کد خبر: 7424
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
مرورگرها

اگر حریم خصوصی برایتان مهم است وقت آن است که یک مرورگر جدید را امتحان کنید.

ما عادت کرده‌ایم از مرورگرهای رایج و یکسانی استفاده کنیم. استفاده از ماکروسافت اج که وابسته به ویندوز است و یا سفاری برای مشتریان اپل؛ کاربران کروم هم غالباً تلفن یا لپ تاپ گوگل دارند. خیلی‌های دیگر هم مرورگر گوگل را دانلود و استفاده می‌کنند.

اما می‌توان مرورگرهای بهتر و امن‌تری را نیز امتحان کرد برای مثال مرورگرهای کمتر شناخته شده‌ای مانند داک‌داک‌گو (DuckDuckGo) یا بریو (Brave)، در سه سال گذشته ظاهر شده است. آنچه در مورد این مرورگرها برجسته است این است که آن‌ها ردیابیِ داده‌های جمع آوری شده حاصل از جست‌وجوی ما را به حداقل می‌رسانند و در این مورد خیلی بهتر از اکثر مرورگرهای اصلی، به ویژه کروم عمل می‌کنند. در حالی که برخی از مرورگرها مانند سفاری و فایرفاکس فوکوس پیشگیری از ردیابی را در خود دارند، شرکت‌های کوچک‌تر بر حفاظت از حریم خصوصی بیشتر تمرکز کرده‌اند.

در حریم خصوصی دیجیتال تغییراتی جدی اتفاق افتاده است. صنعت تبلیغات آنلاین در آستانه توقف استفاده از کوکی‌های وب است که در ردگیری جست‌وجوها خیلی به کار می‌آیند. گوگل که مرورگر کروم آن محبوب‌ترین در جهان است، در تلاش است تا روشی جدید برای تبلیغات بدون کوکی به ما ارائه دهد. مرورگرهای خصوصی عموماً از فناوری‌های وب استفاده می‌کنند که برای مدتی طولانی فعالیت می‌کنند. آن‌ها به چیزی به نام حالت خصوصی، که به عنوان حالت ناشناس نیز شناخته می‌شود، تکیه می‌کنند. در این حالت سابقه وب سایت‌هایی را که بازدید کرده‌اید ثبت نمی‌کند. اگر نمی‌خواهید افرادی که دسترسی فیزیکی به دستگاه شما دارند از جستجوی شما مطلع شوند این گزینه مطمئنی است.

حالت خصوصی چیست؟

حالت خصوصی در مرورگرها از مسدود کننده‌های ردیاب استفاده می‌کنند که اغلب می‌توانند به عنوان افزونه مرورگر اضافه شوند. مسدودکننده‌ها به فهرستی از ردیاب‌های شناخته شده بستگی دارند که اطلاعات مربوط به هویت شما را دریافت می‌کنند. هر زمان که یک وب سایت را باز می‌کنید، نرم افزار آن ردیاب‌ها را شناسایی کرده و ردیابی شما را مسدود می‌کند. مرورگرهای متمرکز بر حریم خصوصی معمولاً حالت خصوصی را به طور پیش فرض روشن می‌کنند یا هنگام خروج از مرورگر، به طور خودکار سابقه مرور را پاک می‌کنند. مرورگرها همچنین از پیشگیری از ردیابی استفاده می‌کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد تا با استفاده از روش‌هایی که خرابی وب‌سایت را به حداقل می‌رساند، ردیاب‌ها را مسدود کنند.

اما مرورگرهای خصوصی مانع از این نمی‌شوند که ارائه دهنده اینترنت شما هک از سابقۀ جستجوی شما بی‌اطلاع شود. برای مثال وای فای هیک هتل هنوز هم قادر است که سابقۀ جستجوی شما را داشته باشد برای پیشگیری از این مسئله باید به یک شبکۀ خصوصی مجازی متصل شوید تا اطلاعات مرور شما محافظت شود.  

رقابت مرورگرها

فایرفاکس فوکوس، داک‌داک‌گو و بریو تقریباً یکی هستند اما با تفاوت‌هایی مهم. فایرفاکس فوکوس فقط برای دستگاه‌های تلفن همراه مانند آیفون و تلفن‌های هوشمند اندروید قابل دسترسی است، گزینه حذف دارد. آدرس وب را می‌زنید و پس از پایان مرور، نماد سطل زباله را می‌زنید تا سابقه پاک شود. خروج از برنامه به طور خودکار تاریخ را پاک می‌کند. هنگامی که یک وب سایت را باز می‌کنید، مرورگر برای تعیین اینکه بداند کدام را باید مسدود کند به پایگاه داده ردیاب‌ها متکی است. مرورگر داک‌داک‌گو، که فقط برای دستگاه‌های تلفن همراه در دسترس است، بیشتر شبیه یک مرورگر سنتی است. به این معنی که می‌توانید سایت‌های مورد علاقه خود را نشانه‌گذاری کرده و چندین برگه مرورگر را باز کنید.

هنگامی که از نوار جست‌وجو استفاده می‌کنید، مرورگر نتایج موتور جستجوی داک‌داک‌گو را باز می‌گرداند، که به گفته سازندگانش بیشتر بر حریم خصوصی متمرکز است زیرا تبلیغات این مرورگر رفتار آنلاین افراد را ردیابی نمی‌کند. داک‌داک‌گو همچنین از بارگیری ردیاب‌های تبلیغاتی جلوگیری می‌کند. پس از پایان مرور، می‌توانید نماد شعله را در پایین بزنید تا سابقه پاک شود.

بریو هم بیشتر شبیه به یک مرورگر وب سنتی است همراه با فناوری ضد ردیابی و ویژگی‌هایی مانند نشانک‌ها و برگه‌ها. بریو همچنین نسبت به مسدود کردن ردیاب‌ها چنان تهاجمی عمل می‌کند که تقریباً همیشه تبلیغات را به طور کامل مسدود می‌کند در حالی که سایر مرورگرهای خصوصی کمتر تبلیغات را مسدود می کنند.

منبع: The New York Times

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =