بیات

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت طی پیامی آغاز سال ۱۴۰۳ را تبریک گفت.

متن پیام دکتر عبدالحسین بیات به شرح زیر است: 

«یامُقَلّب القُلوب وَ الاَبصار یامُدَبّر الیل وَ النَهار یا مُحَول الحَول وَ الاَحوال حَوِّل حالَنا اِلی اَحسَن الحال»

 عید باستانی نوروز را به همه ملت ایران، به‌ویژه به خانواده‌های معزز شاغلان، بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت، گروه اقتصادی صندوق‌ها، همه خادمان ملت ایران، صنعت نفت و صندوق‌ها تبریک عرض می‌کنم.

 امسال همچون سال گذشته، نوگشت سال با بهار معنویت تقارن دارد؛ ماه فرصت‌ها تا انسان از انواع غفلت‌ها رها شود و بتواند روح خویش را برای رسیدن به کمال تهذیب کند؛ بهار امسال، بهار فرصت‌هاست. برترین فرصت این ماه، شب‌های گران‌قیمت قدر است که باید این فرصت را قدر دانست.

در سال ۱۴۰۲، کارهای خوبی در کشور و صنعت نفت و گروه اقتصادی صندوق‌ها انجام شد. در مجموعۀ صندوق‌ها و در چارچوب برنامه «نهضت خلق منابع پایدار برای صندوق‌ها»، حوزۀ سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت در بخش‌های «طرح‌های در حال اجرا، شرکت‌های تولیدی، دانش‌بنیان و مهندسی، طراحی و پیمانکاری» پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای را ثبت کرد. با بهره‌برداری از پروژه‌های پیشرو، بر اساس برآوردهای فنی، اقتصادی و بیمه‌ای ناترازی میان منابع و مصارف رفع خواهد شد. دلیل اهمیت روزافزون بخش سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، اتکای صندوق‌ها به منابع درون‌زای خود است؛ امری که برای صندوق غیردولتی، تضمین‌کنندهٔ استقلال است.

 امروز در پایان سال ۱۴۰۲، بحمدالله هیچ پروژه راکد یا نیمه راکدی در گروه اقتصادی صندوق‌ها وجود ندارد؛ بالغ بر ۱۵ طرح در دست اجرا در قطب‌های سرمایه‌گذاری غرب و جنوب کشور با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۰ میلیارددلاری، تضمین‌کننده تحقق تعهدات قانونی صندوق‌ها در سال‌های آینده خواهد بود.

در سالی که گذشت واحد پنتااریتریتول شرکت پتروشیمی نخل آسماری بعد از حدود ۲دهه راکد ماندن، به بهره‌برداری رسید؛ همچنین فاز نخست ذخیره‌سازی و صادرات محصولات پتروشیمی (فراسکو)، مخازن ذخیره‌سازی و واحد تکمیلی نفت جی، فاز دوم مخازن ذخیره‌سازی نفت قشم آماده افتتاح رسمی هستند.

 سال ۱۴۰۳، بهار به ثمر رسیدن بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها و به تولید رسیدن آنهاست. پتروپالایش دهلران (ان‌جی ال ۳۱۰۰) و الفین کنگان و واحدهای پلی‌الفین پایین‌دست آن از جمله سرمایه‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت است که پیش‌بینی می‌شود به تولید رسیده و افتتاح رسمی شوند. میانگین پیشرفت فیزیکی طرح‌های پانزده‌گانه شورای‌عالی پروژه‌ها نیز حدود ۳ تا ۴ درصد است. این گزارش‌ها از منظر پایداری، استقلال، انجام تعهدات قانونی برای صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت حیاتی است. واضح‌ترین عبارت در بیان اهمیت این موضوع اشاره به «تأمین بخش عمدۀ منابع پرداخت مستمری و مقرری‌ها از محل سود و عایدی سرمایه‌گذاری‌ها» است.

 همان‌طور که بیان شد بخش پیشرفت پروژه‌ها شاهد تحولات عظیمی بود. در این میان احداث خط لوله ۱۸۰ کیلومتری از پترو پالایش دهلران تا بندر امام خمینی (ره) در مدت‌زمان کمتر از یکسال با پیشرفت ماهانه ۱۳.۵ درصد، پیشرفت منحصربه‌فرد الفین توسعه پتروشیمی کنگان و بهره‌برداری از پنتااریتریتول پتروشیمی نخل آسماری در ماهشهر بیشتر ستودنی هستند. همچنین با ورود گروه اقتصادی صندوق‌ها به توسعه بالادستی صنعت نفت و امضای قرارداد توسعه فاز دوم میدان سروک آذر، گام‌های دیگری در جهت بهره‌وری حداکثری از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و نیز خلق منابع پایدار و مطمئن برای صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت، برداشته‌ شد.   

 در حوزه زیرساخت‌های صیانتی و محاسباتی و ایمن بخشی، برای نخستین مرتبه در تاریخ صندوق‌ها بازنشستگی صنعت نفت و بنا به اهمیت و جایگاه پیش‌بینی آینده و تحولات آن در مدیریت راهبردی، مدیریت ریسک در گروه اقتصادی صندوق‌ها ایجاد شد تا خطرپذیری‌های آینده بیشتر قابل‌پیش‌بینی و کنترل باشد.

 در حوزه اجتماعی و خدماتی، صندوق‌ها نیز سال پرباری را پشت سر گذاشت. در وهله نخست عملیات تأمین نقدینگی برای انجام پرداخت‌های صندوق‌ها بود که به لطف خداوند منان باتکیه‌بر منابع درون‌زای صندوق‌ها، تقویم مالی سال ۱۴۰۲ مطابق تعهدات قانونی انجام پذیرفت.

شاخص‌ترین تعهد قانونی صندوق‌ها پرداخت مستمری و مقرری است به مدد خداوند و کوشش همکاران در سال ۱۴۰۲، مستمری‌ها طبق تقویم پرداختی سال واریز شد. بخش عمده‌ای از این مبلغ، حاصل سود سرمایه‌گذاری و شرکت‌هاست.

در حوزه بهداشت، سلامت و درمان، افزون بر تقویت مراکز طرف قرارداد و کاهش مدت‌زمان بازپرداخت هزینه‌های درمان؛ ۴ همت بازپرداخت هزینه درمان که در فهرست تعهدات قانونی کارفرماست، صورت گرفت.

بخش پرداخت تسهیلات وام قرض‌الحسنه نیز در طول سال ۱۴۰۲، موفق به پرداخت ۱.۲ همت و حدود یک‌همت وام مسکن شد؛ همچنین در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی حوزه رفاه نیز مراسم‌های متعدد فرهنگی و ورزشی و گردشگری اجرا شد و امیدواریم این امر در سال ۱۴۰۳ نیز تقویت شده و گسترش یابد.

همان‌طور که در بخش نخست اشاره شد در حوزه سرمایه‌گذاری طرح‌ها و پروژه‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها، طرح راکد و نیمه راکدی وجود ندارد و همه پروژه‌ها در مسیر پیشرفت قرار دارند. همین گزاره برای بخش خدمات نیز قابل تسریع است؛ در سال ۱۴۰۲، همۀ تعهدات قانونی صندوق‌ها در بخش خدمات مطابق قوانین و مقررات نیز انجام شده است.

ضمن گرامیداشت ۲۹اسفند سالروز ملی شدن صنعت نفت، امیدوارم با الطاف الهی که در ماه مبارک رمضان، شاهد فزونی آن هستیم و دعای شما خوبان، سال ۱۴۰۳ برای همه ملت عزیز ایران به‌خصوص جامعه محترم بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت، شاغلان صنعت نفت و گروه اقتصادی صندوق‌ها، سرشار از سلامتی، نشاط، بهروزی و سعادتمندی و تندرستی باشد.

با عنایت الهی ایام به کام باشد انشاء‌الله

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =