کد خبر: 6289
سرویس: هنر در خانه
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
قارچ

پرورش قارچ در خانه جزو مشاغلی است که می توانید آن را با کوچکترین فضا و بدون توجه به نوع آب و هوا انجام دهید، این کار برای بسیاری از افراد به عنوان شغل مفید است. در ادامه با ما همراه باشید تا روش های مختلف اینکار را با ساده ترین لوازم به شما آموزش دهیم.

آموزش پرورش قارچ در منزل شامل نکاتی است که باید آنها را به ترتیب یاد بگیرید و پیاده سازی کنید و مطمئن باشید تا زمانی که شروع به پرورش قارچ در خانه نکنید آموزش به تنهایی هیچ کمکی به شما نخواهد کرد و حتما باید تجربه کردن در کنار آموزش دیدن قرار بگیرد.

زمان مناسب برای پرورش قارچ در منزل

زمان مناسب برای پرورش قارچ در خانه مهر ماه تا آذر است، ولی اگر کمی امکانات داشته باشید و بتوانید هوا و حرارت را متعادل کنید، در تمام ایام سال هم می شود قارچ را پرورش داد. .

کاشت و برداشت قارچ در خانه چقدر زمان می برد؟

برای رسیدن به نتیجه این کار به زمان زیادی احتیاج ندارید، کلاً کاشت و برداشت قارچ در خانه بسیار کوتاه است. مثلا  قارچ دکمه ای از شروع کار  تا برداشت محصول به ۳۵ روز زمان نیاز دارد و تا پایان باردهی کامل، هشت هفته وقت می برد. به طور کل  تولید قارچ به دو ماه زمان  احتیاج دارد. .

هزینه پروش قارچ در منزل چقدر است؟

شاید شما فکر کنید هزینه پرورش قارچ در منزل باید مبلغ بالایی باشد، اما دقت کنید اینکار بصورت خانگی انجام می شود بنابراین  پرورش قارچ در خانه هزینه بسیار کمی دارد و شما به راحتی از پس هزینه های آن بر می آیید.

طبیعتاً اگر بخواهیم پرورش قارچ را در مقیاس بزرگتری انجام دهیم بخش برآورد هزینه کمی تخصصی می شود که در این مقاله به  موضوع ما مرتبط نمیشود.

.

آموزش پرورش قارچ صدفی و دکمه ای در منزل با کیسه پلاستیکی

لوازم مورد نیاز:

۱- اسپان (یا بذر اولیه تولید قارچ)


 

۲- کاه یا کمپوست ? کمپوست بهتر است. زیرا کمپوست نوعی کود است و بعنوان تقویت‌کننده خاک استفاده می‌شود و در رشد قارچ موثرتر خواهد بود.

۳- کیسه پلاستیکی .

در ادامه مراحل انجام این کار را به دقت بخوانید:

۱- اسپان و کمپوست را خریداری کنید

می توانید اسپان و کمپوست را یا به صورت آنلاین و یا حضوری از مراکز فروش محصولات کشاورزی یا گل‌فروشی‌ها تهیه کنید، فقط دقت کنید به جای اسپان به شما اسپور ندهند و اسپور برای اینکار مناسب نیست.

به یاد داشته باشید کیفیت بذر خوب، پایه و اساس موفقیت در پرورش قارچ دکمه ای است. اگر بذر قارچ دکمه ای مطلوب نباشد، موفقیتی حاصل نخواهد شد هر چند سایر شرایط کاملاً مهیا باشد.

* نیازی به جوشاندن کاه نیست (مانند فیلم آموزشی) زیرا کمپوست مخلوطی از کاه و دیگر مواد است و آماده ریختن در کیسه است. .

۲- یک کیسه پلاستیکی از فروشگاه لوازم کشاورزی بخرید.

.

۳- سه سوراخ کوچک اندازه سکه در ته کیسه و چند سوراخ در دور پلاستیک خود ایجاد کنید.

۴- کیسه و دستان خود را خوب ضد عفونی کنید.

۵- یک لایه کمپوست مرطوب داخل کیسه بریزید و یک لایه اسپان نزدیک به دیواره نایلون. مجدداً یک لایه کمپوست مرطوب و بعد اسپان نزدیک لبه نایلون، تا پر شدن کیسه و بعد کمپوست را فشار دهید تا بهم فشرده شود.

.

۶- درب کیسه را محکم ببندید و زیر آن یک ظرفی (بهتر است پلاستیکی باشد) قرار دهید تا آب اضافی درون کیسه که به مرور زمان خارج خواهد شد. اطراف را خیس و کثیف نکند البته اگر فقط، یک بسته کشت داده و در آشپزخانه یا راه پله قرار داده اید.

.

۷- حالا به مدت  ۲ تا ۴ هفته آن را در یک جای تاریک، (با دمای ۱۸تا ۲۶ درجه سانتی گراد) مثل کابینت، کمد، کارتن در قسمت سایه بالکن منزل‌ و یا انباری‌ بگذارید تا زمانی که بستر قارچ شما سفید شود

 تا مرحله ظاهر شدن تارهای قارچ (قارچ های اولیه) نیازی به نور – رطوبت – آبیاری ندارد و همان مقدار رطوبتی که در ابتدا در کمپوست وجود دارد و یا موقع جوشانیدن کاه ها در آب به خود جذب کرده اند کافی است.

** تا زمانی که قارچی بر روی بستر مشاهده نکرده ‌اید به‌هیچ عنوان به کمپوست آب ندهید. مگر اینکه، کمپوست در حال خشک شدن باشد.

** دقت داشته باشید کیسه تهویه مناسبی داشته باشند.

.

۸- اگر لکه ای به شکل قهوه ای یا سبز در بستر پرورش خود دیدید آن را از روی خاک بردارید.

.

۹- زمانی که محتوای کیسه پرورش قارچ به شکل کامل سفید شد آن را به مکانی روشن ببرید. (مانند نور لامپ یا یک اتاق روشن) از این به بعد نیازی به کنترل نور نیست، اما دقت کنید نور مستقیم خورشید نباشد.

.

۱۰- حالا می توانید در کیسه را باز کنید و دو نوبت در روز (صبح و عصر) برای مرطوب کردن خاک آن را آب پاشی کنید. در نظر داشته باشید هرچه مرطوب تر باشد رشد بهتری دارد.

*جهت تأمین رطوبت محیط در منزل که باید بین ۸۵ الی ۹۰% باشد می‌توان از دستگاه بخور یا بخار ناشی از آب درحال جوش استفاده کرد.

* و یا با همان شکل در بسته آنرا در محیط مرطوب قرار دهید و داخل آن را آبپاشی کنید.

.

۱۱- بعد از ۴ تا ۱۰ روز قارچ ها به شکل خیلی کوچک رشد می کنند و شما باید هر روز آنها را آب پاشی کنید تا کاملا بزرگ شوند، حالا دیگر زمان برداشت آنها رسیده است. .

 جهت مشاهده کلیپ آموزشی اینجا کلیک کنید.

.

منبع: کاردارشو

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • عبدالرضا مظفری وانانی 615127 آبادان IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 0
    با سلام و صلوات و سلامتی و احترام بسیار مفید و ارزنده بود. 09386746382

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =