کد خبر: 8489
سرویس: جامعه
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
آّبله

یک پزشک با بیان اینکه آبله میمونی شبیه آبله‌ای است که سال‌ها پیش در جهان شیوع داشت و واکسن آن نخستین واکسنی بود که در دنیا ساخته شد، گفت: در مقایسه با ویروس کرونا از آبله میمونی اطلاعات خیلی بیشتری داریم، راه انتقال آن به راحتی کرونا نیست و واکسن آن ۸۵ درصد اثربخش است.

مریم دلشاد با اشاره به اینکه آبله میمونی در سال‌های گذشته نیز وجود داشته، اظهار کرد: سال ۲۰۳ در آمریکا موارد متعددی از ابتلا به آبله میمونی دیده شد. اولین بار، راه انتقال اصلی آن از حیوان به انسان بوده، ولی الان تمام مواردی که دیده شده از انسان به انسان بوده است، البته همچنان می‌تواند از حیواناتی مثل میمون، جوندگان، گورکن و ... به انسان منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه آنچه در ۲۵۷ ابتلا به آبله میمون تا این لحظه دیده شده، بیشترین راه انتقال از انسان به انسان بوده، گفت: بیشتر مواردی که از ابتلا به آبله میمون دیده شده در مردان همجنسگرا بوده است. آبله میونی شبیه آبله‌ای است که سال‌ها در جهان شیوع داشت و به آن آبله می‌گفتند. آبله (Smallpox) و آبله میمونی (Monkeypox) با آبله‌مرغان (Chickenpox) متفاوت است. در واقع آبله میمونی شبیه همان آبله‌ای است که سال‌ها در دنیا شایع بود و سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹شمسی) در جهان ریشه کن شد.

این پزشک افزود: علائم آبله میمونی شبیه آبله قدیمی است، با این تفاوت که در آبله میمونی تورم غدد لنفاوی هم دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اولین واکسنی که در جهان توسط ادوارد جنر ساخته شد واکسن آبله بود، گفت: ادوارد جنر در سال ۱۷۹۶ میلادی یعنی حدود ۲۲۶ سال پیش این واکسن را ساخت، پس جای نگرانی وجود ندارد و بیماری که سال‌ها پیش واکسن آن ساخته شده، به راحتی می‌تواند به روز شود، ضمن اینکه واکسن آبله، ساده‌ترین نوع واکسن و ویروس زنده ضعیف شده است.

دلشاد با یادآوری اینکه ایران ۱۷۰ سال پیش واکسن آبله را تولید کرد، یادآور شد: امیرکبیر زحمات زیادی کشید تا مردم را برای تزریق این واکسن متقاعد کند. سال ۱۳۲۲ مجلس شورای ملی واکسیناسیون همگانی را تصویب کرد و از آن سال شروع به واکسیناسیون کردند که مردم به آن مایه‌کوبی می‌گفتند. از سال ۱۳۲۲ تا ۱۳۵۵ همه ایرانیان این واکسن آبله را زدند، اما به نظر می‌رسد از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۰ واکسن آبله اختیاری بود و برخی تزریق کردند و برخی تزریق نکردند.

وی اضافه کرد: متولدین دهه‌های ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰ که روی بازوی خود جای واکسن می‌بینند، واکسن آبله نیست، بلکه واکسن سل است که روز بدو تولد به همه نوزادان تزریق می‌کنند، البته متولدین سال‌های ۶۶ تا ۷۰ دوباره واکسن سل برایشان تزریق شده، اما قطعا از ۶۲ به بعد دیگر واکسن آبله در ایران تزریق نشد.

این پزشک با اشاره به اینکه واکسن آبله قدیمی ۸۵ درصد تاثیر در پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی دارد، تصریح کرد: همه افرادی که قبل از دهه ۶۰ به دنیا آمده‌اند و واکسن آبله را تزریق کرده‌اند در مقابل آبله میمونی هم ایمن هستند.

وی بر اساس تحقیقی که در دانشگاه اورگن آمریکا انجام شده، گفت: گذشت سال‌ها باعث نمی‌شود آنتی بادی واکسن آبله افت پیدا کند و تا ۷۵ سال این ایمنی در بدن می‌ماند. بنابراین متولدین پیش از دهه در برابر آبله میمون ایمن هستند. اما همانطور که اشاره شد آبله مرغان با آبله و آبله میمونی متفاوت است و اگر کسی قبلا آبله مرغان گرفته باعث نمی شود آبله میمونی نگیرد.

دلشاد با اشاره به اینکه فعلا سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اعلام کرده‌اند نیاز به واکسیناسیون همگانی برای آبله میمونی نیست، توضیح داد: حتی اگر نیاز باشد فرمول واکسن آبله اصلا سخت نیست و به سرعت انجام می‌شود.  

وی با بیان اینکه زونا را افرادی می‌گیرند که در کودکی آبله مرغان گرفته اند، گفت: ویروس در بدن افرادی که آبله مرغان می‌گیرند می‌ماند و با نقص ایمنی یا استرس یا بیماری دیگر مثل کرونا این ویروس دوباره فعال می‌شود. پس کسی زونا می‌گیرد که در قدیم آبله مرغان می‌گیرد، اما زونا هیچ ربطی به آبله‌ای که ریشه کن شده و آبله میمون ندارد.

این پزشک در مورد راه‌های انتقال آبله میمونی که در حال حاضر از انسان به انسان است نیز گفت: راه انتقال ویروس از ارتباط با ضایعات تاولی فرد، تمام ترشحات بدن، قطرات تنفسی و راه جنسی است. آبله میمونی معمولا با تب آغاز می‌شود و علائم آن شامل تب، لرز، درد عضلانی، بدن درد، سردرد، بثورات تاولی و تورم غدد لنفاوی است.

وی با اشاره به اینکه انستیتو پاستور ایران کیت‌های تشخیصی آبله میمونی را در اختیار دانشگاه‌های منتخب گذاشته تا اگر موارد مشکوکی دیده شد بتوانند آبله میمونی را تشخیص دهد، افزود: فردی که در مواجهه به فرد مبتلا به آبله میمونی قرار بگیرد و ارتباط نزدیک با این فرد داشته باشد، اگر تا ۳ روز بعد از مواجهه با فرد بیمار، واکسن آبله را تزریق کند، یا این بیماری را نمی‌گیرد یا اگر بگیرد بسیار خفیف می‌گیرد و علائم آن به وضوح کاهش پیدا می‌کند، اما اگر در سه روز اول نتواند واکسن دریافت کند و ۴ تا ۷ روز بعد واکسن دریافت کند، به وضوح علائم خفیف‌تر می‌شود و کاهش پیدا می‌کند.

دلشاد در مورد دوره پنهان بیماری آبله میمونی نیز گفت: آبله میمونی ۷ تا ۱۴ روز بعد از ابتلا، بروز پیدا می‌کند، اما به‌صورت نادر از ۵ تا ۲۱ روز هم دیده شده است.

وی به مردم توصیه کرد به هیچ وجه به شایعات توجه نکنند و گفت: تاکنون هیچ موردی از مرگ بر اثر ابتلا به آبله میمونی گزارش نشده است، پس مطالب را از منابع معتبر دریافت کنیم و به شایعات گوش ندهیم تا دچار استرس نشویم.

این پزشک با اشاره به اینکه خیلی از پدر و مادرها و پدر بزرگ و مادربزرگ‌های ما که در قدیم به آبله مبتلا شده‌اند ایمنی حتی بیشتر از افراد واکسینه شده دارند، گفت: واکسن آبله نیز حداقل ۸۵ درصد ایمنی در برابر آبله میمونی می‌دهد که خیلی مهم است. در حال حاضر در مقایسه با همه‌گیری ویروس کرونا، اطلاعات خیلی بیشتری از آبله میمونی داریم، راه انتقال آن به راحتی کرونا نیست و واکسن آن هم از قدیم بوده، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

ایسنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =