کد خبر: 9693
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰
نمک

نتیجه آزمایشی تازه نشان می‌دهد افرادی که مقدار نمک‌ مصرفی‌شان را، با استفاده از جایگزین نمک، کم کردند با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به فشار خون بالا مواجه شدند.

طبق گزارشی که در مجله «کالج آمریکایی قلب و عروق» منتشر شده، تحقیقی بر روی صدها شرکت‌کننده مرد و زن ۵۵ ساله و بالاتر در چین در این مورد انجام گرفته است.

بر اساس این پژوهش، متخصصان دریافتند که کاهش بیش از یک‌سوم نمک یا جایگزین کردن آن با یک مکمل معدنی دیگر یعنی «کلرید پتاسیم» با طعم نمک، همراه با طعم‌دهنده‌هایی مانند قارچ، جلبک دریایی و لیمو، قابلیت محافظت در برابر فشار خون بالا در یک دوره دو ساله را به دنبال خواهد داشت.

پژوهشگران بر این باورند که هرکسی می‌تواند از جایگزین نمک سود ببرد، خواه فشار خون بالا داشته باشد یا خیر.

فشار خون بالای کنترل‌نشده خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی و کلیوی، دیابت و زوال عقل را افزایش می‌دهد.

به توصیه سازمان غذا و داروی امریکا، بزرگسالان سالم می بایست کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم (حدود یک قاشق چای خوری) در روز نمک مصرف کنند.

گفتنی است کلرید پتاسیم که ترکیب مکمل ضروری پتاسیم با کلرید است، بدون افزودن سدیم مضر به رژیم غذایی، طعم و مزه‌ای مانند نمک خوراکی به غذا می‌دهد و همان عملکرد را دارد.

مقدار توصیه‌شده مصرف روزانه پتاسیم برای افراد ۱۹ سال و بالاتر ۳۴۰۰ میلی‌گرم برای مردان و ۲۶۰۰ میلی‌گرم برای زنان است.

به گفته پژوهشگران، تحقیقات قبلی نشان می‌داد جایگزین‌های نمک فشار خون، به‌ویژه فشار خون سیستولیک (عدد بالایی در اندازه‌گیری فشار خون) را در میان افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می‌دهند.

فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و پژوهشگران امیدوارند که با مصرف جایگزین نمک، بتوانند فشار خون را در بیماران کنترل کنند.

از سوی دیگر، کاهش مصرف نمک به مدت طولانی نیز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و محققان به دنبال جایگزینی مناسب برای نمک هستند. / ایسنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =