کد خبر: 1477
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶

هر كدام از آدم ها داراي يك شبكه ارتباطي هستند كه به تناسب موقعيت اجتماعي يا كاري متفاوت است كه شامل مجموعه همكاران، دوستان، اعضاي خانواده و بستگان - مديران و يا زيردستان است. از این رو، هر فرد در شبكه ارتباطي خود به طور عمده با يك سري مسائل ارتباطي مواجه مي شود كه در اين ميان برخی مشکلات ارتباطي پيش مي آيد كه فرد نمي داند  در مواجه با آنها چه واكنشي بروز دهد! بنابراین، اين كارگاه آموزشي قصد دارد حاضران را در مواجه با مسائل ارتباطي توانمند نمايد. افراد از نظر فناوري حال بسيار خوبي دارند زیرا وسائل و ابزارهاي ارتباطي به سرعت توسعه يافته و در خدمت افراد قرار گرفته است، بنابراين از منظر تكنولوژي محدوديت ها کاهش یافته است. اما با توجه به شواهد، ظاهراً افراد در جوامع امروزی حال ارتباطي خوب ندارند. چرا ؟ " ظاهراً خوشحال نيستند "  و برخي بدل به يك سري جزيره غمگين شده اند، زيرا انسان در ماهیت يك موجود اجتماعي است و اگر ارتباط موثر و اجتماعي نداشته باشد نبايد انتظار هم داشت «حال خوبي» داشته باشد. به عنوان نمونه افراد زیادی هستند که در محیط خانواده مشغول استفاده از فناوري هايي نوین مانند شبکه های پیام رسان تلفن همراه هستند. در این میان استفاده بیش از حد از فناوری سبب كاهش ارتباطات انساني و ميان فردي شده است كه به واقع اين وضع خوبي نيست. ارتباط یعنی همه چیز ارتباط و مهارت هاي ارتباطي مهمترين موضوع اجتماعي بشر است. چرا كه افراد وقتي رابطه هاي خوبي دارند در واقع همه چيز مطلوب مي شود و برعكس‌! از این رو است که اگر حال انسان خوب باشد او احساس خوشبختي مي كند؛ حال چگونه حال يك انسان خوب مي شود؟ زماني كه ارتباط و رابطه هاي افراد مطلوب و صحيح باشد. پس "خوشبختي يعني ارتباط های خوب ". ارتباط خوب ≥ حال مطلوب ≥ حس خوشبختي گاهي انسان به يك مسافرت با صرف هزينه بالا مي رود اما حال خوبي در او ايجاد نمي شود و گاهي در يك تفريح كم هزینه مشاهده مي شود حال خوب مي شود كه ناشي از ارتباط خوب و رابطه اثربخش است. هيچ وقت ستاره هاي يك هتل يا رستوران سبب ايجاد حال خوب و خوش نمي شود ولي با آدمي كه به آنجا مي رويم اگر رابطه خوبي داشته باشيم حس خوبي هم خواهيم داشت. پس گراني يا تشريفات يك محل تاثير در ايجاد حال خوب ندارد. افراد و كيفيت ارتباطي با آن و آنها سبب حس خوب مي شود. 30 سال پيش گفته شد انسان بايد مهارت هاي ارتباطي و زندگي را فرا گير دكما اين كه يونسكو سال 2000 ميلادي به دولت ها آموزش مهارت هاي ارتباطي و زندگي را توصيه كرد. امروز بين 30 تا 40 مهارت ارتباطي و زندگي وجود دارد كه همگان بايد آنان را بياموزند چرا كه روابط كنوني در ابعاد مختلف زندگي از زناشويي تا ... نسبت به گذشته گذشتگان دچار تغيير اساسي شده است و بايد ياد گرفت. به طور مثال، آمار و ارقام ناشي از نظر سنجي ها نشان مي دهد عدد قابل توجه اي از زوج ها دچار مشكل هستند كه اين به ما مي گويد موضوع مهارت هاي ارتباطي و زندگي يك مسئله جدي است. جایگاه شناخت در اتباط اگر بخواهيم با شناخت هاي پيشين و قديمي خود با رويداد هاي جهان مواجه شويم به طور حتم زيان خواهيم كرد چرا كه جهان روزانه در حال رشد است. شناخت، از تفاوت های بين انسان و حيوان است. انسان تنها موجودي در جهان است كه موقعيت هايي مانند عصبانيت و پرخاشگري را مطلع است يعني وقتي عصباني است مي داند كه دچار آن شده است اما ساير موجودات چنين نيستند. خودآگاهي انسان تنها موجودي است كه از وضعيت خودآگاهي برخوردار است. بنابراين وقتي شناخت از دنياي پيرامون داريم ارتباط بهتر خواهيم داشت كه سبب سودرساني به ما مي شود، همچنان كه عدم شناخت از پديده ها به ما زيان مي زند. بنابراين شناخت و آگاهي سبب سود و نفع مي شود شناخت از مسير تجربه بدست مي آيد. تجربه        ←     شناخت             ←        ارتباط بهتر           ←           نفع بيشتر گاهي شناخت هاي قديمي ما ناشي از تجربه ها و آموخته هاي غيرصحيح است كه عمل به همين موارد سبب مشكل مي شود بنابراين شناخت ها هم بايد درست يا درست تر شود. معادل عدم شناخت همان ناداني است. انواع مدل شناخت الف) مي دانيم ب) نمي دانيم ج) فكر مي كنيم مي دانيم در اين ميان  " فكر مي كنم مي دانم ها " ناشي از شناخت هاي غیرصحیح است. پس بايد براي اصلاح شناخت ها كسب مهارت هاي جديد تلاش و هزينه كرد. يكي از ابزار هاي ارتباطي موضوع انتقال پيام است. يعني ارسال پيام از فرستنده به گيرنده با زماني كه يك پيام روشن و جامع باشد و با همان معنايي كه در ذهن فرستنده است در ذهن گيرنده بازگشايي شود انتقال درست پیام صورت مي گيرد. اگر بنا به دلايلي انتقال پيام از فرستنده به گيرنده دچار پارازيت شود اخلال در پيام ايجاد مي شود و ممكن است گيرنده برداشتي كند كه مدنظر فرستنده نيست، بنابراين پيام اصلي منتقل نمي شود. گاهي شنيده مي شود واي خداي من تو چرا متوجه نمي شوي؟! در اين مرحله از ارتباطات، مشابهت معنا صورت نمي گيرد و در این میان مشكل گيرنده نيست بلكه ما به عنوان فرستنده مسئول بسته بندي پيام هستيم. متنی که از پیش روی شما گذشت برگرفته از دقایقی از کارگاه مهارت های ارتباطی بود که به تازگی توسط آموزش و توسعه مدیریت صندوق های بازنشستگی صنعت نفت برگزار شد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =