کد خبر: 5573
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
دیابت

با تغییر فصل، دیابتی ها باید لیست جدیدی از غذاها را به رژیم خود اضافه کنند. این کار می تواند به بهبود کتترل قند خون در آنها کمک کند.

از آنجا که پاییز،  با کوتاه تر شدن طول روز و سردتر شدن هوا همراه است، مسلما فعالیت بدنی افراد در این فصل کمتر شده و میل غذایی آنها تغییر می کند. در واقع تغییر آب و هوا می تواند دیابتی ها را از یک رژیم غذایی سالم دور کند. از این رو متخصصان تاکید دارند که این بیماران در پاییز، حتما برخی گزینه های غذایی را مصرف کنند:

سیب: سیب از جمله میوه ها و منابع غنی فیبر است که به علت داشتن پکتین و داشتن شاخص گلیسمی پایین تر نسبت به سایر میوه ها، یک میان وعده مناسب به ویژه در مبتلایان به دیابت به شمار می رود.

مصرف روزانه سیب به میزان یک تا چهار واحد سیب متوسط در عموم افراد و به ویژه مبتلایان به دیابت توصیه می شود.

سیب ‌زمینی شیرین: یک سیب‌ زمینی شیرین که در اجاق کبابی شده ۳۰ درصد کمتر از سیب ‌زمینی معمولی قند خون را افزایش می ‌دهد زیرا حاوی فیبر بالا و ریزمغذی‌ هایی است که ۴۰ درصد آن ها از نوع حلال بوده و سبب کاهش کلسترول و کندی هضم غذا می ‌شوند.

در ضمن سیب ‌زمینی شیرین غنی از کاروتنوئید و رنگ‌ دانه ‌های زرد و نارنجی است که به ارگانیسم‌ ها اجازه عکس ‌العمل در برابر انسولین را می‌ دهد.

 این ترکیب گیاهی طبیعی می ‌تواند به کاهش مقاومت در برابر انسولین کمک کند.

جوی دو سر: مصرف جوی دو سر باعث می‌ شود بین آنزیم‌ های هضم ‌کننده در معده و مولکول‌ های آمیدون (نشاسته) غذا، یک سد چسبناک به وجود بیاید.

در نتیجه دستگاه گوارش مدت طولانی ‌تری غذا را در خود نگه داشته و قندها به تدریج وارد خون می ‌شوند.

دانه کدو تنبل: منبع خوبی از چربی های سالم، فیبر و کربوهیدرات است. مصرف روزانه ۵ گرم معادل ۲ قاشق غذاخوری از این دانه باعث تنظیم موثر قند خون در افراد دیابتی می شود.

هویج: هویج یکی از منابع طبیعی غنی از بتاکاروتن است که می ‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و قند خون را تنظیم کند.

دارچین: کارشناسان انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده اند که مصرف روزانه ۱ تا ۶ گرم دارچین توسط مبتلایان به دیابت نوع ۲، نه تنها منجر به کاهش گلوکز ناشتا می شود، بلکه تاثیر زیادی در کاهش تری گلیسیرید، کلسترول بد یا LDL و کلسترول دارد.

کلم بروکلی: این سبزی کم قند در پاییز و زمستان بسیار در دسترس است و یک انتخاب هوشمند برای ثبات سطح قند خون در افراد دیابتی می تواند باشد.

دو فنجان کلم بروکلی حاوی مقادیر کافی از پروتئین بدون چربی و فیبر است. ضمنا رژیم غذایی سرشار از گیاهانی مانند کلم و کاهو می‌ تواند خطر ابتلا به دیابت را تا ۱۴ درصد کاهش دهد.

منبع:  everydayhealth 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =