کد خبر: 7428
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
بیرون رفتن

بیرون رفتن از خانه کمک می‌کند تا ورزش کنید، پیاده‌روی خارج از خانه، انجام ورزش را آسان می‌کند به خصوص برای بچه‌ها. اصلا نیازی به عضو شدن در ورزشگاه، رفت‌وآمد یا ابزار خاصی نیست. فقط از خانه خارج شوید.

شما می‌توانید بسیاری از تمرینات بدنسازی، تمرینات کششی یا مجموعه‌ای از تمرینات را در پارک محل با یک شیب کم انجام دهید. نوع هوا و زمین ناهموار می‌تواند به تغییر تمرین و سوزاندن کالری‌ بیشتر کمک کند.

به جذب ویتامین ‌D کمک می‌کند: نور خورشید برای استخوان‌ها، سلول‌های خونی و سیستم ایمنی بدن ضروری است. همچنین به بدن در جذب بیشتر برخی موادمعدنی مانند کلسیم و فسفر کمک می‌کند. بدن ما برای تولید ویتامین‌دی به نور خورشید نیاز دارد اما نه به مقدار زیاد. صرفا در تابستان، گرفتن آفتاب به مدت ۵ تا ۱۵دقیقه، ۲ یا ۳ بار در هفته باید انجام شود. در زمستان نیاز به این ویتامین کمی بیشتر است.

اضطراب را کاهش می‌دهد: حتی وحود یک گیاه ساده در اتاق یا تصاویری از طبیعت می‌تواند احساس اضطراب، عصبانیت و استرس را کمتر کند اما بهتر است از خانه خارج شوید و بیرون از محیط خانه قدم بزنید. ورزش برای رفع اضطراب مفید است اما در مقایسه با داخل سالن بدنسازی خیلی بهتر است از منزل خارج شوید. نورخورشید به حفظ سطح سروتونین بدن کمک می‌کند و انرژی را افزایش می‌دهد و روحیه‌ را آرام، مثبت و متمرکز نگه می‌دارد.

در اجتماع حضور دارید: وقتی از خانه خارج می‌شوید، فقط مادر طبیعت را نمی‌بینید همچنین با افراد و مکان‌های مختلف بیشتر در ارتباط خواهید بود. ارتباط انسانی و اجتماعی برای سلامت روان بسیار مهم است. مسیری را به سمت منزل با یکی از دوستان پیاده‌روی کنید یا در پارک نزدیک خانه کمی ورزش کنید. وقت خود را در کافی شاپ محل هدر ندهید، شاید از احساس خوبی که می‌گیرید، تعجب کنید.

کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد: خارج شدن از خانه به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کند. سلول‌های چشم به نور کافی نیاز دارند تا ساعت داخلی بدن را تنظیم کنند. به نظر می‌رسد صبح‌های زود، نورآفتاب به افراد کمک می‌کند تا شب‌ها راحت‌تر بخوابند و با افزایش سن اهمیت آن بیشتری می‌شود. وقتی مسن‌تر می‌شوید به احتمال زیاد با اختلال خواب مواجه خواهید شد و چشم‌ها کمتر قادر به جذب نور خواهند بود.

احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت: فقط ۵ دقیقه فعالیت در فضای باز می‌تواند به افزایش عزت نفس کمک کند، به ویژه در کنار آب یا فضای سبز بسیار عالی است. شدت ورزش در این فضا بالا نخواهد بود ولی بهترین شیوه برای رسیدن به احساس خوب است. به نظر می‌رسد انجام فعالیت‌های آرام‌تر مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا باغبانی حتی مفیدتر باشد.

تمرکز را بهبود می‌بخشد: اگر فقط برای انجام کمی تمرین در بیرون از خانه وقت بگذارید، منطقی است اما مطالعات نشان می‌دهد که صرفا انجام فعالیت نیست، بلکه لذت بردن از فضای سبز است. در مطالعه‌ای کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی بعد از قدم زدن در پارک بیشتر از قدم زدن در محیط شهری تمرکز داشتند.

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند: تولید بیشتر ویتامین D به دلیل نور بیشتر خورشید برای سیستم ایمنی بدن مفید است اما به نظر می‌رسد که خارج شدن از منزل مزایای دیگری هم دارد. بسیاری از گیاهان از جمله ترکیبات آلی با نام فیتونسیدها که در هوا موجودند، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. همچنین به نظر می‌رسد نور خورشید به سلول‌های خاصی در سیستم ایمنی بدن موسوم به سلول‌های‌ تی انرژی می‌دهد که علیه عفونت‌ها مبارزه کنند.

خلاقیت را افزایش می‌دهد: آیا با مشکلی مواجه هستید ونمی‌توانید آن را حل کنید؟ آیا دائما ذهنتان را درگیر می‌کند؟ وقتتان را در بیرون از خانه بگذرانید. مطالعات نشان می‌دهد که گذراندن زمان در طبیعت می‌تواند توانایی خلاقانه را در حل مشکلات افزایش دهد و تا حدی به این دلیل است که دنیای بیرون توجه را به شیوه‌ای آرام‌تر جلب می‌کند و اجازه می‌دهد تا توجه فرد دوباره متمرکز شود. هرچه زمان بیشتری را صرف کنید، مزایای آن بیشتر است اما حتی بیرون رفتن برای کمی هواخوری می‌تواند مغز را به سمت الگوی فکری جدیدی هدایت کند.

به حفظ وزن سالم کمک می‌کند: اوقات فراغت کمک می‌کند تا فعال‌تر باشید و بهتر بخوابید. هر دو این موارد به سوزاندن کالری کمک می‌کند اما به ویژه بیرون رفتن صبح‌ها می‌تواند به سوزاندن چربی کمک کند و به این دلیل است که نور به تعادل خواب و مصرف انرژی کمک می‌کند اما مزایای دیگری نیز دارد. برای ایجاد تغییر در خود بین ۸ صبح تا هنگام ظهر به ۳۰-۲۰ دقیقه زمان نیاز دارید اما هرچه زودتر آن را دریافت کنید، تاثیر آن بهتر خواهد بود.

مراقب خودتان باشید: با لباس آستین بلند، عینک آفتابی و کلاه از خودتان در برابر نور خورشید محافظت کنید. از کرم‌های ضدآفتاب با طیف ۱۵ یا بالاتر، حتی زمانی که هوا ابری است استفاده کنید. به اطرافیان خود بگویید که کجا می‌روید، خصوصا اگر به تنهایی به منطقه‌ای بیابانی می‌روید. اگر هوا مساعد نبود، یک کت بردارید و در صورت نیاز به نقشه یا تماس، تلفن‌تان را شارژ کنید. یادتان باشد، تلفن همراه ممکن است در برخی نقاط، به ویژه در جنگل کار نکند.

آفتاب‌گرفتن در جنگل: به طور کامل در جنگل نمی‌شود از نورخورشید بهره‌مند شد و صرفا به این معناست که برای کمک به بهبود سلامت جسمی و روحی وقتتان را در محیط جنگلی سپری کنید. ژاپنی‌ها به این کار شینرین یوکو می‌گویند. چند مطالعه نشان می‌دهد که به افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و همچنین کمک می‌کند تا بهتر بخوابید و در صورت بیماری سریع‌تر بهبود پیدا کنید و بلافاصله به احساس خوبی برسید.

منبع: هفته‌نامه سلامت

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =