کد خبر: 4541
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
گفتگو

سالمندی چنان‌که در تعاریف آمده عبارت است از گذر از مراحل ناپختگی و دستیابی به مهارت و تجربه

سالمندی چنان‌که در تعاریف آمده عبارت است از گذر از مراحل ناپختگی و دستیابی به مهارت و تجربه.

شاید جوانان امروز به مدد دستیابی به دانش و تکنولوژی به خطا تصور کنند از نسلی که جوانی‌ را پشت سر گذاشته بیشتر می‌دانند اما باید گفت آنچه انسان را خردمند می‌سازد در ذهن داشتن محفوظاتی چند در زمانی محدود و به شکلی بی‌نظام نیست چراکه افق نگاه آدمی در طول سال‌های حیات گسترده می‌شود. بر این اساس دانش در نزد سالخوردگان، علمی نیست که به دفتر خوانده شود به همین دلیل در میان آنان دیده می‌شود کسانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند اما در روح‌شان مایه‌ای از فرهنگ نهفته است.

 کتاب آفرینش مشق هر روز آنانی بوده که امروز موی سپید کرده و رد سالیان دراز بر چهره دارند. از این رو سالمندی را مرادف خردمندی دانسته‌اند. مثَل «آنچه جوان در آینه نمی‌بیند، پیر در خشت خام تواند دید» برآمده از روشنگری تجربه و بصیرت نزد پیران روشن‌ضمیری است که حوادث روزگار را بر آینه دل‌هاشان عرضه داشته و راه بیرون شد از درونی آگاه جسته‌اند.

خلعت زندگی که به دست یگانه هستی بر قامت انسان‌ها پوشانده می‌شود به خودی خود ارزشی فراتر از همه امور دارد و از آنجا که هرچیز در مقایسه با این عطیه الهی بی‌مقدار می‌نماید، ناروا نخواهد بود اگر خاستگاه اعتبار سالخوردگی را در کرامت انسان به لطف الهی بدانیم. با این همه باید گفت آنچه سالمندان را شایسته احترام می‌سازد نه فقط دیرسالی که تلاشی است که در عرصه زندگی و در طی سال‌های عمر در جهت انجام رسالت الهی خود به کار می‌گیرند.  

نهم مهرماه روز جهانی سالمندان، بزرگداشت همه انسان‌هایی است که در سراسر دنیا از نعمت زندگی و طول عمر برخوردار شده و گوهر وجودشان در سایه عمر دراز صیقل یافته است. و بی‌مناسبت نخواهد بود اگر تکریم سالمندان را بزرگداشت گوهر انسانی بدانیم، گوهری که مایه از فرهنگ دارد و در هیچ کتابی نتوان جست.

روز سالمند بر بزرگان روشن‌ضمیر صنعت نفت مبارک باد!

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =