تاریخچه

صندوق‌های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت در تاریخ ۱۳۲۶/۱۰/۱۱ بر اساس مصوبه‌های مربوطه تشکیل شده است. در ادامه، طبق تکلیف مقرر در ماده ۱۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، از سال ۱۳۹۳ با اساسنامۀ مصوب اداره می‌شود. متعاقباً اساسنامه سال ۹۳، طبق رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد و از سال ۹۸، اساسنامۀ جدید به تصویب هیأت محترم وزیران وقت رسید و همان سال برای اجرا ابلاغ شد؛ به‌موجب اساسنامۀ یادشده اموال، وجوه، درآمدها و دارایی‌های صندوق متعلق به شخصیت حقوقی صندوق بوده و مطلقاً جزء اموال، وجوه و درآمدها و دارایی‌های دولت، وزارت نفت و شرکت‌های اصلی و فرعی تابعۀ آن و سایر اشخاص نیست و همه اموال، وجوه، درآمدها و دارای‌هایی صندوق به هر نحوی و به هر صورت به هیأت امنای صندوق به عنوان امین سپرده شده است.

ارکان صندوق‌ها نیز شامل:

 هیأت امنا 

هیأت رئیسه

حسابرس مستقل و بازرس قانونی.

اهداف

هدف صندوق‌ها، پرداخت مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی، غرامت تامین آتیه، تامین رفاه، ارائه خدمات درمان، بهداشت و سلامت و ارائه سایر خدمات وفق مقررات و آیین نامه های مربوطه با توجه به ماده ۲ اساسنامه است.  

خلاصه‌ای از اساسنامه

صندوق‌ها برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در اساسنامه دارای حقوق و اختیارات مشخص است. صندوق‌ها با هدف حفظ مصالح و منافع کارکنان شاغل و بازنشسته با در نظر گرفتن رکن صرفه و صلاح اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌ها فعالیت می‌کند تا منابع لازم برای انجام تعهدات قانونی را به دست آورد.

چشم‌انداز

صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با عنایت به اینکه تهعدات بین نسلی عهده دار است با سرمایه‌گذاری در طرح‌های سودآور به خصوص در حوزه نفت و انرژی و دریافت سود حاصل از آنها و کسور کارمندان شاغل صنعت نفت منابع ورودی لازم برای پرداخت مستمری و مقرری را تامین می‌کند.

 این بنگاه اقتصادی با تمرکز بر اصول و ارزش‌های همچون:

شفاف‌سازی، مبارزه با فساد، نظارت و پایش مستمر در شرکت‌ها و طرح‌های آنها.

افزایش بهره‌وری و بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها، شناسایی مطالبات و پیگیری برای وصول آنها، پرهیز از هزینه‌های غیرضروری، ایجاد زنجیره ارزش در محصولات تولیدی طرح‌های سرمایه‌گذاری از جمله پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌های مرتبط، پرهیز از ورود به طرح‌های غیراقتصادی و به دست آوردن طرح‌های سودآور با تمرکز بر حوزه تخصصی نفت و انرژی.

حرکت به سمت تولید بیشتر با قابلیت صادرات و ارزآوری در شرکت های مرتبط، افزایش سهم در بازارهای اقتصادی داخلی و خارجی، عرضه سهام شرکت‌ها و محصولات در بورس، تقویت شرکت‌های دانش بنیان و به دست آوردن فناوری و تکنولوژی ‌های روز و بهبود مستمر فرایندها.

 صیانت از منابع انسانی متخصص و متعهد در پرتو اخلاق حرفه‌ای در بنگاه های اقتصادی تلاش می‌کند وظایف قانونی خود را در برابر ذی نفعان با تکیه بر منابع حاصل از سرمایه گذاری‌ها بدون فروش اصل دارایی‌ها به خوبی انجام دهد.   History of oipf

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =