کد خبر: 5911
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
بهار 2

بهار فصل تجدید حیات طبیعت، رویش گیاهان و درختان و شادابی و طراوت بوستان ها است که در کنار زیبائی های سرشارش، مراقبت ها و احتیاطاتی مخصوص به خود را از جنبه بهداشت کلی و پوستی می طلبد.

در سطور زیر عمده توصیه هایی ذکر شده اند که می توانند در این ایام برای نگهداری و بهبود وضعیت پوست مؤثر باشند.

  1. مراقب نور خورشید باشید. موضوع استفاده از ضدآفتاب ها از دید متخصصین پوست موضوعی است که به فصل یا زمان خاصی محدود نمی شود. حتی در روزهای بارانی و ابری نیز تا حدود 05% از اشعه ی ماورابنفش موجود در نور خورشید به سطح پوست افراد می رسد. حداکثر شدت اشعه ی ماورابنفش بین ساعات 9 صبح الی 4 بعد از ظهر است و بیشترین مراقبت ها و احتیاطات را باید در این دوره ی زمانی از پوست به عمل آورد. با توجه به لطافت هوای بهاری و وجود تعطیلات در این فصل باید دقت کرد که حتماً با استفاده از ضدآفتاب از منزل خارج شد و بسته به مدت زمان بیرون بودن از منزل یا محیط سرپوشیده این فرآورده ها را هر سه ساعت یک بار تکرار کرد. برخلاف بسیاری از تصورات که مصرف ضدآفتاب را برای شیرخواران و کودکان ضروری ندانسته و اشعه ی آفتاب را در رشد و نمو و تقویت استخوان های کودکان مفید می دانند، باید گفت تماس حدود یک ساعت روز با اشعه ی آفتاب برای ساخته شدن میزان کافی ویتامین D در بدن کافی است و مصرف ضدآفتاب برای کودکان بالای عمر شش ماه ضروری است. بهتر است با پوشیدن لباس های پوشیده با آستین بلند و شلوارهای بلند و پوشیده به سفر یا کنار دریا یا تفریحگاه ها رفت و از کلاه لبه دار و عینک آفتابی نیز برای تکمیل پوشش استفاده کرد. ضد آفتاب های با فرمولاسیون چرب و به شکل پماد یا کرم برای افراد با پوست خشک و با فرمولاسیون آبی و به شکل امولسیون یا اسپری برای پوست های چرب و مستعد به آکنه ضروری است و این ترکیبات باید از نیم ساعت قبل از تماس با نور خورشید بر روی صورت و پشت دستها (و در صورت لزوم بر بازوها، بالای سینه و گردن) مالیده شده و هر دو تا سه ساعت مجدداً تکرار شوند.
  2. مراقب تماس با گیاهان و سبزیجات باشید. اگر در منزل یا در حین سفر دهان یا دستانتان با شیره یا محتویات مرکباتی از قبیل لیموترش، نارنج، پرتقال و یا انجیر آغشته شد، آنها را به سرعت بشوئید، چون در برخی افراد احتمال بروز حساسیت های پوستی و یا تیره شدن پوست در اثر تابش نور آفتاب بر پوست آغشته به این ترشحات وجود دارد. گیاه گل گاو زبان، جعفری، بومادران، خردل، شالی برنج، علف های هرز گوناگون، گل آلاله، گل پنجه غازی و کرفس نیز می توانند در بروز حساسیت های تماسی مرتبط با نور خورشید دخالت داشته باشند.
  3. مراقب خوراکی ها باشید. توصیه می شود از خوردن میوه های جنگلی و یا گیاهان محلی که سابقه مصرف آنها را ندارید، پرهیز نمائید.
  4. مصرف آب فراموش نشود. نوشیدن آب را موکول به بروز حس تشنگی نکنید و حداقل هشت لیوان آب در روز مصرف کنید. این توصیه در مورد نواحی سردسیر نیز همچون مناطق گرمسیری صادق است. مصرف آب در شب نیز باید ادامه یابد و بهتر است نیمه شب ها در صورتی که از خواب بیدار می شوید، مقداری آب بنوشید. نوشیدنی هائی همچون چای رقیق و بدون قند، قهوه ی سبک و آب میوه های طبیعی نیز می توانند در تأمین آب موردنیاز بدنتان کمک کنند.
  5. از مرطوب کننده ها استفاده کنید. مصرف مرطوب کننده ها فقط مخصوص افراد دارای پوست خشک نیست و افراد با پوست چرب یا مختلط نیز می بایست در طی روز برای مقابله با خشکی ناشی از تغییر آب و هوا و اشعه ی آفتاب از مرطوب کننده های متناسب با نوع پوست خود استفاده کننند. پوست های خشک از کرم ها و پمادهای با چربی بالا و پوست های چرب و مختلط از لوسیون ها و کرم های با چربی معتدل سود می برند. مصرف مداوم مرَطوب کننده ها به ویژه در افراد مبتلا به حساسیت یا اکزمای سرشتی (آتوپیک) اهمیت بسزائی دارد.
  6. مراقب گزیدگی حشرات باشید. در این فصل احتمال گزیدگی توسط حشرات متفاوت بالا بوده و برخی از این واکنش ها می توانند جدی و گاهی نیز خطرناک باشند. ضدعفونی و سم پاشی کردن محیط سکونت، استفاده از پشه بندها در زمان سفر و اهمیت دادن به واکنش های پوستی یا تنفسی پس از گزیدگی ( از قبیل بروز کهیر، خارش عمومی بدن، تنگی نفس، تورم دورچشم ها یا لب ها) و مراجعه ی سریع به پزشک در زمان بروز این حالات جزو توصیه هایی هستند که خطرات گزیدگی را در این ایام می کاهند.

منبع: دکتر داریوش دائر متخصص پوست ، مو و لیزر بیمارستان محب کوثرَ

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =