کد خبر: 7662
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
نشست رییس هیات رییسه با مدیران شرکت تاسیسات دریایی

رئیس هیات‌رئیسه گفت: برخی از طرح‌های در دست اقدام شرکت تاسیسات دریایی که صندوق‌ها از سهامداران آن محسوب می‌شود ملی هستند.

عبدالحسین بیات رئیس‌ هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در نشست با مدیران شرکت مهندسی تاسیسات دریایی و در خلال ارائه گزارش مدیران این شرکت گفت: شرکت تاسیسات دریایی ظرفیت مطلوبی در امور پیمانکار مهندسی و انجام طرح‌های خشکی و فراساحل دارد. 

رئیس هیات‌رئیسه افزود: ظرفیت شرکت از مسیر رفع موانع پیش‌روی طرح‌های در دست اجرا و به دست آوردن پروژه‌های جدید، به‌طور کامل عملیاتی خواهد شد.  

وی گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده، این شرکت در برخی از طرح‌ها، تعهدات خود را اجرا کرده اما ادامه کار مستلزم پرداخت نقدینگی از سوی کارفرماست لذا در این زمینه پیگیری لازم از سوی صندوق‌ها انجام خواهد شد.  

بیات تاکید کرد: صندوق به عنوان یکی از سهامداران شرکت تاسیسات دریایی از این مجموعه با هدف وصول مطالبات و شتاب‌بخشی به اجرای طرح‌ها، حمایت خواهد کرد.

وی درباره اهمیت طرح‌های شرکت تاسیسات دریایی گفت: تعدادی از طرح‌های این شرکت که در انتظار پرداخت نقدینگی از سوی کارفرماست یا قرارداد آنها در امور حقوقی برخی شرکت‌ها معطل مانده ملی ارزیابی می‌شوند. لذا شرکت‌های کارفرما که خود نیز به‌طور عمده نفتی هستند نسبت به این موضوع اهتمام کنند چراکه تکمیل طرح‌های ملی شرکت تاسیسات دریایی به معنای تحقق درآمد بیشتر برای آنها و کشور است. بنابراین، باید نسبت به تخصیص نقدینگی برای طرح‌های در دست اقدام و شتاب‌بخشی به اجرای قراردادها، تمهیداتی بیندیشند.  

بیات گفت: با وجود محدودیت در نقدینگی و مسائل ناشی از تحریم، فضای کنونی برای شرکت‌هایی مانند تاسیسات دریایی، فرصت تلقی می‌شود. چراکه در سال‌های تحریم این شرکت‌ها به نشان تجاری بدل شده‌اند. از این رو، اگر تحریم‌ها رفع شود و شرکت‌های خارجی ورود کنند به یقین با رقبای ایرانی مواجه خواهند شد. بنابراین، فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران دیگر انحصاری نخواهد بود و با رقبای قوی‌ای همچون شرکت تاسیسات دریایی در بازار ایران و منطقه مواجه خواهند شد. 

رئیسه هیات‌رئیسه افزود: از سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های نفتی و گازی صندوق‌ها در فضای رقابتی با شرکت‌های داخلی استقبال می‌کنیم. 

بیات در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت منابع انسانی گفت: منابع انسانی سرمایه سازمان است و اگر امروز شرکت تاسیسات دریایی در کارنامه‌اش انجام طرح‌های با اهمیتی را برای کشور دارد این ناشی از دستاورد منابع عظیم انسانی آن شرکت است که سرمایه‌ای کم نظیر و مغتنم است.

وی ادامه داد: استخدام منابع انسانی باید با فرایندی مشخص در جذب، آموزش، سازماندهی و جانشین‌پروری انجام شود که نتیجه آن ماندگاری و وفاداری منابع‌انسانی متخصص برای سازمان‌ها باشد. 

بیات با تاکید بر تحقق اجرای عدالت در استخدام‌ها گفت: معیار و شاخص‌های جذب نیروی انسانی کارآمد، مشخص است لذا از فامیل گزینی و دوست گزینی پرهیز شود. زیرا شرکت‌های غیردولتی از حمایت‌های مالی دولت‌ها برخوردار نیستند که در صورت بروز مشکل ناشی از به کارگیری منابع انسانی غیرحرفه‌ای از این موقعیت بهره‌مند شوند بلکه باید به توان و درآمدهای خود متکی باشند که این ظرفیت را منابع انسانی وفادار و متخصص فراهم خواهد کرد. 

وی افزود: پیامدهای منفی فرایند ناقص و غیرتخصصی جذب منابع انسانی بعد از چند سال در سازمان‌ها بروز خواهد کرد به همین سبب در برخی مجموعه‌ها بعد از چند سال با سازمانی کند و ناکارآمد مواجه خواهند بود. 

بیات ادامه داد: کشور از ظرفیت‌های دانشگاهی و سطح آموزش مطلوبی برخوردار است لذا باید به جوانان متخصص فرصت انجام کار داد و با جذب و بکارگیری نخبگان و افراد با دانش، سازمانی قوی و پویا ایجاد کرد. 

وی با اشاره به تجربه‌های بیان شده در خلال گزارش مدیران شرکت نیز گفت: تجربه و اطلاعات کارکنان که در طرح‌های مختلف مشارکت دارند چنانچه بدل به دانش کاربردی شود مجموعه‌ای ارزشمند از مدیریت دانش را شکل خواهد داد که به یقین از هزینه‌های آینده برای انجام طرح‌ها کم خواهد کرد. و در بعد جانشین‌پروری و تربیت نخبگان دانش آموخته برای پذیرش مسئولیت‌های سنگین کشور، موثر خواهد بود. 

صندوق ها آماده پذیرش طرح‌های جدید اقتصادی است 

بیات گفت: توزیع ثروت میان طبقات جامعه، از آرمان‌های دولت‌ها بوده لذا بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد یکی از ابزارهای کارآمد برای تحقق این هدف، توزیع ثروت و کاهش فاصله طبقاتی از طریق واگذاری طرح‌ها به صندوق‌های بازنشستگی موجود در کشور است. این صندوق‌ها امروز از توان انجام کارهای تخصصی رضایت بخشی برخوردارند به خصوص صندوق نفت که در حوزه نفت و انرژی توانمند است. 

وی ادامه داد: تحقق زمان‌بندی طرح و کیفیت انجام پروژه ۲ مقوله مهمی است که در صورت واگذاری پروژه به انواع صندوق‌های بازنشستگی باید مورد اهتمام قرار گیرد. چنانکه در صندوق نفت نیز رویکرد انجام طرح‌ها بر اساس زمانبندی پروژه و با کیفیت مطلوب در حال تقویت است. 

در این نشست که مدیر عامل شرکت مهندسی تاسیسات دریایی و مدیران آن حضور داشتند، ۸ طرح در دست اقدام، میزان پیشرفت طرح ها و موانع پیشرفت آنها از جمله موضوع پرداخت نقدینگی از سوی کارفرما به شرکت، گزارش حسابرسی، مطالبات، روند سودآوری طی ۱۰ سال گذشته و ساختار شرکت مورد بررسی قرار گرفت. 

در این نشست که بیش از ۵ ساعت به طول انجامید رئیس هیات رئیسه از کارکنان و مدیران شرکت تاسیسات دریایی به سبب انجام پروژه های مختلف در حدود سه دهه گذشته تشکر و قدردانی کرد.

برای مشاهده تصاویر این نشست اینجا کلیک کنید. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =