بیات

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به تولید قیر در «شرکت نفت جی»، از قانون‌گذار خواست تا شرایط را برای صادرات این محصول نهایی فراهم کند.

سومین نشست شورای عالی برنامه‌ریزی و تولید شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت در محل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف برگزار شد.

در این نشست، عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، گفت: تمرکز گروه اقتصادی صندوق‌ها بر روی طرح‌های در دست اجراست؛ لازم است تا افق ۱۴۰۴، ورودی درآمدی قابل قبولی را برای صندوق‌ها جهت عمل به تعهدات ایجاد کنیم.

بیات با بیان اینکه در گروه اقتصادی دو شورا تخصصی برای شرکت‌ها ایجاد شده است، افزود: شورای عالی پروژه‌ها، مسئولیت روند پیشرفت حدود ۲۶ طرح شامل میادین نفتی و گازی، پتروپالایشگاهی، پتروشیمی، شرکت‌های تولیدکننده روغن و قیر را بر عهده دارد و مسئولیت شورای عالی برنامه‌ریزی و تولید، معطوف به وضعیت تولید، فروش (صادرات و تأمین نیاز داخل) و سود، مواد اولیه و سوخت است.

رویکرد تشویقی برای تکمیل زنجیره ارزش

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها در خلال گزارش مدیران در خصوص وضعیت صادرات گفت: رویکرد برخی سیاست‌ها و قوانین برای توسعه زنجیره ارزش، غیر تشویقی و تنبیهی است و ضرورت دارد به رویکردهای تشویقی بدل شود؛ تجربه نشان داده است سیاست‌های غیرمشوق در حوزه زنجیره ارزش، ناکارآمد و گاهی باعث خود تحریمی می‌شود.

وی تأکید کرد: به‌طور طبیعی و از منظر اقتصادی هرگاه واحدی متوجه نفع و سود بیشتر در ایجاد زنجیره ارزش شود خود به سمت تولید با ارزش‌افزوده بیشتر حرکت می‌کند.

بیات گفت: برخی برنامه‌ها که حتی ممکن است قانونی نیز باشند با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خصوص تقویت و راهگشایی برای بخش خصوصی تضاد دارند؛ به‌طور نمونه مدیران نفت جی گزارش داده‌اند که قانون‌گذار برای صادرات محصول قیر نیز به عنوان ماده خام مالیات وضع کرده است درحالی‌که این ماده، محصول نهایی است. از این رو احتساب مالیات برای قیر صادراتی به بنگاه اقتصادی مانند نفت جی صدمه وارد می‌کند. باید بخش خصوصی از سوی قانون‌گذار تقویت شود اما برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم اکنون قانون‌گذار در برخی قوانین و احکام بودجه برای کالای نهایی این کارخانه، مالیات خام فروشی پیش‌بینی کرده است.

وی ادامه داد: به‌عنوان بنگاه اقتصادی بخش خصوصی، در پی رساندن سود برای جامعه ذینفعان (شاغلان و بازنشستگان)، بعد از تأمین نیاز داخلی به‌تناسب تولید، خواهان اجازۀ صادرات به‌طور مستقیم هستیم؛ ضرورت دارد تولیدکنندگان عمده قیر کشور در این زمینه گفتگو کنند.

رئیس هیئت رئیس صندوق‌ها تصریح کرد: تولید در بنگاه اقتصادی صرفاً تابع سود است بنابراین تولید بدون سود کافی و مبتنی بر ملاحظات غیراقتصادی، در بنگاه اقتصادی صندوق‌ها جایگاهی ندارد.

بهبود مستمر فرایندهای تولید

بیات افزود: هر کجا که کمتر از ظرفیت اسمی تولید می‌شود باید به‌طور دقیق دلایل عدم تولید کافی یا دلایل کاهش تولید را مشخص کرد تا در شورا مورد بررسی قرار گیرد؛ بدون تحقیق درباره دلایل کاهش تولید، نمی‌توان مسیر بهبود مستمر فرایندهای تولید را بهبود بخشید.

وی تأکید کرد: مسائل حوزه کسب‌وکار اقتصادی را باید با تحقیق و پژوهش رفع کرد بنابراین تغییر برنامه بودجه صرفاً باید از طریق پیشنهاد و تصویب مجمع انجام شود و در حوزه تولید موضوعاتی مانند آینده‌پژوهی حائز اهمیت است.

 بیات به‌روز نگه‌داشتن آموزش‌های ایمنی را نیز ضروری دانست و گفت: در مرتبه نخست و قبل از حوزه تولید، ایمنی کارکنان اهمیت دارد. انتظار می‌رود مسئولان اچ‌ای‌سی، به‌طور مستمر جلسات آموزشی مورد نیاز را برگزار کنند.

شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت از محل سودآوری طرح‌های اقتصادی، ماهانه حدود دوسوم مبالغ مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت را تأمین می‌کنند؛ از این رو توجه به مسائل این شرکت‌ها به‌طور مستقیم با تحکیم فرایند تأمین منابع مالی پرداخت مستمری و مقرری مرتبط است.

براین‌اساس میزان تولید مهرماه، نفت سپاهان برای روغن‌پایه ۲۳۵۹۳، روغن نهایی ۱۴۷۶۶، روغن‌های فرایند ۱۹۶۸۴، اسلاک واکس ۶۴۸۰، ضدیخ ۶۸ تن؛ و میزان تولید مهرماه شرکت نفت جی ۸۱۸۳۴ تن انواع قیر؛ میزان تولید شرکت پترو پالایش کنگان، پنتان پلاس ۱۶۵۱۲، پروپان ۷۶۲۰۹، بوتان ۳۷۹۰۷؛ میزان تولید شرکت پتروشیمی خارک، ۵۶۹۲۷ متانول، ۷۹۸۶ پروپان، ۹۹۸۲ بوتان، ۸۲۳۸ گوگرد، پنتان پلاس ۹۴۲۷ تن گزارش شد.

تصاویر خبر را با کلیک بر اینجا مشاهده کنید. 

مطالب پیشنهادی: 

پیام رئیس هیئت رئیسه صندوق ها به مناسبت هفته بسیج 

سایر اخبار طرح‌های اقتصادی

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =