کد خبر: 7571
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
کتاب سالمندی فعال و فعالیت جسمانی

کتاب حاضر تحلیلی از سالمندی فعال و فعالیت جسمانی را از منظر چندین رشته‌ای ارائه می‌کند و شامل معرفی حرکات ورزشی درکنار تصاویری است که روش اجرای حرکات را مطابق با اطلاعات به روز درخصوص ورزش سالمندی ارائه می‌کند. این کتاب نشان می‌دهد که فعالت جسمانی منظم شیوع بیماری‌های مزمن مرتبط با سالمندی و همچنین خطر بیماری و مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد.

کتاب سالمندی فعال و فعالیت جسمانی تصدیق می‌نماید که برنامه‌های فعالیت ورزشی زوال روانی-حرکتی را به حداقل رسانده و از افت عملکرد، ناتوانی و اختلال شناحتی پیشگیری کرده و بهبود چشمگیری را در سلامتی و ایمنی به همراه می‌آورد و به افزایش کیفیت زندگی در دوره سالمندی منجر می‌شود.

شما چقدر راجب سالمندی فعال اطلاع دارید، آیا نیاز است سالمندان فعال باشند یا نه؟ گفتنی است که انتشارات مبانی (ناشر تخصصی کتب علوم ورزشی و تندرستی) کتاب «سالمندی فعال و فعالیت جسمانی» که از سوی انتشارات Springer منتشر شده بود آماده کرده است. کتاب حاضر توسط  گونچالونونوفیگویردو دیاس، میکائیل‌سانتوز کوسیرو‬ نگارش شده است. کتاب سالمندی فعال و فعالیت جسمانی توسط دکتر جواد وکیلی، دکتر عباسعلی درستی، دکتر علی ضرغامی‌خامنه، فاطمه دلجوشندی با دقت بالا ترجمه  شده است. در کنار کتاب  می‌توان به مبارزه با پوکی استخوان بوسیله تمرین بدنی اشاره کرد.

پویا کتاب (اولین مرجع خارجی علوم ورزشی) منابع مختلف خارجی در حوزه سالمندی فعال منابع مختلفی که قابل تهیه هستند، منتشر کرده است که می‌توانید با مراجعه به وب سایت پویا کتاب آن‌ها را مشاهده کنید.

مقدمه

«سالمندی فعال و فعالیت جسمانی: دستورالعمل‌ها، فعالیت‌های ورزشی عملکردی و توصیه‌ها»

جمعیت بالای ۶۵ سال در جهان به سرعت در حال افزایش است. پیشرفت‌های پزشکی و فناوری در قرن گذشته تأثیر معنی‌دار و مثبتی‌ بر سلامت و به طورکلی رفاه شهروندان ما و امید به زندگی طولانی‌تر آن‌ها داشته است. شرکت منظم در فعالیت جسمانی (PA) برای حفظ سلامتی بهتر، بویژه در روند سالمندی ضروری است. شواهد پژوهشی قابل توجهی وجود دارند که نشان می‌دهند افرادی که در سال‌های پیری خود فعال هستند، به میزان کمتری به بیماری‌ها (مانند بیماری قلبی- عروقی، دیابت، سرطان روده بزرگ و پستان) مبتلاء می‌شوند. برخلاف همتایان غیرفعال، افراد سالمندی که از نظر جسمی فعال هستند وزن بدنی سالمتری را حفظ کرده، عملکرد شناختی بالایی داشته و سلامت عملکردی کلی بهتری دارند.

علی‌رغم اینکه بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که بی‌تحرکی عامل خطر اصلی تعدادی از عوارض بالینی مزمن شناخته شده است که به ناتوانی زودرس و مرگ و میر در سال‌های سالمندی منجر می‌شود، اما بخش بزرگی از افراد مسن‌ (بالای ۶۵ سال) در حال حاضر توصیه‌های عمومی اجرای فعالیت جسمانی را رعایت نمی‌کنند.

فعالیت جسمانی

افراد سالمند دارای ناتوانی در مقایسه با همتایان سالم تمایل خیلی کمتری برای مشارکت در هر نوع فعالیت اوقات فراغت دارند. این یک یافته چالش برانگیز ویژه در افراد ناتوان است، سالمندانی که به طور منظم در فعالیت‌های جسمانی مشارکت می‌کنند به مزایای سلامتی مشابهی دست پیدا می‌کنند. کاهش سطح اختلال عملکردی و بهبود زندگی در افراد ناتوانی که در فعالیت‌های جسمانی شرکت می‌کنند، نشان داده شده است؛ حتی اگر این فعالیت‌ها با شدت پائینی اجرا شوند.

دکتر دیاس و دکتر کوسیرو نقش فعالیت جسمانی را در بهبود سالمندی فعال از دیدگاه چندرشته‌ای، تلفیق دانش تئوری مورد نیاز فرآیند سالمندی و بیماری‌های شایع مرتبط با سالمندی را با اطلاعات عملی مورد نیاز برای طراحی برنامه‌های فعالیت جسمانی متناسب با سن را مورد تأکید قرار داده‌اند که می‌توانند توسط متخصصان مجرب به طور ایمن و کارآمد اجرا گردد. من مشتاقانه منتظر هستم تا این منبع را به کتابخانه حرفه‌ای خود اضافه کنم و دانش تئوری و عملی ارائه شده در این کتاب را با دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به اشتراک بگذارم که در حال حاضر برای مشاغل حرفه‌ای کار با افراد سالمند در زمینه توانبخشی و فعالیت جسمانی آماده می‌شوند.

ایران براساس تعریف سازمان ملل متحد کشور سالمندی به حساب می‌آید، چون بیش از ۹ درصد کل جمعیت آن سالمند می‌باشد. در استان آذربایجان شرقی نیز براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ حداقل ۱۰ درصد جمعیت استان سالمند بوده‌اند و این آمار همچنان درحال افزایش می‌باشد. فرایند کاهش تدریجی نرخ تولد و به موازات آن افزایش امید به زندگی، گسترش مراقبت‌های بهداشتی اولیه، بهبود شرایط اقتصادی-اجتماعی و پیشرفت‌های پزشکی و بهداشتی به افزایش طول عمر انسان و در نتیجه افزایش جمعیت بالای ۶۰ سال منجر شده است.

گزارش شده است که در ۵ تا ۱۰ سال آینده بر جمعیت سالمند کشور افزوده خواهد شد و باتوجه به تغییرات فیزیولوژیکی متعدد ازجمله کاهش توده عضلانی، تضعیف سیستم ایمنی، کاهش عملکرد دستگاه قلبی-عروقی و افت تراکم استخوانی، نیازهای متعدد مربوط به سالمندی یکی از چالش‌های اصلی سلامتی کشور خواهد بودکه هزینه‌های مالی، مدیریتی و اجتماعی قابل توجهی را بر سیستم خدمات سلامت کشور تحمیل خواهد کرد. براساس مطالعات صورت گرفته، یکی از مشکلات عمده تاثیرگذار بر سبک زندگی این گروه بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت جسمانی مناسب می‌باشد.

مشکلات جسمی در سالمندان یکی از شایع‌ترین عوامل تاثیرگذار در سلامت جسم و روح آن‌ها می‌باشد که با ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی افراد مسن به راحتی می‌توان بر آن‌ها غلبه کرد. برای تغییر سبک زندگی سالمندان، ارتقا سطح آگاهی سالمندان درباره چگونگی حفظ سلامتی با فعالیت جسمانی مناسب از اهمیت خاصی برخوردار است. فعالیت جسمانی به عنوان یکی از مهمترین اجزای سبک زندگی سالم می‌تواند در دستیابی به هدف سالمندی سالم، پیشگیری از بیماری‌ها و کوتاه شدن دوران نقاهت در سالمندان مؤثر باشد. در این خصوص آشنایی با اصول صحیح اجرای حرکات و فعالیت‌های ورزشی و پرهیز از انجام حرکات انفجاری و فعالیت‌های پرتابی در دوره سالمندی می‌تواند ضمن پیشگیری از علائم و عوارض سالمندی در ارتقاء سلامت، کاهش میزان مرگ‌ومیر و مدیریت بیماری‌ها سهیم باشد.

کتاب «سالمندی فعال و فعالیت جسمانی: دستورالعمل‌ها، فعالیت‌های ورزشی عملکردی و توصیه‌ها» که به همت دو متخصص و پژوهشگر حیطه ورزش و سلامتی تآلیف شده است منبع استثنایی را برای افرادی معرفی می‌کند که به صورت حرفه‌ای با گروه‌های سنی سالمندان کار می‌کنند.  این کتاب دانش نظری پایه دوره سالمندی را با اطلاعات عملکردی موردنیاز برای طراحی برنامه‌های فعالیت جسمانی متناسب سالمندان تلفیق می‌کند برنامه‌هایی که می‌تواند به صورت ایمن و اثربخش توسط متخصصین تمرین با گروه‌های سالمندی مورد استفاده قرار گیرد. امید است کتاب حاضر بتواند برای سالمندان، کارشناسان و مربیانی که با این رده سنی فعالیت می‌کنند، مفید واقع گردد.

برای خرید و دانلود این کتاب اینجا کلیک کنید.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =