کد خبر: 9568
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
توکلی

پیشرفت فیزیکی پتروشیمی آلای مهستان تا پایان دی‌ماه به حدود ۴۴/۱۳ درصد رسید برای تأمین هفتاد درصد از تجهیزات به‌کاررفته در این پروژه با شرکت‌های داخلی قرارداد منعقد شده است، همچنین با فراهم کردن زمینۀ همکاری میان شرکت‌های ایرانی و خارجی، انتقال فنّاوری به کشور در این پروژه انجام شده است.

اصغر توکلی، مدیرعامل پتروشیمی آلای مهستان در حاشیه نشست شورای عالی پروژه‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها افزود: تاکنون بالغ‌بر پنجاه میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی از محل تأمین تجهیزات مورد نیاز این پروژه انجام شده است؛ و پیش‌بینی می‌شود پروژه در تیرماه ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به ظرفیت سالانه تولید سیصد هزار تنی این پتروشیمی در سال نخست بهره‌برداری اظهار کرد: محصول نهایی این پروژه پلی‌پروپلین است. این محصول در کشور تولید می‌شود اما برای اولین‌بار، در پتروشیمی آلای مهستان پلی‌پروپلین به روش نوین PDH تولید خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی آلای مهستان ادامه داد: خوراک پتروشیمی آلای مهستان از طریق شرکت پتروپالایش کنگان تهیه می‌شود که قرارداد آن منعقد شده است، این پتروشیمی در حداکثر ظرفیت اسمی خود، توانایی تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن پلی‌پروپلین را داراست. عمده محصول تولیدی این واحد صادر خواهد شد که باعث ارزآوری حدود پانصد میلیون یورویی در سال برای کشور و صندوق بازنشستگی صنعت نفت می‌شود.

توکلی گفت: در طی دو سال گذشته پروژه به‌صورت میانگین، ماهیانه ۱/۶۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به تولید سالانه یک میلیون و سیصد هزار تن پلی‌پروپیلن در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر، سالانه حدود صد هزار تن پلی‌پروپلین وارد کشور می‌شود. با توجه به طرح‌های در دست اجرای صنایع پایین‌دستی کشور در چند سال آینده نیاز به این محصول راهبُردی به دو میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آلای مهستان خاطرنشان کرد: میزان تولید پلی‌پروپلین در حال حاضر در جهان سالانه نود میلیون تن است و تقاضای جهانی آن در هر سال، ۶/۴ درصد رشد خواهد داشت.

روند پیشرفت طرح های در دست اجرا را اینجا مشاهده کنید. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =