کد خبر: 8857
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
بیات

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، در دیدار با اعضای هیئت اجرایی کانون‌های بازنشستگان صنعت نفت گفت: رویه صندوق‌ها «همدلی، همفکری و کار مشترک» با کانون‌هاست؛ زیرا این موضوع سبب انجام بهتر وظایف خواهد شد و انجام درست کارها، زمینه‌ساز رضایتمندی است. ازاین‌رو صندوق‌ها در همین چارچوب تلاش می‌کند.

عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، در دیدار با اعضای هیئت اجرایی کانون‌های بازنشستگان صنعت نفت روز شنبه (14 آبانماه) گفت: رویه صندوق‌ها «همدلی، همفکری و کار مشترک» با کانون‌هاست؛ زیرا این موضوع سبب انجام بهتر وظایف خواهد شد و انجام درست کارها، زمینه‌ساز رضایتمندی است. ازاین‌رو صندوق‌ها در همین چارچوب تلاش می‌کند.

بیات در گزارشی، اهم کارهای انجام‌شده را در حوزۀ سرمایه‌گذاری و خدمات برشمرد و گفت: در طول یکساله گذشته به‌خصوص در شش ماه اخیر، برای توسعه و رشد منابع پایدار به‌منظور افزایش درآمدهای صندوق‌ها اهتمام و تلاش چشمگیری صورت گرفته است؛ زیرا کار اصلی صندوق‌ها پرداخت به‌موقع و منظم مستمری و مقرری است.

رویه صندوق‌ها همفکری و کار مشترک با کانون‌هاست

وی با بیان ماهیت صندوق‌ها، تعهدات بین نسلی و برآوردهای بیمه‌ای و مالی در خصوص پیش‌بینی تعهدات آتی صندوق‌ها طی سال‌های آینده گفت: چون صندوق نفت از کمک‌های دولتی استفاده نمی‌کند راهی جز رشد و توسعه کمی و کیفی سرمایه‌گذاری‌ها و تأمین منابع پایدار ندارد.

بیات گفت: نحوه و کیفیت توسعه منابع با توجه به ماهیت صندوق‌ها باید دارای ویژگی‌هایی مانند پایداری باشد؛ چون صندوق‌ها نیازمند تأمین منابع پایدار برای ذی‌نفعان است.

رئیس هیئت‌رئیسه با اشاره به نشست‌های شورای عالی پروژه‌ها به‌منظور پایش روند پیشرفت طرح‌ها گفت: ان‌شاء‌الله در سال ۱۴۰۲، طرح‌هایی مانند «طرح توسعه الفین پتروپالایش کنگان» به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: افزون بر راهبرد توسعه منابع پایدار برای تأمین منابع مستمری و مقرری، سازوکارهایی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است تا مسیر تأمین منابع از شرکت‌ها از منظر بانکی و بیمه‌ای جداگانه باشد تا دچار چالش‌های احتمالی مقطعی پولی و مالی نیز نشود.

بیات گفت: توسعه منابع پایدار و تدوین سازوکارهای بانکی، برای افزایش ضریب اطمینان مسیر تأمین منابع در کنار یکدیگر اثرگذار است؛ زیرا در آینده ضمن افزایش تعهدات قانونی، به تعداد بازنشستگان نیز افزوده خواهد شد.

برای نمونه، رئیس هیئت‌رئیسه به خرید سهام فارس اشاره کرد و گفت: تأمین منابع برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در بازارهای پولی و مالی صرفاً استفاده از دارایی‌های نقدی نیست، لذا اعتبار و پیش‌بینی‌های اقتصادی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود روشی است که برای تامین منابع مورد نیاز توسعه و تکمیل طرح‌های در دست اجرا از آن استفاده می‌شود.

وی گفت: در گروه اقتصادی صندوق‌ها، راهبرد از میدان تا بازار و روش شصت - چهل (صادرات- تأمین نیاز داخل) پیش‌بینی شده است؛ زیرا صندوق نفت، بنگاه اقتصادی است و باید کسب سود از فعالیت‌های اقتصادی خود را در اولویت قرار دهد. ازاین‌رو صادرات بخشی از محصولات، سبب ارزآوری و افزایش تاب‌آوری صندوق‌ها در تکانه‌های اقتصادی خواهد شد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها با اشاره به پرسش‌های پانزده‌گانه مطرح‌شدۀ کانون‌ها در بیستمین نشست سراسری کانون‌ها در مشهد مقدس افزود: موارد مطرح‌شده از سوی همکاران در کانون‌ها در دو بخش دسته‌بندی شده است؛ بخشی مختص به امور صندوق‌هاست که صندوق‌ها در جهت رفع، تحقق یا پاسخ به آن‌ها تلاش می‌­کند؛ اما برخی پرسش‌ها و دیدگاه‌های مطرح‌شده، به کارفرما، قوانین و مقررات باز می‌گردد که تعیین زمان دقیق برای این دسته از پرسش‌ها و پاسخ به آن‌ها، از عهده صندوق‌ها خارج است گرچه صندوق همه مساعی خود را برای تحقق آنها به کار خواهد بست.

وی به عنوان نمونه به مسئله کد ۲۳ اشاره کرد و گفت: این موضوع از آن دسته موارد کار فرمایی است.

بیات ادامه داد: باوجود این واقعیت بیمه‌ای و مقرراتی، صندوق‌ها با رویکردی اخلاقی و حمایتی به این موضوع نگاه می‌کند زیرا همکاران بازنشسته کد ۲۳ در محدودیت‌های اقتصادی قرار دارند؛ بنابراین راه پیش روی صندوق‌ها پیگیری برای این عزیزان از طریق کارفرماست. ازاین‌رو، در طول یکسال گذشته به‌طور مداوم از کارفرمایان درخواست کردیم که برای کمک به اقتصاد خانواده بازنشستگان ارجمند کد ۲۳، مساعدت نمایند؛ هنوز پیگیری از کارفرما با هدف مساعدت برای همکاران ارجمند کد ۲۳ ادامه دارد و این وظیفه حمایتی صندوق‌هاست.

 بیات گفت: تلاش شده تا اصول متناسب‌سازی را برای شاغلان و بازنشستگان در صندوق‌ها اجرایی کنیم؛ از هیئت امنای محترم درخواست کرده‌ایم مساعدت فرمایند تا هر آنچه را که فرد شاغل دریافت می‌کند منوط به اینکه مختص دوران شاغلی نباشد، بازنشستگان عزیز ما نیز بتوانند دریافت کنند.

وی تصریح کرد: میزان کسور پرداختی و طول سال‌های کسورپردازی (حق بیمه) ۲ رکن در تعیین میزان مبلغ دریافت مستمری فرد است. در همین چارچوب و طبق قاعده بیمه‌گری دریافتی بازنشسته و شاغل نیز باید متناسب یکدیگر باشد.

بیات با بیان اینکه اهتمام برادر ارجمند جناب آقای مهندس اوجی، وزیر محترم نفت، نسبت به حوزه بازنشستگان شایسته قدردانی است، ادامه داد: امسال به‌طور کلی و با حمایت وزیر محترم نفت، میانگین میزان افزایش مستمری و مقرری برای همکاران گرانقدر بازنشسته حدود ۲۲ درصد (۱۰ درصد و ۹ درصد بعلاوه ۵۰۰ هزارتومان) بوده است؛ البته باید در نظر گرفت که این میانگین حدود ۲۲ درصد بر پایه‌های مستمری‌های بالاتر از سایر صندوق‌ها اعمال شده است.

 رئیس هیئت‌رئیسه به مقوله توجه به کانون‌ها اشاره کرد و گفت: در نشست اردیبهشت‌ماه مشهد، تأکید شد که عزیزان بازنشسته حضوری سازنده در عرصه کانون‌ها داشته باشند. توجه به کانون‌ها و رشد و توسعه و تقویت این عزیزان برای صندوق‌ها اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا رویه ما همدلی و کار مشترک است.

حسین کاشفی، دبیر کانون‌های بازنشستگان صنعت نفت نیز در این نشست با قدردانی از برنامه‌های انجام شده در حوزه سرمایه‌گذاری و خدمات و با اشاره به سخنان رئیس هیئت‌رئیسه خواستار پیش‌بینی تعهدات قانونی صندوق‌ها تا ۱۰ سال آینده شد و گفت: حفظ و صیانت از منابع و دارایی‌های صندوق‌ها اولویت نخست ماست.

وی اعلام آمادگی کرد که بازنشستگان خبره در حوزه سرمایه‌گذاری و حسابرسی، آمادگی یاری‌رساندن به مجموعه صندوق‌ها را دارند.

دبیر دوره‌ای کانون‌ها در این نشست، جمع‌بندی پرسش‌های اعضای هیئت اجرایی را ارائه داد و در خصوص پرسش‌های پانزده‌گانه نیز بحث و بررسی شد. در این نشست به فراخور پرسش‌های مطرح‌شده از سوی اعضای هیئت اجرایی، رئیس صندوق‌ها، معاونان بازنشستگی و درمان و مالی توضیحاتی ارائه کردند.

برای مشاهده تصاویر این دیدار اینجا کلیک کنید.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =