کد خبر: 8500
سرویس: جامعه
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
کارت واکسن

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تزریق واکسن اجباری نیست، اما ارائه برخی خدمات منوط به تزریق واکسن است.

عباس شیراوژن افزود: باید اطلاع رسانی و اعلام هشدار داشته باشیم ضمن اینکه ثمرات و نتایجی که تزریق واکسن برای سایر اقشار مردم داشته و باعث شده است سلامتی برای مردم به ارمغان بیاید بیان شود این نتایج اگر شنیده شود شاید کسانی که واکسن نزده‌اند تصمیم بگیرند که به بقیه هموطنان که واکسن زدند بپیوندند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم اجبار کنیم، اما می‌توانیم بعضی از خدمات را منوط به دریافت واکسن کنیم که این اتفاق افتاده، ولی سیاست ستاد این بوده است که مردم اقناع شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به اینکه افرادی که در اوج همه گیری کرونا سراغ تزریق واکسن نرفتند هم اکنون که درصد شیوه نامه‌های بهداشتی کم شده و خیلی از مردم از ماسک هم استفاده نمی‌کنند چگونه به سمت تزریق واکسن می‌روند، گفت: استفاده صددرصدی از واکسن را در دنیا نداریم، برخی از تزریق واکسن می‌ترسند یا فکر می‌کنند مسأله‌ای برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود، عده‌ای هم فکر می‌کنند که، چون تا کنون کرونا نگرفتند از این به بعد هم نخواهند گرفت و این خودش یک مسأله است که اشتباه فکر می‌کنند و ممکن است نوبت بعدی یک کرونای خطرناک بگیرند.

شیراوژن افزود: عده‌ای که در موج دلتا یا در اُمیکرون کرونا گرفتند افرادی بودند که پیشتر دریافت واکسن نداشتند هیچ وقت هم به کرونا مبتلا نشده بودند و اتفاقا بیماری سختی هم گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه ما به عنوان وزارت بهداشت باید اطلاع رسانی کنیم که تزریق واکسن در پیشگیری از شرایط سخت بیماری و کاهش آمار فوتی‌ها و نیاز به تخت‌های مراقبت‌های ویژه تأثیر داشته است، ادامه داد: بیشتر از این کاری از دست ما بر نمی‌آید، به همان حق شهروندی قائل هستیم که می‌توانند انتخاب کنند.

شیراوژن درباره ارائه خدمات با استفاده از کارت واکسیناسیون گفت: در سفرهای نوروزی تزریق دو نوبت واکسن را لازم دانستیم که بتوانند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، نوبت سوم هنوز برای الزام استفاده از وسایل نقلیه عمومی اعلام نشده است، اما احتمال دارد که اگر در نوبت‌های بعدی محدودیت‌هایی تصویب شود توجه به تزریق نوبت سوم بشود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۷ میلیون نفر دو نوبت واکسن را تزریق کرده‌اند، افزود: پیش بینی شده کرونا مانند آنفولانزا از حالت پاندمیک خارج و به یک بیماری آندمیک تبدیل شود و سالانه در ابتدای فصل پاییز که امکان ابتلا بالا می‌رود برای بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی تزریق واکسن انجام شود.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =