کد خبر: 8605
سرویس: جامعه
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۴
ماسک

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: توصیه ما این است که مردم حتما از ماسک استفاده و نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

دکتر حمیدرضا جماعتی با اشاره به بررسی وضع کرونا و شیوع زیرسویه‌های اُمیکرون در کشورهای مختلف در هفتاد و سومین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا افزود: در ۴ منطقه از ۶ منطقه سازمان جهانی بهداشت، روند رو به رشد موارد ابتلا و بستری بر اثر شیوع زیرسویه‌های اُمیکرون مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به افزایش مبتلایان و بستری‌های کرونا در ایران ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم که به ویژه در یکی دو هفته آینده همچنان موارد ابتلا و بستری‌های کرونا در کشور رو به افزایش باشد. در بررسی ها، مشخص شده است که بیش از ۸۰ درصد از موارد ابتلا به کرونا، مربوط به زیرسویه BA.۵ است که سرایت زایی بسیار زیادی دارد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: هر فرد مبتلا به زیرسویه BA.۵ می‌تواند ۱۸ نفر را آلوده و مبتلا کند؛ اگرچه میزان مرگ و میر این زیرسویه نسبت به ویروس دلتا خیلی کمتر است، اما باتوجه به اینکه تعداد بسیار بیشتری از افراد را گرفتار می‌کند، میزان مرگ و میر آن به ویژه در افراد واکسینه نشده می‌تواند بیشتر شود.

جماعتی با تاکید بر لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در سطح جامعه و تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا افزود: واکسیناسیون باعث کاهش موارد شدید بستری در بیمارستان و مرگ و میر می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن شان می‌گذرد، حتما نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند؛ مهم نیست که آخرین واکسن، نوبت اول یا دوم یا سوم باشد بلکه اگر ۶ ماه از آخرین نوبت می‌گذرد، حتما نوبت یادآور باید تزریق شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: باتوجه به ورود حجاج به کشور و درپیش بودن ایام اربعین حسینی، توصیه کمیته علمی این است که باتوجه به وجود زیرسویه‌های اُمیکرون در کشورهای عراق و عربستان، حتما وضع سلامت حجاج و زائران به صورت موردی، بررسی شود و افرادی که علائمی از بیماری دارند، حتما تا پایان دوره بیماری، در منزل بمانند و بعد از دوره بیماری، از ماسک‌های مطمئن یا دو ماسک سه لایه استفاده کنند.

جماعتی افزود: حجاج و زائران اربعین حسینی حتما علاوه بر تزریق نوبت یادآور واکسن (۶ ماه بعد از آخرین نوبت واکسن کرونا)، فاصله گذاری فیزیکی را رعایت و حتما از ماسک به ویژه در تجمعات، استفاده کنند.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =