کد خبر: 6996
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
گل و گیاه

سازمان بهداشت جهانی، سلامتی را یک حالت رفاه جسمی، روانی و اجتماعی می‌داند که هیچ‌کدام از جنبه‌های ذکر شده بر دیگری برتری ندارند.

  موجب تغییر روحیه و افزایش هیجان مثبت 

پرورش گل و گیاه به سرعت می‌تواند روحیه شخص را تغییر داده و موجب افزایش هیجان مثبت در فرد شود؛ به نحوی که شما می‌توانید با هدیه دادن حتی یک شاخه گل نیز طرف مقابل خود را شاد نمایید. لبخند پدیدار شده بعد از گرفتن و رویت این گل، اولین و مهم‌ترین نشانه این تغییر مثبت خواهد بود و احساس نشاط و سر زندگی بعد از گرفتن و محافظت از این هدیه (که نشانی از طبیعت دارد) در همه افراد و در هر سنی به سرعت نمایان خواهد شد.

برانگیختن احساس شادی، آرامش، مثبت اندیشی در انسان و دوری از غم و اندوه 

پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند خریدن و کاشتن گل و گیاه و به طور کلی نگاه کردن به آن‌ها باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش وطراوت و مثبت اندیشی در انسان خواهد شد. به طور کلی پرورش و نگهداری و نگاه کردن به گیاهان در طولانی مدت روی حالات روانی فرد تاثیر مثبت گذاشته و رفتار او را به سرعت دگرگون می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که در محیط اطرافشان گل‌ها و گیاهان وجود دارند، ۲ تا ۴ برابر آرام‌تر، مهربان‌تر، شادتر و با گذشت‌تر از دیگران هستند و می‌توانند این حس را با عکس‌العمل مثبت خود به دیگران نیز منتقل نمایند. بنابراین پژوهشگران توصیه می‌کنند همواره یک شاخه گل یا یک گلدان کوچک گل در معرض دید خود قرار دهید.

 تسهیل در برقراری ارتباط میان افراد 

هدیه دادن یا هدیه گرفتن گل و گیاه می‌تواند برقراری ارتباط میان افراد را تسهیل کند (که این امر به ویژه درباره همسران و نیز فرزندان و والدین بسیار با اهمیت می‌باشد).

ایجاد احساس شادی، رضایت و نیز صمیمیت و آرامش در افراد

گل و گیاه باعث ایجاد نگرش و احساس مثبت به زندگی و آرامش، احساس شادی و رضایت، صمیمیت و آرامش در افراد می‌شود. رنگ گل‌ها نیز نکته بسیار پراهمیتی است؛ به طوری که گل‌ها با رنگ‌های ملایمی چون صورتی، سفید و بنفش، خلق شخص را به سوی آرامش و گل‌ها با رنگ‌های گرم و تند (مانند: قرمز، زرد، نارنجی و …) خلق افراد را به سمت هیجانات مثبت و سرزندگی سوق می‌دهند.  

 مهشید حاجی حیدری

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =