• کد خبر: 7367

اهمیت ارتباطات اجتماعی برای بازنشستگان

یکی از مهمترین روش‌ها برای ایجاد حال خوب، داشتن ارتباطات خوب اجتماعی است، معاشرت و خوش بودن با اقوام و دوستان خوبی که حال ما را خوب می‌کنند و طبیعتا ما هم حال آنها را خوب می‌کنیم.

یکم شهریور، مصادف با زادروز پزشک حاذق ایرانی، ابوعلی سینا به عنوان روز پزشک در ایران شناخته می‌شود. روز پزشک تنها یک روز نیست. روز پزشک همه روز است زیرا مادامی که تلخی زندگی دیگران شیرین می‌شود، ارزش و اهمیت این شغل نمایانتر می‌شود و به همه‌ی روزها قابل تعمیم است.

به مناسبت روز پزشک و همزمان با روز تولد خانم دکتر سکینه احمدی، بازنشسته‌ی دندانپزشک صنعت نفت، گفتگویی با او انجام داده‌ایم.

گفتگویی که به معنای واقعی کلمه، پزشک را سزاوار تکریم و قدردانی می‌کند. زیرا نظرات خانم دکتر احمدی درباره ایجاد حال خوب، همانند ضمانتی که یک پزشک در قبال سلامت جامعه و امنیـت روحی بیماران دارد، ارزشمند و مفید است.

خانم دکتر احمدی، یکم شهریور ۱۳۳۹ در شهر بندرگز واقع در استان گلستان، متولد شده و تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در شهرهای بندرگز، گنبدکاووس و گرگان گذرانده است. او سال ۷۵۳۱ موفق به پذیرش در رشته دندانپزشکی مشهد می‌شود و از سال ۶۸ در بهداری شرکت نفت مشهد شروع به کار میشود و از اردیبهشت ۶۸ تا پایان شهریور ۸۲ در بهداشت و درمان صنعت نفت مشهد می‌ماند، سپس به تهران منتقل می‌شود و در نهایت سال ۱۳۹۴ بازنشسته می‌شود.

در ادامه، نقطه نظرات خانم دکتر سکینه احمدی را می‌خوانید.

حال خوب چگونه ایجاد می‌شود؟

در حقیقت همه کارهایی که انجام می‌دهیم و هر آرزو و هدفی که دنبال می‌کنیم، نهایتا با انگیزه‌ی رسیدن به حس و حال خوب است. در واقع، موتوًر و انگیزه انسان‌ها در زندگی، همین دست یافتن به حال خوب است و هر کسی از روش خاص خودش می‌خواهد به آن برسد. شاید به تعداد تک‌تک انسان‌ها راه و روش‌های متفاوتی برای نیل به این هدف وجود داشته باشد، برخی افراد ممکن است حال خوب زندگی را با دستیابی به موفقیت تحصیلی و علمی به دست آورند. برخی دیگر با به دست آوردن ثروت و توانایی مالی، حس و حال خوب پیدا می‌کنند. گروهی دیگر، از تعاملات انسانی و برقراری روابط اجتماعی خوب و رشد و پرورش شخصیت خود، لذت می‌برند. برخی با رفع مشکل و کمک‌رسانی به سایر انسان‌ها و حتی موجودات نیازمند، به حال بهتری می‌رسند و در نهایت به تعداد همه‌ی انسان‌ها، راه‌های متفاوت برای رسیدن به حال خوب وجود دارد.

نیاز مبرم به حال خوب

در شرایط خاص و فشارهای زیادی که پاندمی کرونا برای جوامع انسانی پیش آورده، نیاز مبرمی برای برقراری حال خوب وجود دارد، در واقع باید سعی کنیم با خودشناسی بیشتر و تقویت یکسری از خصیصه‌های فردی، نظیر افزایش اعتماد به نفس، انعطاف‌پذیری، خوشبینی، صداقت و راستی، عشق و محبت، خیرخواهی و ... شرایط بهتری برای خود و دیگران ایجاد کنیم.

احساسات منفی را پس بزنید

به احساسات منفی، اجازه‌ی جولان دادن ندهید. در واقع نباید خود را دست کم بگیریم، عدم اعتماد به نفس، موجب غلبه احساسات منفی و بروز ناتوانی در برابر مشکلات خواهد شد.

بازنشستگی فرصتی برای تغییر

وقتش رسیده، به علائق واقعی خود بپردازیم. از مطالعه‌ی کتاب‌های مختلف و نوشته‌ها وآثار هنری گرفته، تا نقاشی، موسیقی، ورزش، آشپزی، باغبانی و پرورش گل وگیاه، وقت گذراندن در طبیعت و سفر به مکان‌های مورد علاقه و ... ورزش و همچنین مدیتیشن، نیز از راه‌های بسیار خوب برای رسیدن به سلامت جسم و جان و نهایتاً نشاط و حال خوب است.

ارتباط و معاشرت را دستکم نگیرید

یکی از مهمترین روش‌ها برای ایجاد حال خوب، داشتن ارتباطات خوب اجتماعی است، معاشرت و خوش بودن با اقوام و دوستان خوبی که حال ما را خوب می‌کنند و طبیعتا ما هم حال آنها را خوب می‌کنیم. اگرچه گاهی اوقات (بخصوص در شرایط نامطلوب اخیر)، داشتن حال خوب اندکی سخت است؛ ولی خوش گذراندن با دوستان و خندیدن و دوری از غم و غصه، بسیار خوب است. گاهی اگر بهانه‌ای برای خنده نبود، دیدن فیلم کمدی، کمک کننده است.

منبع: نشریه زندگی نو