کد خبر: 8207
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
چشم پزشکی

ترشح چشم و التهاب پلک شرایطی است که فولیکول های مو از مژه ها به علت عفونت، مسدود یا تحریک می شوند.

 وقتی از خواب بیدار شوید و حس کنید که قی و ترشح چشم شما از حد معمول ضخیم تر، سفت تر و سخت تر شده است، ممکن است دچار عفونت چشمی شده باشید، در حقیقت می تواند نشانه ای از التهاب پلک باشد. مورد دیگر قی یا ترشح زرد یا سبز است که در این مدل ترشح چشم ضخیم و سنگین است، به طوری که چشمان احساس سنگینی و چسبناک بودن می کند، این موضوع می تواند نشاندهنده عفونت هایی با عنوان چشم صورتی، باشد.

چشم صورتی یک نوع عفونت تحریک کننده و ناراحت کننده است و علائمی از قبیل قرمزی، خارش و التهاب در چشم دارد، علت این وضعیت می تواند باکتری، ویروس یا آلرژی باشد و درمان آن، استفاده از کمپرس سرد بر روی پلک های بسته است که موجب کاهش خارش و تورم ناشی از چشم صورتی می شود. کمپرس گرم هم برای جلوگیری از خشک شدن و چسبندگی مژه ها می تواند کمک کننده باشد.

گل مژه هم وقتی اتفاق می افتد که باکتری ها به داخل غدد چربی در پلک ها می رسند، در آنجا جمع و باعث قرمزی محلی در مژه ها می شوند که این امر می تواند، پوسته ای ضخیم و زرد رنگ در اطراف پلک شما ایجاد کند و همچنین باعث درد پلک شود. گل مژه به نور حساس است و می توانند عامل ریختن اشک چشم و احساس خراش در چشم شود. گل مژه معمولا بین ۱ تا ۲ هفته بهبود می یابد و کمپرس آب گرم موثرترین راه برای درمان آن است.

مورد دیگر قی چشم آبکی و سرماخوردگی معمول است؛ سرماخوردگی در همه غشاهای مخاطی سر تاثیر می گذارد، بنابراین معمولا به صورت ترشحات آبکی از گوشه چشم خارج می شود. همچنین ممکن است چشم های قرمز و متورم همراه با علائم دیگر مانند گرفتگی، فشار سینوسی، عطسه و سر درد نیز  همراه باشد.

از سوی دیگر هنگامی که قی چشم ضخیم و چسبنده است، می تواند به علت داکریوسیستیت باشد؛ داکریوسیستیت عفونت مجرای اشکی است که در این شرایط مجرای اشکی مسدود می شود و از ریخته شدن اشک به طور طبیعی جلوگیری می کند و باعث می شود باکتری ها درون مجرای اشکی ساخته شوند در نتیجه چشم قی ضخیم و چسبنده تولید می کند. علائم دیگر این بیماری درد، قرمزی، آب ریزش چشمی و تورم در گوشه چشم است. برای از بین بردن درد و تورم از عفونت، استفاده از کمپرس گرم بر روی پلک های بسته و چند بار در روز موثر است؛ با این حال درمان اصلی برای این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک است.

همچنین استفاده از لنز می تواند موجب قی بیش از حد چشم شود زیرا لنزهای قدیمی یا کثیف ممکن است حاوی باکتری هایی باشد که وارد چشم می شود. برای درمان باید لنزها را بررسی و در صورت لزوم جایگزین شود؛ لنزها را باید همیشه شستشو داده شود.

همچنین گاهی ممکن است به علت زخم قرنیه، ترشحاتی در چشم بوجود آید؛ این نوع عفونت در افرادی که از لنزهای یکبار مصرف برای مدت زمان طولانی استفاده می کنند، رایج است، اگر شخصی علائم زخم قرنیه بالقوه دارد باید مشکل را با چشم پزشک مطرح کند که با داروهای ضد باکتری، ضد قارچی یا ضد ویروسی تجویز شده برای درمان اقدام کند.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =