کد خبر: 8063
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
ژیرایر مسیحی شابرونیان

به مناسبت آغاز سال نو میلادی، یکی از همکاران بازنشسته مسیحی را دعوت کردیم تا به این مناسبت، با او گفتگویی انجام دهیم. با خوش‌قولی مهمان ما، گفتگو رأس ساعت تعیین شده شروع شد.

به مناسبت آغاز سال نو میلادی، یکی از همکاران بازنشسته مسیحی را دعوت کردیم تا به این مناسبت، با او گفتگویی انجام دهیم. با خوش‌قولی مهمان ما، گفتگو رأس ساعت تعیین شده شروع شد. از ایشان بابت پذیرفتن این دعوت سپاسگزاری کردیم؛ خوشرویی، مهربانی و آرامش مهمان ما در این گفتگو بیش از سایر مباحث جلب توجه میکرد. علاقه او به ایران و وطن در کلامش موج میزد؛ متنی که از نظر شما میگذرد حاصل گفتگوی ما با مهندس ژیرایر شابرونیان است.

آقای مهندس، لطفاً خودتان را برای خوانندگان نشریه معرفی کنید؟

(با خنده) اسم من «ژیرایر» هست- نوشتن اسمم کمی مشکل است؛ متولد اسفند 1331 در تهران. فوقلیسانس شیمی دارم. از سال 1364، در قسمت شناسایی و فرمولاسیون مواد در صنعت نفت به کار مشغول شدهام. البته من قبل از صنعت نفت، 5 سال در جهاد خدمت کردهام.

  در این مدت، از همکاران خود چه خاطراتی دارید؟

همیشه مورد لطف همکارانم بودم. همین الآن هم به مناسبت سال نو میلادی، همکارانم پیامک تبریک ارسال کردهاند. در زمان اشتغال در پژوهشگاه، اوقات خوبی را با همکارانم سپری کردم و خاطرات خوبی برای من ثبت شده است. در روز آخر کاریام، در مراسمی، فرصتی پیش آمد تا از همه همکارانم در این سالهای طولانی یاد و تشکر کنم.

  در حال حاضر، دوست دارید دوباره به کار در صنعت نفت برگردید؟

خیر، الآن موقع کار جوانان است آنها نیرویهای فعال و پرانرژی هستند؛ باید فرصت را به فرزندان و جوانان داد. آنها نیازمند شغل هستند.

  با توجه به بازنشستگی، چقدر با ورزش رابطه دارید؟

پیشتر پینگپنگ و والیبال بازی میکردم؛ در حال حاضر هم برخی اوقات با دوستان فوتبال بازی میکنیم. البته در قالب مسابقات ورزشی انجمن ارامنه که هر سال با حضور تیمهای خارجی و داخلی برگزار میشد و رشتههای مختلفی را در خود جای میداد؛ من بیشتر در رشته پینگپنگ شرکت میکردم.

 ضمناً من طرفدار پرسپولیس هستم و همیشه فوتبال را از تلویزیون پیگیری میکنم. همچنین تیمهای فوتبال انگلیس، ایتالیا و فرانسه را خیلی دوست دارم. خوشبختانه الآن پسرم هم فوتبال را بازی میکند.

  ورزش یا کتاب؟

کتاب! تا جایی که گاهی خانواده شاکی میشوند که دوباره کتاب باز کردی! کتاب هیچوقت از من دور نمیشود و همیشه تعدادی کتاب در اطراف من هست. بعضیها تا پاسی از شب، فرصت خود را صرف فضای مجازی در تلفن همراه میکنند اما من زمان را صرف کتابخوانی میکنم و آرامش هم دارم. تعداد کتابهایی که در خانه دارم و تنوع موضوعات آنها، قابلتوجه است از فلسفه گرفته تا مقالات شیمی و دانشگاهی. البته من خیلی فلسفه دوست دارم.

چند جلد کتاب هم به رشته تحریر درآوردم ازجمله کتاب «سیلیکون و ترکیبات آن». درزمینهٔ رشته تحصیلیام تدریس کردهام و در کمیتههای علمی هم بودهام.

  درباره ایران بگوئید...

ایران کشور ماست؛ ما اینجا متولد شدهایم و برای همین در خوشی و ناخوشی در کنار دیگر هموطنان خودمان هستیم. این علاقه به وطن خاص من نیست. هموطنان مسیحی شهدای زیادی را در دفاع از وطن تقدیم کردهاند که نشاندهندة علاقة آنها به وطن و ایران است.

 وضعیت فعلی صنعت نفت را چگونه ارزیابی میکنید؟

من به توسعه و فنّاوری فکر میکنم؛ به لزوم بازسازی تجهیزات فرسوده که به دلیل تحریمها دچار مشکل شدهاند. از جمله در بخشهای بالادستی؛ برای افزایش برداشت نفت نیازمند فناوری هستیم. باید با بهکارگیری مواد فعال سطحی، برداشت را افزایش داد. همة اینها نیازمند فناوریهای نوین است.ایرانیها بهشرط آموزش درست نیروها و بهکارگیری نیروهای کارآمد، توان و تخصص اداره صنعت نفت را دارند؛ چون نیروهای کارآمد، به درستی مدیریت خواهند کرد؛ مملکت ما حیف است. جایگاه پژوهشگاه مناسب است باید ارتقا پیدا کند و حمایت شود. خود من بهعنوان عضو کوچکی از صنعت نفت، چهار پروژه اجرا کردم. حدود 20 مقاله نوشتم. چند کار من نیز به ثبت رسیده است.

برای شاغلان صنعت نفت هم توصیه میکنم که هنگام بازنشستگی، اطلاعات و تجارب خودشان را در اختیار کارکنان دیگر قرار دهند تا ضمن حفظ دانش و تجربه، افراد دیگر نیز از سطح اطلاعات کاملتری برخوردار شوند؛ و توصیهای هم به بازنشستگان دارم؛ اوقات خودشان را با کتاب بگذرانند. کمی از گوشی همراه فاصله بگیرند؛ کتاب آرامشدهنده است و خواندن آن، مؤثرین روش برای حفظ سلامتی ذهن است. کتاب یعنی آرامش. کتاب برای همه اینطور است.

در کارهای خانه کمک می‌کنید؟

بله؛ البته کارهای فنی خانه را با علاقه بیشتری انجام میدهم؛ خوب، باید در همة کارها کمک کنیم ولی من به مباحث فنی علاقه دارم.

  از خدمات صندوق‌ها بگویید؟

می خندد و می گوید: مستمری را زیاد کنند؛ هزینههای درمان را کاهش دهند. البته بازپرداخت هزینههای درمان زمانش خوب شده است. هرچند همه میدانیم پیشگیری بهتر از درمان است باید سعی کرد با خودمراقبتی بیمار نشد تا نیاز کمتری به درمان باشد. در مورد این مسئله باید بیشتر فکر کرد و مورد توجه قرار داد. نفتیها در مناطق پرخطر کار کردهاند؛ آنها دچار صدماتی شدهاند که ناشی از مکانهایی بوده است که در آن کار کردهاند. بهطور مثال هنگامیکه دچار کرونا شدم پزشک معالج آسیبهایی را در ریه من مشاهده کرد که ناشی از بخار مواد شیمی در زمان اشتغال بود؛ ما در پژوهشگاه با فعل و انفعالات مواد شیمیایی مواجه بودیم؛ مشخص نیست در آینده این موضوع چه مشکلی را برای من ایجاد خواهد کرد. این را از این جهت میگویم که تصریح کنم بازنشستگان نفت بهخصوص کسانی که در بخشهای پرخطر بودهاند همواره با خطرهای آنی و آتی روبهرو هستند.

 و جمله پایانی شما:

با یاری خدا، امیدوارم ایرانیها همیشه توانمند و سلامت و قوی باشند. باید برای حفظ نخبگان در کشور تلاش کرد تا ایران با شتاب بیشتر مسیر رشد و توسعه را طی کند.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =