه برای بازنشستگان به خصوص قشر ایثارگر وظیفه ملی، اخلاقی و دینی ماست لذا از همه کسانی که در اجرایی برنامه‌ها به این امور کمک رسان بوده اند تشکر می‌کنم. 

سال گذشته به‌طور میانگین هر ماه یک اردوی گردشگری برگزار شد

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =