کد خبر: 7237
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
المپیک 2020

در روزهای گذشته درباره توجه عجیب ژاپنی‌ها به محیط‌زیست در میزبانی المپیک اخبار جالبی شنیده شده است. از جمله ماجرای تخت‌های سفت و شکننده در هتل‌ها که به سوءتفسیرهایی هم منجر شد.

۱- میدانی از چوب

میدان اصلی یا پلازای دهکده المپیک هم داستان جالبی از جنس مواد بازیافتی در دل خود دارد. شهرداری‌های ۶۳ شهر از سراسر ژاپن چوب انواع درختانی که در شهر کاشته می‌شود را به کمیته برگزاری اهدا کردند تا میدان اصلی دهکده ساخته شود و قرار است بعد از مسابقات باز شده و با آنها مبلمان شهری ساخته شود.

۲- مشعلی از آلمینیوم بازیافتی

مشعل بازی‌های المپیک با الهام از ساکورا همان شکوفه گیلاس که نماد  ژاپنی‌هاست طراحی شده و جنسش از آلمینیوم بازیافت شده است. سال ۲۰۱۱ در منطقه توهوکو سونامی وحشتناکی رخ داد و دولت ژاپن برای اسکان بی‌خانمان‌ها خانه‌هایی پیش ساخته از جنس آلومینیوم ساخت و این مشعل و برخی دیگر از تجهیزات المپیک از جنس همان آلمینیوم‌هاست.

۳- سکوهایی از زباله‌های اقیانوس

علاوه بر مدال‌ها سکوهای رقابت‌ها نیز از زباله‌های بازیافتی شهروندان ژاپنی و زباله‌های جمع‌آوری شده اقیانوس ساخته شده و بعد از بازی‌ها قرار است برای اهداف آموزشی و ساخت بطری از آنها استفاده شود.

۴- تخت‌هایی از مقوا

تخت‌های اتاق‌های دهکده المپیک هم بعد از انتشار ویدئوی یک ورزشکار ایرلندی خبرساز شد. این ورزشکار مدعی شد،  ژاپنی‌ها تخت ها را با مقوا ساختن که وزن ۲ نفر با هم را تحمل نکند.  ژاپنی‌ها در برابر کرونا سختگیر هستند و حتی از ورزشکاران خواسته‌اند سوگند خورده تا با افراد کرونایی ارتباط نداشته باشند. اما واقعیت این است که  ژاپنی‌ها تخت‌ها را از جنس مقوا ساخته‌اند تا در پایان بازی‌های المپیک بتوانند براحتی آنها را بازیافت کنند.

۵- مدال‌هایی از زباله

از دو سال قبل  ژاپنی‌ها ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار گوشی کارکرده و دورانداختی را به کمیته برگزاری المپیک کشورشان اهدا کردند تا با بازیافت این زباله‌های الکترونیک مدال‌های مسابقات ساخته شود، در نهایت هم از این گوشی‌ها ۳۲ کیلو طلا، ۵/۳ تن نقره و ۲/۲ تن برنز استخراج شد و مدال‌های المپیک رو با آنها ساختند.

منبع: همشهری آنلاین

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =