کد خبر: 9619
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۴
قدر

شب‌های قدر، شب‌های بخشایش و گشودن درهای رحمت الهی و رقم زدن تقدیر است و از هر گوشه شهر نوای «الغوث، الغوث» شنیده می‌شود؛ مساجد، آستان‌ های مقدس، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه تهران هم به رسم رمضان هر سال برنامه‌های مذهبی و معنوی خاصی با حضور سخنرانان، خطیبان و مداحان برای شهروندان مومنان و روزه‌داران تدارک دیده‌اند.

مناجات در شب‌های قدر می‌تواند به هر شکلی که فرد دوست داشته باشد، برگزار شود. یکی تنهایی را انتخاب می‌کند و دیگری همراه خانواده به عبادت می‌پردازد؛ گروهی از مردم هم علاقه‌مند به حضور در جمع در اماکن مذهبی، مساجد و بقاع متبرکه و آستان‌های مقدس امامان (ع) و امامزادگان (س) هستد، عبادت و تفکر و توسل تنها، یا در جمع و در کنار سایر مسلمانان روزه‌دار.

آیین‌های شب قدر امسال هم در کشور ما از جمعه شب - شب ۱۹ رمضان - آغاز شده است، و شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در حال پوشش این مراسم هستند، شاید فردی به هر دلیلی نتوانسته باشد در این مراسم حضور پیدا کند، مریضی بستری در خانه یا بیمارستان، کارکنان و مامورانی موظف و حاضر در محل کار، مسافری در راه و ... شاید نتوانند به صورت جمعی دعا بخوانند و عزاداری کنند، و با نوای دعای مداحان از رسانه می توانند این فریضه را ادا کنند.

شب قدر که می آید دل انسان می‌ تپد، و عالمی عزادار می‌شود، دل‌هایی با آرزوهایی برای تقدیر تا رمضان بعد و دیدگانی اشک‌بار و عزادار برای ضربت خوردن پاکترین و مظلوم‌ترین بشر در طول تاریخ، مولا امیرالمونین حضرت علی (ع).

امشب هم از ساعاتی پیش برنامه‌های شب قدر در اماکن مختلف پایتخت در حال برگزاری است. در تهران هم برنامه‌های مذهبی متعددی مانند شهرهای مختلف برای شب‌های قدر در نظر گرفته شده است، مسجد، حسینیه، آستان مقدس امامزادگان و البته در کنار مزار شهیدان، و شاید در خانه یکی از بزرگان فامیل و محل، به رسم هر سال که بانی این مراسم می‌شود، البته برخی نهادها هم آیین‌های شبهای قدر را میزبانی می کنند و با دعوت و حضور سخنرانان و مداحان نامدار کشور در این محافل باعث شکل گیری جمعیت بیشتری از مردم می شوند.

شب‌ قدر در حرم امام راحل/رئیس جمهوری سخنران شب ۲۱ رمضان
برنامه‌های شب قدر در حرم مطهر امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب در سال ۱۴۰۳ متنوع است. در شب‌های ۱۹ و ۲۱ ماه رمضان برنامه‌های شب‌های قدر با سخنرانی روسای قوه قضائیه و قوه مجریه برگزار می‌شود.

قرائت دعای جوشن کبیر توسط مداح اهل بیت(ع) حاج حمید رمضان‌پور، مداحی توسط مداح اهل بیت(ع) سیدعلی محمد سادات رضوی، سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه و مراسم احیاء با حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب یزدی در شب نوزدهم برگزار خواهدشد.

قرائت دعای جوشن کبیر و مداحی، سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، مراسم احیاء با حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب یزدی در شب بیست‌ویکم برگزار می‌شود.

قرائت دعای جوشن کبیر و مداحی مراسم احیاء با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب یزدی در شب بیست و سوم انجام می‌شود.

شب‌های قدر در مصلای امام خمینی(ره) تهران
شب‌های قدر در نمایشگاه‌بین‌المللی قرآن شکل و حال دیگری دارد. امسال مصلای تهران از اولین روز بهار میزبان نمایشگاه قرآن است و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه بعد از افطار چند ساعتی وقت دارند تا بتوانند بخش‌های مختلف آن را با دقت و فرصت بیشتر گردش کنند.

مراسم احیای لیالی قدر در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان مصادف با روزهای جمعه، یک شنبه و سه شنبه ۱۰، ۱۲ و ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۲۲ با حضور عموم مردم و با سخنرانی حجج اسلام محمدجواد علی سرلک، مسعود عالی، مهدی ماندگاری و مداحی ذاکرین اهل بیت در مصلا برگزار می‌شود.

مراسم شب نوزدهم با تلاوت قرآن کریم توسط مهدی غلام‌نژاد آغاز خواهد شد و حجت‌الاسلام علی سرلک سخنرانی و مراسم احیا را برعهده دارند و مداح اهل‌بیت(ع) حاج حمید رمضانپور به مرثیه‌خوانی و ذکر مصیبت شهادت امیرالمومنین(ع) می‌پردازند.

در شب بیست و یکم، حبیب صداقت با تلاوت قرآن کریم آغازگر مراسم خواهند بود و مداح اهل‌بیت(ع) حاج احمد واعظی به مرثیه‌خوانی و عزاداری می‌پردازند و در ادامه مراسم احیا، سخنرانی و احیای شب بیست و یکم توسط حجت‌الاسلام مسعود عالی برگزار می‌شود. حمیدرضا نصیری در آغاز مراسم شب بیست و سوم، آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت خواهد کرد و حجت‌الاسلام مهدی ماندگاری سخنرانی و مراسم احیا را برعهده دارند و مداح اهل‌بیت (ع) حاج احمد نیکبختیان به مرثیه‌خوانی خواهند پرداخت.

در سه شب مراسم، محمدحسین سعیدیان، محمد رضا پورزرگری و مهدی قربانعلی دعای جوشن کبیر را قرائت می‌کنند. شبستان ۴ و ۵، شبستان و رواق شرقی و صحن مرکزی مصلی آماده میزبانی از خانواده‌ها است. در زمان برگزاری مراسم، شهروندان می‌توانند برای حضور از ورودی‌های شماره ۱۹ و ۲۰ واقع در بزرگراه شهید سلیمانی، شماره ۷ و ۱۵ واقع در خیابان شهید قنبرزاده و شماره ۱، ۲ و ۳ واقع در خیابان شهید بهشتی، استفاده کنند. همچنین به جز ورودی شماره یک، دیگر ورودی‌های ذکر شده برای تردد و پارکینگ خودروهای شخصی باز است.

ایستگاه مترو شهید بهشتی و مصلا در خط یک مترو تا پایان مراسم آماده ارائه خدمات به شهروندان است. در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

برنامه‌های شب‌های قدر در پایتخت

شب‌های قدر به یاد شهدای گمنام
گروهی از خانواده‌هایی که عزیزان خود را در دوره‌های مختلف از دست دادند، شب‌های قدر را مانند دیگر رویدادهایی که در زندگی آنها اتفاق می‌افتد کنار عزیزانشان برگزار می‌کنند. اما حال وهوای شبهای قدر در کنار مزار شهیدان بسیار متفاوت است، حال آنکه این محافل در کنار مزار شهدای گمنان باشد، امسال هم مانند سالهای گذشته مراسم احیای شب های قدر و عزاداری شهادت مولای متقیان امام علی (ع) در جوار یادمان های شهدای گمنام استان تهران برگزار می‌شود.

مراسم شب‌های قدر در یادمان شهدای گمنام موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از ساعت ۲۲:۳۰ شروع می‌شود. در این مراسم مهدی گرجی سخنرانی خواهد کرد. مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

مراسم در یادمان شهدای گمنام بوستان مجیدیه از ساعت ۲۳:۳۰ شروع می‌شود. در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین حاج مهدی فتحی سخنران و حاج علی ریحانی مداحی می‌کنند.

مراسم یادمان شهدای گمنام بوستان یادواره شهدا از ساعت ۲۲:۳۰ در خزانه بخارایی، فلکه سوم عباسی، بوستان یادواره شهدا، حرم مطهر شهدای گمنام آغاز می‌شود.

مراسم یادمان شهدای گمنام کهف الشهدا از ساعت ۲۲:۳۰ در حرم مطهر شهدای گمنام کهف الشهدا آغاز می‌شود. در این مراسم جزءخوانی، جوشن کبیر، سخنرانی، احیا و اقامه عزا انجام می‌گیرد.

مراسم یامان شهدای گمنام شریف آباد از ساعت ۲۲ در شریف آباد جنب مقبره الشهدای گمنام مصلی امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

شب قدر در یادمان شهدای گمنام شهر اندیشه از نماز جماعت مغرب و عشا در فاز یک شهر اندیشه خیابان ارغوان چهاردهم، میدان فاطمیه، مسجد حضرت فاطمه (س)برگزار می‌شود. در این مراسم حجج الاسلام طاهری، راهی، سید حسین موسوی، سعیدیان، نظری سخنرانی و کربلایی ذاکری، عاشوری، جهروتی مداحی خواهند کرد.

مراسم یادمان شهدای گمنام شهرستان رباط کریم از ساعت ۲۱ در شهرستان رباط کریم، بوستان معلم، حرم مطهر شهدای گمنام با سخنرانی میرزا ابوالفضل مرادی و مداحی حاج مهدی کامرانی و کربلایی حسین رشیدی برگزار می‌شود.

مراسم یادمان شهدای گمنام شهرک قائمیه از ساعت در۲۲ شهرک قائمیه، حرم مطهر شهدای گمنام با سخنرانی شیخ ولی نوراللهی و مداحی کربلایی سلطانی، کفیلی، حسینی برگزار می‌شود.

مراسم یادمان شهید گمنام فدراسیون جانبازان معلولین شب ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان از ساعت ۲۳ برگزار می‌شود.

مراسم یادمان شهدای گمنام سازمان ثبت اسناد و املاک از ساعت ۲۲:۳۰ با سخنرانی حجت الاسلام محمدی و مداحی کربلایی مجید قناعت جو در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آستان مقدس شهدای گمنام برگزار می‌شود.

مراسم یادمان شهدای گمنام تپه نورالشهداء با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد مهدی اصغردوست و مداحی حاج علیرضا رباطی از ساعت ۲۲در منطقه ۲۲- شهرک شهیدباقری، یادمان شهدای گمنام، تپه نورالشهدا برگزار می‌شود.

یادمان شهدای گمنام شهرستان قدس با سخنرانی حجت السلام و المسلمین حمزه محمدی، حجت السلام و المسلمین رسول فتح الهی و مناجات خوانی حاج حسن اخوان، حاج محمد شرئیان و نوای کربلایی حسین محمدی از ساعت ۲۱ درغرب تهران ، شهرستان قدس، بلوار امام حسین (ع)، بوستان حضرت ولیعصر (عج)، حرم مطهر شهدای گمنام برگزار می‌شود.

مراسم یادمان مجتمع امام رضا (ع) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد شجاعی و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق ابطحی با حضور قاریان بین المللی احمد ابوالقاسمی، سلیمان جعفری، محمد کاظمی، سعید پرویزی و با نوای حاج محمد نیک آریا، حاج محمد حسن حسن زاده و کربلایی محمود عصمتی از ساعت ۲۲ در مترو چیتگر، بلوار کوهک، نسیم ۱۶ غربی، مجتمع آموزشی، پژوهشی و فرهنگی امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

مراسم یادمان مصلی پاکدشت (یادمان شهدای گمنام) از ساعت ۲۳ در پاکدشت، بلوار شهدای رحیمی، میدان معلم، بلوار شهدای گمنام مصلی پاکدشت برگزار خواهدشد.

مراسم احیا و شب های قدر در هر جایی و به هر شکلی برگزار شود، وقتی نام بلند علی (ع) در میان باشد، سرشار از نور و رحمت است، احیا در هر گوشه‌ای از جهان، تنها یا در جمع در خانه یا در حرم و مسجد برگزار شود مهم خلوص نیت و ارتباط با خدا و توسل به ائمه اطهار (ع) است، مراسم‌ شب قدر کوچک و بزرگ نمی‌شناسد، ابعاد و وسعت محفلش هم به دل و نیت مومنانش بستگی دارد، شب قدر از چنان شکوهی برخوردار است که هر انسانی را در بارش نعمت‌های وسیع الهی قرار می دهد و تقدیر رقم خواهد خورد./ ایرنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =