کتاب/بازنشسته/نوشتن فیلم نامه از آغاز تا انجام/فریدون امام زاده شوشتری

کتاب «نوشتن فیلم‌نامه از آغاز تا انجام» به ترجمه‌ی فریدون امام زاده شوشتری که از بازنشستگان صنعت نفت است به رشته تحریر درآمد. وی یک جلد از این اثر ارزشمند را به کتابخانه صندوق‌ها اهدا کرد.

 فریدون امام زاده شوشتری از پیشکسوتان صنعت نفت، کتابی در زمینه آموزش نگارش فیلم‌نامه که چاپ اول آن در بهار ۹۹ از انتشارات پارسیک چاپ شده بود را به کتابخانه صندوق ها اهدا کرد.

این کتاب از ده فصل تشکیل شده است: ۱- ظهور تدریجی تصویر ۲- انگیزه‌ها و ایده‌ها ۳- تحقیق و توسعه ۴- ژانر ۵- داستان و پی رنگ ۶- شخصیت پردازی و گفت‌وگو ۷- ساختار و صفحه‌آرایی فیلم‌نامه‌ ۸- خلاصه داستان‌ها، طرح‌های کلی و ... ۹- پیش‌نویس‌ها ۱۰- رفع اشکالات

در مقدمه کتاب می خوانیم:

    «در این کتاب، حدود سیصد فیلم از کشورهای گوناگون نام برده شده است؛ مخاطبان اصلی کتاب، فیلم‌نامه نویسان مبتدی هستند؛ گرچه امیدوارم برای سایر فیلم نامه‌نویسان در سطوح مفید تشخیص داده شود.

در این کتاب تمام مراحل فیلم‌نامه نویسی، از پیدایش و گسترش ایده‌ها تا فروش فیلم‌نامه‌ی نهایی بررسی شده ‌است. کوشیده‌ام کمتر از اصلاحات خاص استفاده کنم. همچنین، از منحنی‌های پیچیده و گیج‌کننده، نمودارهای جریانی‌جداول و دیاگرام‌ها خبری نیست.

هرچند تأکید اصلی این کتاب نوشتن فیلم‌نامه برای بازار فیلم سینمایی است اما اگر بخواهید برای تلویزیون هم فیلم‌نامه بنویسید، می توانید نکات قابل توجه بسیاری در این کتاب بیابید.»

لذت خوانش متن:

آفرینش ایده، مانند هر مرحله‌ی دیگری از فرآیند نوشتن، هم جزء اصول کاری و هم وظیفه است. باید ذهنتان را به گونه‌ای تربیت کنید که تصویری فکر کنید، ایده‌های بسیاری بسازید، زمانی‌که الهام جرقه زد آمادگی لازم را داشته باشید و به تاریک‌ترین و دورافتاده‌ترین گوشه کنارهای ذهن‌تان سرک بکشید. به‌تازگی فیلم مستند تلویزیونی‌ای درباره‌ی آدم‌خوارها دیدم؛ در این فیلم، روانشناسی توضیح می‌داد که چگونه قاتلی به دیگر انسان‌ها به مثابه «وسایل زندگی» می‌نگرد. این فیلم دورنمای جدیدی از شخصیت خودم به من داد -او به این دلیل ساده دیگران را می‌کشد که آن‌ها را به‌صورت «انسان» نمی‌بیند- و عناوین کاری جدیدی برای من پدید آورد. چند مورد از این عناوین عبارتنداز:

- «چه می‌شد اگر ...؟»: اغلب ایده‌ها را می‌توان به یک «چه می‌شد اگر ...؟» تقلیل داد، اما سعی کنید هسته‌ی دراماتیک موضوع را مطرح کنید...

- «انگیزه» : یک عکس، یک شعر، یک قطعه موسیقی (جالب است بدانید لوک بسون فیلم‌نامه‌ی نیکیتا را در واکنش به آواز التون جان نوشت)، نگاهی اتفاقی به یک کتاب، هر چیزی که قوه‌ی تخیل شما را به واکنش وا دارد.

- «فقط بنویسید» : تداعی معانی. با هر چیزی که از ذهن‌تان تراوش می‌کند صفحات را پر کنید. فرآیند نوشتن یعنی تبدیل کمیت به کیفیت.

- «همیشه آنتن‌تان آماده دریافت باشد» : همیشه گوش‌تان برای شنیدن مکالمات تیز باشد؛ چه مکالمات خودتان با دیگران و چه دیگر دیگر مردم با مخاطب‌هایشان...

- «زندگی خودتان» : تجربه‌های شخصی‌تان منبعی از ایده‌های داستان‌سرایی است، البته مادامی‌که آن‌ها را در چهارچوبی دراماتیک قرار داده و انتظار نداشته باشید تنها به این دلیل که واقعی هستند توجه دیگران را به آن‌ها جلب کند...

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =