امیدقائمی

اتفاق جالبی که در مراسم تجلیل از بازنشستگان صنعت نفت رخ داد، این بود که علاوه بر معرفی بازنشستگان نمونه صنعت نفت، مراتب قدردانی از تلاشگران و دست اندرکاران حوزه سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نیز به عمل آمد و در این همزمانی، بازنشستگان نمونه که خود روزی جزو مدیران صنعت بوده‌اند و به حوزه کاری خود اشراف داشته‌اند، سختی کار سرمایه‌گذاری در این صنعت را درک می‌کردند و این درک متقابل، پیوندی عمیق از جنس همدلی و حس خوبی بین حاضران در جلسه ایجاد می‌کرد.

شرکت سرمایه‌گذاری اهداف از شرکت‌های مهم صنعت نفت و زیر مجموعه صندوق بازنشستگان این صنعت است که اکثر فعالیت‌های آن در حوزه نفت و انرژی و بازار سرمایه و تحت نظارت سازمان بورس است. سکان مدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری اهداف از حدود سه سال پیش تاکنون در دستان دکتر مصطفی امید قائمی، مدیرعامل این شرکت است. این امر زمانی اهمیت خود را بهتر نشان می‌دهد که بدانیم این شرکت که متعلق به صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت است، سرمایه‌گذاری قابل توجه را در صنایع نفت و گاز ایران انجام داده است.

مصطفی امید قائمی، در مراسم قدردانی از بازنشستگان نمونه صنعت نفت (۴ بهمن ماه)، درخصوص پروژه‌های شرکت سرمایه‌گذاری اهداف گفت: طی چند هفته اخیر، حدود دو میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های صندوق، در پروژه‌های سروک آذر و پترو پالایش کنگان، به بهره‌برداری رسید که انشاالله با تکمیل این پروژه‌ها و بهبود ساختار مالی، این شرکت‌ها بتوانند منابع خوبی ایجاد کنند. این پروژه‌ها تأثیر جدی در وضعیت درآمدی صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت خواهد داشت.

وی افزود: از حدود سه سال پیش که به شرکت اهداف آمدم برای پروژه پتروپالایش کنگان مصوبه اخذ ۲۵۰ میلیون یورو تسهیلات از بانک ملت را داشتیم. همینطور مصوبه اخذ ۲۵۰ میلیون یورو دیگر، از شرکت سرکوبه اسپانیا (سرمایه‌گذار اسپانیایی) وجود داشت. اما به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا و مشکلات متعدد اقتصادی و بانکی که به دلیل همین تحریم‌ها پدید آمد، با دشواری فراوان موفق شدیم از تسهیلات مصوب شده تنها حدود ۹۰ میلیون یورو از سرکوبه اسپانیا و حدود ۵۰ میلیون یورو نیز از بانک ملت دریافت نماییم. در پروژه ملی توسعه میدان نفتی آذر، از تسهیلات بانک خاورمیانه، حدود ۲۰۰ میلیون دلار وصول شده بود، از صندوق توسعه ملی نیز از طریق بانک سپه که بانک عامل بود از رقم ۸۰۰ میلیون دلار حدود ۵۰۰ میلیون وصول شد بود اما به طور کلی محدودیت فراوانی برای به ثمر نشاندن این پروژه‌ها وجود داشت. بانک ملت پس از این مقطع دیگر پرداخت نکرد و صندوق توسعه ملی نیز با تأخیر این کار را انجام داد و عملا این پروژه‌ها قفل شدند.

با همه محدودیت‌ها که به دلیل تحریم در بخش تأمین منابع و همچنین تجهیزات به وجود آمد، اما توانستیم با تزریق جریان نقدینگی و تامین منابع از طریق راهکارهایی همچون اخذ وام‌های ریالی و بازار سرمایه و همچنین تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر همکاران و مهندسان توانمند ایرانی، این پروژه‌ها از مسیر سخت عبور دهیم و طی مدت دو سال پیشرفت‌های بسیار مطلوبی حاصل شد و به ثمر نشستن پروژه ملی سروک آذر و پتروپالایش کنگان حاصل همین اقدامات است.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =